Keď sa povie BMW triedy 7, predstava sa u každého môže mierne líšiť, avšak všetci určite pomyslia na mnohé lichotivé prívlastky – najvyšší komfort, najlepšie technológie, výborný pocit z jazdy a samozrejme aj cena, ktorá rozhodne nie je ľudová, ale obhájiteľná. Presne takáto chce byť aj najnovšia generácia BMW 7, ktorá však prichádza po prvýkrát aj v plne elektrickej verzii.
Odhalenie prišlo práve s elektrickou verziou, ktorá zaujala mnohými parametrami a samozrejme aj výbavou, ktorá je skutočne výnimočná a veľmi razantne konkuruje rovnako známej S-klase od Mercedes-Benz. V Štuttgarte sa ale nerozhodli ponúkať elektrickú verziu dizajnovo, parametrami a aj výbavou 1:1 s klasickou benzínovou verziou.
Predsa len, EQS je úplne iné auto ako klasická S-klasa, ktorá je ale dostupná ako veľmi zaujímavý plug-in hybrid. BMW má inú filozofiu, vďaka čomu si môžete kúpiť novú 7-mu v elektrickej, benzínovej, naftovej alebo aj plug-in hybridnej verzii bez rozdielu dizajnu a interiérového komfortu. Rozdiely sú naozaj len minimálne a pre bežného „chodca“ takmer nepostrehnuteľné.
Výhody
- najlepšia elektrická limuzína
- rozumný dojazd a veľmi dobré nabíjanie
- skvelé technológie, vrátane Theatre screen
- výborne spracovaný podvozok, jazdné vlastnosti
- parádny komfort a luxus za volantom, ale najmä vzadu
Nevýhody
- nedosiahnuteľná cena
- navigácia by potrebovala doladiť pri plánovaní nabíjania
BMW i7 má na dĺžku až 5,39 metra, na šírku 1,95 metra a na výšku 1,54 metra. Rázvor kolies je parádnych 3,21 metra, čo sa samozrejme prejavuje na obrovskom priestore v interiéri. Pohľad na auto zboku najviac zdôrazňuje dĺžku, ktorej len tak-tak stačia bežné parkovacie miesta. Súčasťou nami testovanej verzie boli aj viaceré M-balíky, ktoré prinášajú viaceré úpravy.
Auto sme mali aj vďaka nim obuté do masívnych 21-palcových diskov, ktorým sekundovali čierne M brzdy. Na viacerých miestach sa samozrejme objavovali trikolóry M a súvisiace vylepšenia, vrátane zadného M spojlera. Jeden z dôležitých a unikátnych prvkov, ktorý sa nachádza na novej BMW 7, sa „ukrýva“ vpredu, a nejde o prednú masku.
Tá je síce opäť výrazná a dokonca môže byť aj podsvietená, avšak dôležité sú tu svetlá pod názvom BMW Crystal Iconic Glow, ktoré sú príplatkovou výbavou s cenou 2 171 eur. Ide o svetlá s krištáľmi, ktoré nielenže vyzerajú úžasne, ale aj umocňujú svoj vizuál parádnou svetelnou hrou. Čo je prekvapivé, tak diaľkové svetlá tu nezastupuje laserová technológia, ale LED svetlá.
Nemusíte sa však báť, nakoľko v tejto kategórii si BMW nemôže dovoliť zaostávať. Počas jari a leta sa síce jazdí počas tmy menej, a teda je aj priestor na ich testovanie pri bežnej jazde menší. Naplánoval som si teda účelovú jazdu len kvôli testu diaľkových svetiel a musím povedať, že výsledok bol naozaj veľmi dobrý. Svetelný tok je silný a matrix technológia funguje bezchybne.
Byť videný a vidieť pri jazde v noci je dôležité, preto by som nebol proti, ak by boli matrix svetlá v autách štandardom. Celkovo sa mi nový dizajn BMW i7 veľmi páči z každej strany. Luxus a vysoká trieda z exteriéru vozidla vyžaruje. Vo väčšine ostré línie síce určite idú aj na úkor aerodynamiky, teda aj spotreby, no BMW i7 si to môže dovoliť.
Za čo tiež dávam palec hore je zadok, ktorý v sebe ukrýva masívne zadné svetlá a kufor, ktorý je aj praktický. K dispozícii je 500 litrov, čo bez problémov postačuje aj na niekoľko kufrov. Áno, deti so všetkým vybavením tu nezbalíte, ale o tom BMW i7 ani nie je. Ak by ste ale predsa len potrebovali odviesť niečo väčšie, k dispozícii je aj ťažné, ktoré pri nebrzdenom prívese zvládne 750 kg, s brzdeným až 2 tony.
Nakoľko exteriér BMW i7 je premyslený do detailu, interiér v skvelom nastavení pokračuje a zaskočí vás už pri nastupovaní. Dostať sa do interiér je totiž zážitok, s ktorým sa nestretávate pri každom aute. Všetky štyri dvere sú motorizované, a teda dokážu sa otvoriť a zavrieť samé. Stačí stlačiť jedno tlačidlo na kľučke a dvere sa komfortne otvoria a po nastúpení a stlačení druhého tlačidla zatvoria.
