Približne rok po uvedení na trh technologicky nabitého elektromobilu Mercedes-Benz EQS prichádza automobilka s novým plne elektrickým modelom, ktorý reprezentuje najvyššiu triedu značky v segmente SUV. Luxusné auto pre celú rodinu má zabezpečiť maximálny komfort a bezpečnosť v každej situácii, avšak pre mnohých môže byť prekážkou práve elektrický pohon.
Tak ako štandardný model EQS prebúdzal istú mieru kontroverzie, podobné ohlasy sa prirodzene objavovali aj pri verzii SUV. Pravdou ale je, že robustná karoséria predsa len zjemňuje niektoré špecifické tvary, a teda celkový vzhľad až tak výrazne nevytŕča. Napriek tomu však auto stále právom púta pozornosť okoloidúcich.
Výhody
- moderný a prepracovaný interiér
- skvelý vnútorný priestor a komfort
- nabitý technológiami, infotainment
- prepracované asistenčné systémy, vizualizácia
- napriek parametrom dokáže jazdiť efektívne
- dobrý dojazd a nabíjanie
Nevýhody
- opäť raz nedosiahnuteľná cena
V tvaroch opäť prevládajú oblé hrany na všetkých častiach. Kľúčovým prvkom celého dizajnu je aj tu predná maska, ktorá je opäť masívna a okrášlená o malé hviezdy s tou najväčšou v strede. Nad prednou maskou a po stranách už začína vystupovať svetelná technológia modelov Mercedes-Benz EQ. Nad prednou maskou je podsvietený pás, ktorý prepája dvojicu svetlometov.
Samozrejme, svetlomety sú perfektnou ukážkou technológie, ktorou Mercedes-Benz, ako aj nové EQS SUV, disponuje. Ide o špičkové Digital Light, ktoré dokážu premietať obraz na cestu či stenu pred vami. Dokonale spracované svetlá vás tak pri každom nastupovaní alebo vystupovaní ohúria animáciou. Samozrejme, takto prepracované svetlá nie sú len o prezentácii, ale aj praktickej využiteľnosti. Na cestu dokážu premietať rôzne výstrahy a dôležité informácie.
S konkrétnym premietaním informácií na cestu som sa stretol počas testovania klasického Mercedes-Benz EQS, teraz s EQS SUV sa mi nič také nestalo, čo je aj prirodzené, keďže jazdiť v noci už nie je zďaleka také bežné ako napríklad v zime. Nakoľko svetlá dokážu premietať obraz, asi je jasné, že vyrezávanie oproti idúcich áut zvládajú bez problémov.
Opäť sa vraciam k tomu, že podobné svetlá by som v autách rád privítal ako štandard, nakoľko citeľne zvyšujú rozhľad a bezpečnosť jazdy v noci. Robustnosť a veľkosť tohto prémiového elektromobilu sa najviac ukazuje pri pohľade z boku. Na dĺžku má 5,12 metra, na šírku 1,95 metra, na výšku až 1,71 metra a rázvor kolies je 3,21 metra. Z týchto čísiel musí byť každému jasné, aké masívne EQS SUV je.
Pri pohľade z boku zaujmú aj motorizované kľučky dverí, ktoré fungujú dobre a okrem dizajnovej funkcie plnia aj úlohu efektivity, keďže znižujú odpor vzduchu. Typické dizajnové prvky Mercedes-EQ nechýbajú ani vzadu. Výrazné brzdové svetlá sú prepojené podsvieteným pásom na kufrových dverách. Priestor v kufri je kráľovský, k dispozícii tu je až 645 litrov pri štandardnej päť miestnej konfigurácii.
Nami testovaná verzia bola vybavená aj tretím radom sedadiel s dvomi ďalšími miestami. Po ich vytiahnutí je kufor skromný a už využiteľný len na drobnosti, prípadne na jeden väčší alebo dva menšie kufre. Ak by ste však zložili aj druhý rad sedadiel, dostali by ste až 2100 litrov. Samozrejme, EQS SUV môžete zaťažiť aj na streche do hmotnosti 100 kg, prípadne na ťažnom s nebrzdeným prívesom do 750 kg alebo brzdeným do 1,8 tony.
Čo sa týka tretieho radu sedadiel, využiteľný je len na krátke vzdialenosti, prípadne ak dozadu dáte deti, pre ne to z hľadiska priestoru bude vyhovujúce. Dôležité ale je, že dozadu sa tiež nie každý dospelý zmestí. Bez pohľadu na priestor je tu však prémiové spracovanie stále zachované. Sedačku sú veľmi komfortné. nechýbajú tu ani výduchy klimatizácie či samostatné odkladacie plochy.
