Lexus ukázal svoj najmenší model LBX, ktorý by mal byť zároveň aj najdostupnejším v portfóliu výrobcu. V Európe chce trhať rekordy v predajoch.
Ponúkne „všetko“, čo dostanete od väčších súrodencov, vrátane najnovšieho infotainmentu, asistenčných systémov či možnosti elektronického otvárania dverí cez kľučky e-latch.
Mali sme jedinečnú možnosť naživo sa zoznámiť s najmenším Lexusom, ktorý dostal meno LBX a chce sa stať už budúci rok najpredávanejším modelom výrobcu v Európe. V roku 2024 totiž Lexus plánuje v Európe predať 25 000 kusov novinky. Objednávať a konfigurovať si ju pritom budete môcť už od 15. júna 2023, no prvé kusy k majiteľom dorazia až v marci 2024.
Začneme tým, čo by vás mohlo zaujímať, ak sa chcete odlíšiť. Totiž novinka vám umožní v rámci Lexus Bespoke Build možnosť nakonfigurovať si Lexus LBX podľa vašich predstáv. Personalizácia tak môže vytvoriť z vášho budúceho LBX-ka unikát nielen vo vašom okolí, ale kľudne aj v celej krajine. Podľa vašich predstáv totiž môžete mať materiál sedadiel, ich prešívanie vrátane prešívania dverí, dokonca si môžete vybrať aj farbu bezpečnostných pásov a ďalšie doplnky.
Základom budú 4 výbavy Elegant, Relax, Emotion a Cool, ktoré ponúknu rôzne disky a doplnky či stupne vychytávok, aby ste si mohli váš Lexus LBX maximálne prispôsobiť. A že toho nie je málo, sme sa presvedčili na vlastné oči.
Lexus model radí medzi kompaktné SUV, nie je tajomstvom, že zdieľa základ s modelom Toyota Yaris Cross. Ak vás zaujíma, ako vznikol názov LBX, tak vedzte že ide o začiatočné písmená z trojice slov Lexus Breakthrough Crossover, voľne preložené ako prelomový crossover Lexus. V tomto segmente výrobca doposiaľ svojho zástupcu nemal a trúfa si vysoko. Malo by totiž ísť o vstupnú bránu k modelom Lexus, ktorá by mala zaujať najmä mladú generáciu. Luxus pritom z modelu srší už pri pohľade na exteriér. Zaujímavá je najmä úplne nová predná maska s označením „Resolute Look“. Ak si ju porovnáte s najväčším dostupným SUV modelom výrobcu RX, tak zistíte, že vrchná časť masky sa „oddelila“ od zvyšku. Treba uznať, že to pôsobí moderne a dynamicky. Nie z každého uhla je však nový model fotogenický, naživo mu to však veľmi sedí.
Rozhodne závisí aj do farebnej kombinácie a stupňa výbavy, veď sa naň pozrite. V „základnej“ výbave Elegant by ste si ho na ceste mohli pomýliť aj s iným modelom a treba uznať, že síce ide o prémiový segment, no základné látkové čalúnenie by sme si pri výbere LBX nevybrali.
Zato model LBX RELAX vo farbe Sonic Grey s koženým hnedým čalúnením nás doslova dostal. Takto si predstavujeme luxusný prémiový crossover, ktorý si vás bude hýčkať kvalitou materiálov všade, kam sa dotknete a pozriete. Všimnite si zadnú časť, kde dominujú svetlá tiahnúce sa cez celú šírku modelu. Nechýba neprehliadnuteľný nápis Lexus a čo sa nám veľmi páči je umiestnenie ŠPZ do spodného nárazníka, čím nechá vyniknúť celkovému dizajnu zadnej časti. Okrem základných 9 farieb si môžete zvoliť aj kombinácie s čiernou vrchnou časťou, kde máte okrem strechy čierne aj všetky stĺpiky či zadný spojler.