Z pohľadu vodiča je to ešte jednoduchšie, keďže pre zatvorenie dverí stačí stlačiť brzdu. Ak je to potrebné, jednoducho cez displej môžete kedykoľvek otvoriť alebo zavrieť ktorékoľvek dvere. Skrátka, maximálny komfort hodný danej kategórie. Ak ste si niekedy predstavovali obývačku na kolesách, tak BMW i7 vám vaše predstavy s ľahkosťou rozbije.
Interiér bol v našom prípade ladený do bielych a sivých farieb v kombinácii látky a kože. Koža sa však nenachádza na dotykových plochách, ako by ste možno čakali. Na všetkých takýchto miestach je práve čalúnenie, okrem volantu, pochopiteľne. Či už ide o lakťovú opierku na dverách alebo stredovom tunely, rovnako aj sedadlá sú kompletne čalúnené.
Ide o komfortnejšie riešenie, nakoľko koža je na dotyk väčšinou studená. Zároveň, pocit „obývačky“ sa tým zvýrazňuje. Samozrejme, na zemi nechýbajú poriadne huňaté koberčeky, kvôli ktorým by ste sa pri nastupovaní najradšej vyzuli. Komfortom sú všetky sedadlá prakticky identické, nakoľko posed je veľmi podobný a rovnako aj tvarovanie sedadiel či ich kvalita. Vzadu je ovládanie sedadiel, ako aj ďalších funkcií, riešené cez dotykové displeje umiestnené vo dverách.
Rovnako sú všetky sedačky vyhrievané, motorizované a s veľmi dobrou masážou. Pasažieri vzadu však majú výhodu v podobe vankúšikov. Tie mi vpredu občas chýbali. Priestoru vzadu je však na rozdávanie, pričom dlhé cestovanie je absolútne bezproblémové, čo nie je prekvapením, nakoľko presne na to je BMW i7 určené. Trasa Bratislava – Košice vám vzadu ubehne ani neviete ako, a to aj vďaka prítomným technológiám.
Najväčšie lákadlo v novom BMW i7 je exkluzívny 31,3-palcový displej označený ako Theatre screen. Po jeho vyklopení sa totiž budete cítiť ako v kine. Zatiahne sa zadná roleta, bočné rolety na zadných sedadlách a pred vami sa vysunie masívna obrazovka. Musím povedať, že v skutočnosti pôsobí ešte väčšie ako na fotografiách. Zážitok je to naozaj skvelý, najmä v kombinácii so špičkovým audiom. Kvalitu reprodukcie si užijete síce aj vpredu, avšak citeľne vyladenejší zvuk je práve na zadných sedadlách.
Bohužiaľ, na Slovensku je zatiaľ softvérová podpora z hľadiska mediálnych funkcií slabšia, a tak najjednoduchší spôsob, ako dostať obraz na displej, je cez HDMI kábel. Displej má 8K rozlíšenie, takže kvalita zobrazenia je naozaj výborná, avšak musíte si pripraviť aj kvalitný video-obsah, aby ste to dokázali naplno oceniť. Pozíciu displeja ako takého je možné nastavovať, a to posúvaním dopredu a dozadu, ako aj jeho náklon. Displej podporuje aj spojenie so slúchadlami napríklad cez Bluetooth.
Technológie v interiéri zastupuje aj nový infotainment, ktorý poznáme z už aktuálnych modelov BMW. Obrovská zahnutá obrazovka pozostávajúca z dvojice displejov tvorí prístrojový panel a zároveň infotaimnent. Ovládanie dotykom prirodzene dopĺňa aj otočný ovládač, ktorý nie je obyčajný, ale pripomínajúci krištáľ. Práve krištáľové prvky sú ďalšou podstatnou súčasťou interiéru – rovnaký prvok je použitý na ovládači hlasitosti či tlačidlách na nastavenie sedadiel.
Cením prítomnosť ovládača, nakoľko displej je veľký a je určite bezpečnejšie a komfortnejšie niektoré úkony vykonať práve pomocou neho. Na nový systém si je potrebné zvyknúť, avšak určite vám to nebude trvať dlho. Nastavenia sú rozmiestnené intuitívne, jasne rozlíšiteľné a sú na dosah. Skvelý je aj prístrojový panel, ktorý si môžete nastavovať podľa predstáv. Môžete si za volantom zobrazovať štandardné informácie o spotrebe, ale aj jazde, s vizualizáciou okolitej premávky či detailnú navigáciu.
Podobne dobre sa dá nastavovať aj head-up displej, kde je síce možností menej, ale je dostatočne robustný s množstvom informácií. Ak sa obávate, že by vám head-up displej zavadzal, môžete si ho vypnúť, avšak takýto problém takmer s istotou nebudete riešiť. Spomínané asistenčné systémy sú v BMW i7 na veľmi dobrej úrovni. Automobilka tu dosť zabrala, aj keď to pravé využitie oceníte prevažne na diaľnici.
