- #E-mobilita
- 4 min.
- 29.5.2023
Ako rozprúdiť trh s elektromobilmi na Slovensku? Stačí 35,5 milióna eur
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) priniesla zaujímavú správu pre rok 2023 o elektromobilite. Venovali sa tam aj opatreniam zameraných na rozvoj trhu s elektromobilmi na Slovensku.
Problémom trhu s bezemisnými vozidlami na Slovensku je veľmi malá dynamika až stagnácia rastu. Od roku 2035 budú mať zákazníci prístup už iba k bezemisným vozidlám.
Obsah pokračuje pod reklamouPodporné opatrenia a ich časový horizont by mal byť v našich podmienkach zadefinovaný tak, aby bola dosiahnutá hranica 5 % podielu elektrických vozidiel na celkových predajoch vozidiel. Na základe skúseností z iných krajín sa od tohto bodu zlomu trh bude rozvíjať už samostatne. Pri dobre nastavených opatreniach by Slovensko mohlo dosiahnuť tento bod v priebehu dvoch až troch rokov.
Príklad rastu trhu v Poľsku ukazuje, že bod zlomu je 5 % podielu na trhu. To by pri efektívnej podpore na niekoľko rokov mohlo Slovensko dosiahnuť pomerne rýchlo. Takto zvýšená dynamika by mala pozitívny efekt na celý trh ako aj ekosystém elektromobility.
Medzi nezanedbateľné benefity rôznych opatrení zameraných na podporu trhu s elektromobilmi patrí aj motivácia obstarať si nové vozidlo namiesto individuálneho dovozu staršieho auta. Podľa údajov SEVA tvoril na Slovensku v roku 2022 individuálny dovoz až 33 % z celkového počtu nových registrácií batériových elektrických vozidiel.
Pozitívne efekty podpory trhu bezemisných vozidiel:
- zvýšenie podielu bezmisných vozidiel najnovšej generácie
- zvýšenie konkurencieschopnosti bezemisných vozidiel na sekundárnom trhu
- zvýšenie dynamiky celého trhu elektromobility a skokové dosiahnutie zlomovej hranice 5 % v horizonte 12 až 18 mesiacov
- dosiahnutie porovnateľných podmienok na voľnom trhu s vozidlami ako v okolitých krajinách
- zlepšenie profitability celého ekosystému elektromobility vrátane verejného nabíjania
- motivácia súkromných investícií do nabíjacej siete a týmto spôsobom výrazné rozšírenie bez potreby dodatočných verejných zdrojov
- využitie elektromobilov pre podporu stability distribučných sústav
- vytvorenie podmienok pre príchod nových hráčov do ekosystému a zvýšenie konkurenčného tlaku s pozitívnym dopadom na spotrebiteľa
- zníženie rizika výpadkov na trhu nových vozidiel a negatívneho dopadu na výber DPH od roku 2035
Vhodnou inšpiráciou pre zavedenie priamej podpory je aktuálne prebiehajúca schéma Mój elektryk v Poľsku. Ak by sme aplikovali výsledky tohto programu u nás, na základe prepočtov SEVA by Slovensko dokázalo dosiahnuť 5-percentný podiel registrácií elektromobilov približne o dva roky skôr ako bez takejto podpory.
Programové obdobie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Celkové predaje osobných vozidiel | 79 000 | 81 000 | 83 000 | 85 000 |
Očakávaný podiel batériových elektrických vozidiel bez podpory | 1,7 % | 2,3 % | 2,8 % | 3,2 % |
Predaje batériových elektrických vozidiel bez podpory | 1 390 | 1 879 | 2 287 | 2 714 |
Očakávaný podiel batériových elektrických vozidiel s podporou | 1,7 % | 2,3 % | 5 % | 8 % |
Predaje batériových elektrických vozidiel s podporou | 1 390 | 1 879 | 4 150 | 6 800 |
Nárast predajov vďaka podpore | 1 863 | 4 086 | ||
Vozidlá s nárokom na podporu | 2 698 | 4 420 | ||
Výška finančnej podpory | 13 487 500 € | 22 100 000 € |
Celkovo by obdobný program mohol priniesť na slovenské cesty v horizonte dvoch rokov nárast o 5 950 batériových elektrických vozidiel. Na druhej strane treba zdôrazniť, že ak by sa použili pravidlá poľskej schémy Mój elektryk, časť nových elektromobilov by nesplnila kritéria pre udelenie podpory. Pri priemernej výške finančnej podpory 5 000 eur na jedno vozidlo by si program vyžadoval celkový rozpočet vo výške 35,5 miliónov eur.