Ak máte radi čísla, tak vedzte, že nový Lexus LBX je dlhý 4 190 mm, široký 1 825 mm a vysoký 1 545 mm a rázvor kolies má 2 580 mm. A ako by to bolo, aby ste nepoznali batožinový priestor, ten je v tomto prípade 332 litrov (v prípade FWD verzie). Výrobca litre ušetril aj tým, že napríklad subwoofer prémiového audiosystému Mark Lewinson umiestnil do dverí kufra. Mimochodom príplatkový audio systém ponúkne 13 reproduktorov!
Ak ste očakávali, že pôjde o elektrický alebo plug-in hybridný model, minimálne v úvode nič také nebude k dispozícii. Lexus si ide svoje a ponúkne osvedčený hybridný systém (bez nutnosti externého nabíjania) s 1,5-litrovým trojvalcovým motorom, pričom používa najnovšiu bipolárnu nikel-metal-hybridnú (NiMH) batériu s nízkym odporom. Výkon novinky je tak 136 koní (100 kW). Málo či dostatok? Ukáže reálny test a skúsenosti používateľov. Z nášho pohľadu by tomuto kompaktnému modelu výkon mohol stačiť a o úspornú jazdu obavy nemáme. Niekoľkoročné skúsenosti pri vývoji hybridnej technológie Toyota a Lexus vyladili takýto pohon do dokonalosti. K dispozícii bude aj pohon 4×4, v tomto prípade pomáha 10 kW elektromotor na zadnej náprave.
Interiér je kompaktný, tu veľkosť resp. „malosť“ auta cítiť asi najviac. Čo vás však prekvapí je hlavný displej infotainmentu. Ide u výrobcu prvýkrát použitý vertikálny dotykový displej s uhlopriečkou 9,8-palca.
Musíme uznať, že jeho umiestnenie je doslova v ideálnej polohe, ľahko sa ovláda a budete mať prehľad o nastavených parametroch. Novej generácie systému sme sa však nedostali, ide o známy Lexus Link, aký sme si už vyskúšali v modeloch NX či RX.
To platí aj o jeho výhodách a nevýhodách. Opäť je tak priestor displeja pri mnohých operáciách nevyužitý a aj grafika je veľmi strohá. Chýba nám aj akési hlavné menu, kde by ste videli viac informácií naraz. Čo je pozitívne je rýchlosť odozvy, tú si budete pochvaľovať.
Zato displej pred vodičom, ten si budete užívať naplno. Má až 12,3-palcov, krásnu grafiku i rozlíšenie. Dokonca nechýba ani head-up displej, takže kombinácia zobrazenia informácií môže byť pre mnohých budúcich vodičov dokonalá.
O technológie tu nie je núdza, Lexus do LBX poslal všetky svoje dostupné technológie, vrátane systému parkovania na diaľku, digitálneho kľúča, čistenia vzduchu v kabíne nanoe-X či známych elektronických kľučiek e-latch. Načo je to dobré? Jednoducho, ak vám hrozí nebezpečenstvo pri otváraní dverí, systém vám dvere neumožní otvoriť, až kým to nebude bezpečné. Vyhnete sa tak napríklad zrážke z cyklistom idúcim okolo auta a podobne.
Tešiť sa môžete aj na plnú paletu asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, aktívneho držania v jazdných pruhoch, aktívneho sledovania mŕtveho uhla či automatického brzdenia pri cúvaní, ak systém zaregistruje prekážku. Potešia vás aj stierače so zabudovanými ostrekovačmi, ktoré sme doteraz videli len pri modeloch LC či LS. Predný kufor však nemá pneumatické otváranie, škoda.
Pozrite si aj ďalšiu výbavu modelu Lexus LBX, rozhodne odporúčame pohrať sa s konfigurátorom, ak o novinku budete mať záujem.
A teraz to najdôležitejšie – cena. Tak ako určite aj vy, chceli sme ju vedieť aj my priamo v Miláne, kde sme si novinku pozreli naživo. Žiaľ na cenu si budeme musieť počkať až do spustenia predaja a možnosti konfigurácie novinky. Koľko tipujete? Zatiaľ si pozrite novinku aj na našom YouTube Shorts videu.