Už pri prvom nastúpení zaujme biely interiér, ktorý som spomínal aj v článku k prvej jazde. Vtedy však v aute boli aj huňaté biele koberčeky, ktoré do týždňového testu radšej dali bokom a nahradili ich bežnými čiernymi. Praktická stránka bieleho interiéru je naozaj to slabšie miesto, ale rozhodne vyzerá veľmi pekne. Kožené materiály dopĺňajú biele čalúnenia či drevené prvky obloženia na dverách alebo stredovom tunely.
Pre vodiča, spolujazdca či pasažierov v druhom rade je priestoru habadej. Veľkosť interiéru je zväčšovaná aj opticky vďaka panoramatickej streche. Miesta na nohy je naozaj veľa, avšak komfort nie je iba o „veľkosti“. Cestujúcim vpredu spríjemnia jazdu prepracované sedadlá s vyhrievaním, odvetrávaním a sofistikovanou masážou. Tá je viacbodová, s rôznymi režimami, pričom inžinieri tentokrát nezabudli ani na dolné partie. Áno, Mercedes-Benz EQS SUV masíruje aj zadok.
Zadné sedadlá sú elektronicky nastaviteľné, vyhrievané a rovnako ako vpredu, aj vzadu nájdete dobre známe vankúšiky. Ovládanie klimatizácie je v plnej réžii pasažierov vzadu, ale ovládateľná je samozrejme aj spredu cez hlavný displej. Okrem ovládania klimatizácie tu nájdete aj USB-C konektory či dva mini HDMI vstupy. Tie sú tu z veľmi jednoduchého dôvodu – na sedadle vodiča aj spolujazdca sú umiestnené dotykové displeje.
Vybavené sú rovnakým softvérom aký je aj vpredu na hlavnom displeji, a teda je tu možné meniť rôzne nastavenia, ale aj sledovať či nastavovať navigáciu, počúvať rádio, premietať obraz z HDMI alebo dokonca pozerať televíziu cez vstavaný DVB-T2 tuner. Skrátka, multimediálne funkcie má EQS SUV na veľmi vysokej úrovni. Ak máte deti, len ťažko ich presvedčíte, aby sedeli v treťom rade sedadiel. Na druhú stranu, infotainment nemusí byť len o zábave, ale napríklad aj o práci.
Najväčším lákadlom v prednej časti je samozrejme Hyperscreen, obrovská zakrivená súčasť palubnej dosky, ktorá pod jedným kusom skla ukrýva až trojicu displejov. Jeden sa skrýva za volantom a slúži ako prístrojový panel, druhý je najväčší, je umiestnený v strede a tretí zase pred sedadlom spolujazdca. Ako sme už spomenuli aj pri klasickom EQS, ide o parádny kúsok technológie, ktorý aj v súčasnosti pôsobí futuristicky.
Systém má parádny dizajn, skvelú odozvu, ktorá ale sem-tam má predsa len slabšie momenty. Navigácia Mercedes-EQ je špičková, a síce prešiel ďalší rok, mnohé konkurenčné automobilky môžu závidieť. Bezchybné navigovanie je už nutnosť, avšak funkcie súvisiace s e-mobilitou sú tie podstatné. Auto dokáže veľmi dobre plánovať nabíjacie zastávky po ceste a taktiež odhadovať stav percent v cieli. Tento odhad nie je len orientačný, ale vždy s odchýlkou maximálne 1 %.
Technologicky je EQS SUV prepracované aj z pohľadu asistenčných systémov. Elektromobil sa dokáže aktívne držať v pruhoch a taktiež si spoľahlivo drží odstup od vozidiel. Nerobí mu problém núdzové brzdenie pri hroziacej kolízií s autom, chodcom či cyklistom. Informácie systém nielenže vníma, ale ich aj dokáže vizualizovať na displeji za volantom. Auto vizualizuje križovatky, kruhové objazdy, rôzne typy áut, motocykle a taktiež samotných chodcov.
