Peugeot odštartoval predaj novej generácie modelu 2008 už počas roka 2019. Súčasťou ponuky bola aj plne elektrická verzia e-2008, ktorá je teraz výrazne lepšia.
Mali sme možnosť prejsť s novinkou desiatky kilometrov v okolí slnečnej španielskej Malagy a Marbelly, aké sú naše prvé dojmy? Prejde novinka sľubovaných viac ako 400 kilometrov?
Peugeot e-2008 je najmenším a stále jediným plne elektrickým SUV výrobcu. Doteraz sa ho vyrobilo viac ako 75 000 kusov (modelu 2008 celkovo viac ako 700 000 ks!). Kým dorazia väčší súrodenci s elektrickým pohonom, výrobca sa model rozhodol s faceliftom vylepšiť aj po stránke technológií.
Facelift však neobišiel ani klasickú verziu modelu, kde sa môžete tešiť na nový hybridný motor využívajúci 48V architektúru už v úvode roka 2024. Tu pomáha benzínovému motoru PureTech s výkonom 136 koní aj elektrifikovaná prevodovka s elektrickým motorom. Peugeot sľubuje o 15 % nižšiu spotrebu paliva, dokonca v meste by ste mali viac ako 50 % jazdy prejsť v elektrickom režime s nulovými emisiami.
My sme však boli zvedaví najmä na vylepšenú elektrickú verziu e-2008, s ktorou sme mohli aj naplno jazdiť. Pri zasadnutí za volant novinky nás milo prekvapil odhad dojazdu, totiž pri batérii nabitej na 97 % sme videli odhadovaný dojazd 400 km! Výborná hodnota, totiž práve Peugeot e-2008 po novom prichádza s väčšou batériou, ktorej dojazd podľa metodiky WLTP má byť 406 km (pred faceliftom 345 km).
Môže za to väčšia 54 kWh batéria, namiesto 50 kWh v predchádzajúcej verzii. Na prvý pohľad ide o minimálne navýšenie, najmä ak si uvedomíme skutočnosť, že využiteľná kapacita je po novom 48,1 kWh. Lenže Peugeot nenavýšil len batériu, ale celkovo zapracoval aj na efektivite elektrického pohonu.
Jazda je tichá, nielen vďaka elektrickému pohonu, ale i výbornému odhlučneniu či použitiu kvalitných materiálov. A dá sa povedať, že aj vcelku dynamická. Výkon elektromotora sa totiž zvýšil o 15 % na 115 kW (156 koní). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h síce trvá 9,1 sekundy, ale práve nábeh a zrýchlenie do rýchlosti 60 km/h, čo využijete napríklad pri rozjazde na križovatke je poriadne cítiť.
Dobrou správou je, že k dispozícii je 100 kW DC nabíjanie, takže aj na cestách si váš Peugeot e-2008 nabijete pomerne rýchlo. A to platí aj o domácom nabíjaní. Štandardne máte k dispozícii 7,4 kW palubnú nabíjačku s možnosťou zvýšiť jej výkon na 11 kW. A tak doma môžete batériu nabiť naplno za cca. 5 hodín. Kufor má pritom kapacitu 434 litrov, rovnako ako aj iné verzie modelu 2008, čo je na daný segment vynikajúca hodnota.
V interiéri sa toho veľa nezmenilo, ale po novom tu máte oba panely 10-palcové, t.j. prístrojový s možnosťou 3D zobrazenia pri výbave GT či dotykový centrálny displej. Peugeot i-Cockpit je teda „staršej“ generácie, aj keď s novým softvérom a napríklad podporou nových USB-C konektorov. Chýbali nám tu i-Toggles softvérové tlačidlá, na ktoré sme si už zvykli z nových modelov 308 či 408. Na tie si budeme musieť počkať až v novej generácii. Zato panel klimatizácie s hardvérovými tlačidlami potešil.
A koľko v skutočnosti na novej e-2008 prejdete? Závisí od toho, kde a ako jazdíte. My sme najskôr väčšiu časť našej trasy stúpali do kopcov, a tak sme mali spotrebu na úrovni 20 kWh/100km po prvých prejdených 122 km. V batérii nám zostalo 52 % na ďalších odhadovaných 174 km.
Lenže potom sa trasa zmenila, rekuperovali sme a posledných 80 km sme prešli so spotrebou 11,8 kWh/100 km. Tá sa blížila spotrebe, ktorú udáva výrobca ako priemernú, a to 12 kWh/100 km. V praxi je teda dosiahnuteľná, ale reálne si myslíme, že skôr bude skutočnosťou niečo okolo nášho priemeru za celú trasu. A to je cca. 16 kWh/100 km, a tým pádom reálne cca. 300 – 350 km dojazd bez toho, aby ste sa akokoľvek obmedzovali. V našom prípade sme po prejdení 217 km trasy skončili so spotrebou 16,4 kWh/100 km, pričom nám v batérii zostalo ešte 29 % kapacity s odhadovaným dojazdom 84 km.
Ak sa vám novinka páči, už si ju môžete objednávať. Cena je pritom celkom atraktívna, vzhľadom na výbavu a dojazd. Peugeot e-2008 totiž začína v akciovom novom cenníku na sume 36 490 eur!
Ak radi sledujete videá, páči sa, tu sú aj naše prvé dojmy z jazdy s Peugeotom e-2008 aj na videu priamo zo Španielska.