Reklama

Ako rozprúdiť trh s elektromobilmi na Slovensku? Stačí 35,5 milióna eur

Michal Sobek

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) priniesla zaujímavú správu pre rok 2023 o elektromobilite. Venovali sa tam aj opatreniam zameraných na rozvoj trhu s elektromobilmi na Slovensku.

Problémom trhu s bezemisnými vozidlami na Slovensku je veľmi malá dynamika až stagnácia rastu. Od roku 2035 budú mať zákazníci prístup už iba k bezemisným vozidlám.

Obsah pokračuje pod reklamou

Podporné opatrenia a ich časový horizont by mal byť v našich podmienkach zadefinovaný tak, aby bola dosiahnutá hranica 5 % podielu elektrických vozidiel na celkových predajoch vozidiel. Na základe skúseností z iných krajín sa od tohto bodu zlomu trh bude rozvíjať už samostatne. Pri dobre nastavených opatreniach by Slovensko mohlo dosiahnuť tento bod v priebehu dvoch až troch rokov.
Zdroj | Severin Demchuk

Príklad rastu trhu v Poľsku ukazuje, že bod zlomu je 5 % podielu na trhu. To by pri efektívnej podpore na niekoľko rokov mohlo Slovensko dosiahnuť pomerne rýchlo. Takto zvýšená dynamika by mala pozitívny efekt na celý trh ako aj ekosystém elektromobility.

Medzi nezanedbateľné benefity rôznych opatrení zameraných na podporu trhu s elektromobilmi patrí aj motivácia obstarať si nové vozidlo namiesto individuálneho dovozu staršieho auta. Podľa údajov SEVA tvoril na Slovensku v roku 2022 individuálny dovoz až 33 % z celkového počtu nových registrácií batériových elektrických vozidiel.

Pozrite si

Viete, čo všetko má vplyv na dojazd e-biku? Takto zájdete omnoho ďalej!

Pozitívne efekty podpory trhu bezemisných vozidiel:

  • zvýšenie podielu bezmisných vozidiel najnovšej generácie
  • zvýšenie konkurencieschopnosti bezemisných vozidiel na sekundárnom trhu
  • zvýšenie dynamiky celého trhu elektromobility a skokové dosiahnutie zlomovej hranice 5 % v horizonte 12 až 18 mesiacov
  • dosiahnutie porovnateľných podmienok na voľnom trhu s vozidlami ako v okolitých krajinách
  • zlepšenie profitability celého ekosystému elektromobility vrátane verejného nabíjania
  • motivácia súkromných investícií do nabíjacej siete a týmto spôsobom výrazné rozšírenie bez potreby dodatočných verejných zdrojov
  • využitie elektromobilov pre podporu stability distribučných sústav
  • vytvorenie podmienok pre príchod nových hráčov do ekosystému a zvýšenie konkurenčného tlaku s pozitívnym dopadom na spotrebiteľa
  • zníženie rizika výpadkov na trhu nových vozidiel a negatívneho dopadu na výber DPH od roku 2035

Vhodnou inšpiráciou pre zavedenie priamej podpory je aktuálne prebiehajúca schéma Mój elektryk v Poľsku. Ak by sme aplikovali výsledky tohto programu u nás, na základe prepočtov SEVA by Slovensko dokázalo dosiahnuť 5-percentný podiel registrácií elektromobilov približne o dva roky skôr ako bez takejto podpory.

Programové obdobie2022202320242025
Celkové predaje osobných vozidiel79 00081 00083 00085 000
Očakávaný podiel batériových elektrických
vozidiel bez podpory
1,7 %2,3 %2,8 %3,2 %
Predaje batériových elektrických vozidiel bez podpory1 3901 8792 2872 714
Očakávaný podiel batériových elektrických
vozidiel s podporou
1,7 %2,3 %5 %8 %
Predaje batériových elektrických vozidiel s podporou1 3901 8794 1506 800
Nárast predajov vďaka podpore1 8634 086
Vozidlá s nárokom na podporu2 6984 420
Výška finančnej podpory13 487 500 €22 100 000 €

Celkovo by obdobný program mohol priniesť na slovenské cesty v horizonte dvoch rokov nárast o 5 950 batériových elektrických vozidiel. Na druhej strane treba zdôrazniť, že ak by sa použili pravidlá poľskej schémy Mój elektryk, časť nových elektromobilov by nesplnila kritéria pre udelenie podpory. Pri priemernej výške finančnej podpory 5 000 eur na jedno vozidlo by si program vyžadoval celkový rozpočet vo výške 35,5 miliónov eur.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.