Samozrejme, chýbať nemôže ani head-up displej, ktorý je rovnako špičkový. Na test sme mali v súčasnosti najvýkonnejšiu verziu s označením 580 4MATIC. Znamená to, ako inak, pohon všetkých kolies, a teda aj dvojicu elektromotorov. Systémový výkon je až 400 kW s krútiacim momentom 858 Nm. Napriek tomu, že auto má 2,8 tony, z rýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 4,6 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Ako je už pri Mercedes-Benz zvykom, komfort z jazdy je na veľmi vysokej úrovni. Pohodlnosť samotného interiéru dopĺňa výborné odhlučnenie a neuveriteľne odladený podvozok. Žehlenie nerovností zvláda špičkovo, aj keď s istou mierou „húpavosti“, čo nie každému môže vyhovovať. Zároveň však veľmi dobre zvláda klamať vysokú hmotnosť, takže prejazd ostrejšími zákrutami sa niekedy zdá, ako keby auto porušovalo zákony fyziky.
Kapacita akumulátora, ktorý je umiestnený v podvozku, je 120 kW, z čoho je využiteľných 108,4 kWh. Ide o naozaj veľké číslo, ale zase relevantné k veľkosti auta. Vďaka tomu je papierový dojazd aj najvýkonnejšej verzie takmer 600 kilometrov. Popravde, reálne hodnoty dojazdu sa pri kombinovanej jazde niečo málo cez 400 reálnych kilometrov, pri úspornejšej jazde sa je možné dostať k približne 500 kilometrom. Pre využiteľnosť je dôležitý nielen dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania.
Mercedes-Benz EQS SUV zvláda nabíjací výkon až 200 kW, praktické maximum je ale ešte o pár kW vyššie, a to vďaka vyššiemu napätiu batérie. Nabíjanie z 10 na 80 percent kapacity tak trvá niečo málo cez 30 minút, čo je súčasný štandard, a teda dobrá hodnota. Nabíjanie som testoval na rôznych staniciach, vrátane UFC stanice ejoin v The Mall Trnava s výkonom 160 kW.
Ako je vidieť na krivke nabíjania vyššie, nabíjanie začalo pri 23 percentách a nabíjací výkon okamžite stúpol na 140 kW aj napriek tomu, že prúdové obmedzenie stanice je 350 A / konektor. Už po 13 minútach bolo v batérii 50 percent, nabíjací výkon postupne a stúpal dosahoval už 148 kW. Limit nabíjačky, 150 kW, bol dosiahnutý pri 59 percentách. Od tohto momentu začal postupne klesať a hranica 70 percent bola pretínaná výkonom 128 kW. Nabíjanie z 23 na 70 percent trvalo na 150 kW nabíjacej stanici len 23 minút.
S Mercedes-Benz EQS SUV som za týždeň prešiel skoro presne 1 000 kilometrov a priemerná spotreba sa väčšinou pohybovala okolo 25 kWh / 100 km. Napokon, priemerná spotreba za celý týždeň bola celkom dobrá, a to 24,1 kWh / 100 km, čo by znamenalo priemerný dojazd na jedno nabitie bezmála 450 kilometrov. Prvá cesta po Bratislave a následne po diaľnici to Trnavy znamenala spotrebu 25,2 kWh / 100 km.
Štandardná testovacia trasa z Trnavy na Oravu s prevahou diaľnice znamenala 30,3 kWh / 100 km. Príjemným prekvapením bola výhradne okresná trasa z Oravy do Banskej Bystrice cez Donovaly, kedy sa mi na displeji zobrazila priemerná spotreba po 74 kilometroch len 16,7 kWh / 100 km. Cestou späť bola spotreba len o málo vyššia, a to 17,3 kWh / 100 km.
Cez víkend som dvakrát otočil trasu z Oravy do Liptovského Mikuláša, kde bol aj diaľničný úsek, po ktorom som si trúfol ísť aj trochu dynamickejšie. Napriek tomu bola priemerná spotreba po 189 kilometroch veľmi dobrých 23 kWh / 100 km. Napokon, prekvapivá bola aj spotreba z Oravy naspäť do Trnavy identickou trasou. Tipujete číslo okolo 20? Omyl, nechýbalo veľa a zastavilo by sa pod 20 – 20,7 kWh / 100 km. Dobrou správou teda je, že EQS SUV dokáže jazdiť aj efektívne.
Cena nami testovaného modelu Mercedes-Benz EQS 580 SUV sa zastavila na 188 754 eur. Či je cena oprávnená, je ťažké, posúdiť, avšak určite ide o prémiový elektromobil s výbornými vlastnosťami a parametrami – či už po stránke komfortu, luxusu a elektrického pohonu. Napriek tomu, že ide o ťažké SUV, ako elektromobil dokáže bez problémov obstáť. Konkurencia v tomto segmente samozrejme existuje, a najbližšou je BMW iX, prípadne sa môžete poobzerať aj po Audi e-tron S Sportback.