Reklama

Švédsko stavia prvú cestu na nabíjanie elektromobilov za jazdy

Zdroj | eRoadArlanda
Juraj Procházka
Zdroj | eRoadArlanda
Zdroj | eRoadArlanda

Nabíjanie elektromobilov počas jazdy by vyriešilo nemálo problémov elektromobility. Už žiadne prestoje na nabíjačkách, ani obavy ohľadom dojazdu. Pre niektorých trochu uletená myšlienka dáva zmysel, ale má aj viacero otáznikov. Dôležité je však urobiť prvý krok.

Švédsko je krajinou, ktorá to s elektrifikovanými cestami myslí vážne. V rámci pilotných projektov už spustila štyri dočasné elektrifikované cesty vrátane mesta Lund v južnom Švédsku. Teraz však buduje úsek o dĺžke 21 km, ktorý bude trvalý.

Pozrite si

Švédsko chce vybudovať nabíjacie cesty pre elektromobily

Obsah pokračuje pod reklamou

Túto elektrifikovanú cestu stavia švédska dopravná správa Trafikverket. V súčasnosti sa pracuje na obstarávaní dodávateľa projektu a Trafikverket zatiaľ nevybral pre tento projekt nabíjaciu technológiu. Výstavba by však mala byť dokončená v roku 2025.

Zdroj | Trafikverket

Čo sa týka technológií na prenos energie, Trafikverket zvažuje jednu z možností, ktoré už vyskúšal. V hre je nadzemné elektrické vedenie, aké používajú trolejbusy, pozemné elektrické zbernice na ceste, ktoré prenášajú energiu do elektromobilu prostredníctvom zberača pod vozidlom, alebo indukčné cievky zabudované v ceste, ktoré prenášajú energiu do vozidiel bezdrôtovo.

Bezdrôtové nabíjanie, o akom niektorí experti uvažujú, síce vyzerá najelegantnejšie, no predstavuje kvôli stratám pri bezdrôtovom prenose veľmi zlú alternatívu. Straty premietnuté do mnohokilometrových trás, vynásobené tísickami nabíjaných vozidiel by pri indukčnom nabíjaní boli neospravedlniteľné. Ak sa teda hráme na uhlíkovú stopu. Naopak, zbernicové systémy vyzerajú (z hľadiska strát) pomerne dobre.

Elektrifikovaný úsek bude na diaľnici E20 medzi Hallsbergom a Örebro. Diaľnica vedie medzi Štokholmom na severe, cez Göteborg a Malmö na juhu. Úsek bol zvolený, pretože ide o frekventovaný dopravný koridor pre komerčnú prepravu tovaru a má tiež potrebnú kapacitu elektrickej siete.

Zdroj | eRoadArlanda

Podľa štúdie švédskej Chalmers University of Technology by kombinácia elektrických ciest na 25 % najfrekventovanejších národných a európskych trasách a domáceho nabíjania elektromobilov bola optimálna pre prechod na elektromobilitu.

Vedci tvrdia, že s takto vybudovanou sieťou elektrifikovaných ciest by mohli byť batérie v elektroautách výrazne menšie, čo by zároveň znížilo ich cenu. Úplné čerpanie energie z batérie by nastávalo len na úsekoch medzi elektrifikovanými cestami. Takáto koncepcia by nepotrebovala toľko nabíjacích staníc, ako bude nutné vybudovať v opačnom prípade.

Pozrite si

Nemecko sa môže pochváliť prvým koridorom pre nákladné elektromobily v Európe

Z tohto pohľadu vyzerá myšlienka budovať elektrifikované cesty rozumne a atraktívne. Išlo by však o veľké investície, ktoré by musel z veľkej časti pokrývať štát. Aby sa koncept dal realizovať na medzinárodných trasách, museli by k nemu pristúpiť mnohé krajiny – napríklad celá EÚ a technológia by musela byť unifikovaná. A v neposlednom rade ešte maličkosť – automobilky by museli byť motivované, aby začali pri výrobe EV s takouto technológiou rátať.

Ak sa myšlienka elektrických ciest zrealizuje, pôjde beh na dlhé trate. Pri zlepšujúcich sa technológiách batérií a rýchlonabíjania (nehovoriac o výmenách batériových blokov za nabité, aké realizuje napríklad Nio) nemusí byť budovanie takýchto ciest efektívne. Kompromisom by mohli byť trolejové vedenia, napájajúce elektrické kamióny a elektrobusy, čiže vlastne diaľkové trolejbusy.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.