Nie výhradne, aj keď pomoc je na okresných cestách citeľne nižšia, no nevadí to, keďže BMW i7 je určené hlavne na diaľnice. Musím povedať, že počas jazdy na diaľnici som si skvele oddýchol. Napríklad pri ceste na Oravu, od výjazdu na diaľnicu pri Hlohovci som do riadenia priamo zasiahol po výjazd z diaľnice v Žiline len raz, a to pri dynamickejšom predbiehaní. BMW i7 má veľmi komfortný adaptívny tempomat a rovnako suverénne a isto zvláda zmenu jazdného pruhu. Asi najlepšie z áut, v ktorých som doteraz jazdil.
Kde ešte všetky autá majú rezervy je autonómne parkovanie na miestach, kde nie sú jasné čiary, teda napríklad na parkovacie miesto pred domom – garážou. Vtedy aj BMW i7 len odhaduje a dosť váha. Zaparkovať zaparkuje, ale vždy to bolo kostrbaté a nie presné. Ak ale ide o parkovacie miesto s riadne vyznačenými čiarami, autonómne parkovanie je perfektné.
Atmosféra z jazdy je aj vďaka všetkým vyššie spomenutým funkciám výborná. Samotný zážitok z jazdy však vytvára celkové spracovanie a najmä špičkový podvozok, ktorý pracuje až neuveriteľne dobre. Vzhľadom na hmotnosť BMW i7 je práca podvozku o to viac dôležitá. S BMW i7 som jazdil trasy, ktoré jazdím takmer s každým autom, tak to viem veľmi dobre porovnať.
Tam, kde ktorékoľvek iné auto prenieslo do interiéru výraznejšiu odozvu, pri jazde s BMW i7 boli dané miesta takmer natoľko vyhľadené, ako keby som jazdil na dokonalom asfalte. Tu sa inžinieri naozaj odviazali a komfortom ide asi o to najlepšie, v čom som doteraz jazdil. Podvozok pritom vôbec s vami nehúpe „ako na lodi“, čo je až neuveriteľné.
Napriek hmotnosti 2715 kilogramov má BMW i7 šialené parametre aj z pohľadu dynamiky. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 240 km/h. Ide samozrejme o elektromobil s pohonom všetkých štyroch kolies, a teda dvomi elektromotormi. Systémový výkon je 400 kW a krútiaci moment až 745 Nm. Autu nerobia problém ani dynamické zrýchlenia pri vyšších rýchlostiach, čo oceníte na diaľnici alebo pri predbiehaní.
Dobrá jazdná dynamika je jedna vec, druhou sú parametre dojazdu, spotreby a nabíjania, ktoré sú pri elektromobile veľmi dôležité. BMW i7 je vybavené masívnou 105,7 kWh batériou, z čoho je využiteľných 101,7 kWh. Deklarovaný papierový dojazd presahuje 500 kilometrov, čo pri úspornej jazde prevažne na okresných cestách je reálne dosiahnuteľné číslo. Keď som auto preberal, za 13-tísic kilometrov malo priemernú spotrebu 29,7 kWh / 100 km, čo je veľmi vysoké číslo.
Ja som sa počas testu na takéto hodnoty nedostával a pri jazde na okresných cestách som sa pohyboval niekde okolo 21 až 24 kWh / 100 km. Nie o moc väčšie čísla spotreby sa však ukazovali pri jazdách po diaľnici, keďže najväčší problém pri tomto aute bude hmotnosť, ktorú treba rozhýbať, a potom je to viac-menej za jedno. Prvá jazda z Bratislavy do Trnavy po diaľnici znamenala spotrebu 25,3 kWh / 100 km.
V závere testovacieho týždňa sme sa rozhodli absolvovať cestu z Trnavy na Oravu, avšak na otočku. Na cestu sme vyrážali so 64 percentami batérie, pričom navigácia odhadovala, že 200 kilometrov dlhú trasu zvládneme bez nabíjania. Navigácia BMW je síce dobrá a dokáže plánovať zastávky aj odhadovať percentá v cieli, ale vie byť niekedy dosť citlivá.
Ak totiž odhad stavu batérie v cieli klesne pod 10 percent, auto vás začne otáčať na nabíjaciu stanicu, a to za všetku cenu. Väčšinu cesty na Oravu auto neustále opakovalo, že je potrebné ísť nabíjať, čo som odmietal, keďže to nebolo potrebné. Do cieľa som mal prísť s 8 alebo 9 percentami. Navigácia bola natoľko vytrvalá, že v Terchovej ma otáčala do Žiliny, kde som sa mal nabiť, aby som prišiel na Oravu s viac ako 10 percentami, čo vôbec nedávalo zmysel.
Do cieľa na Orave sme minuli niečo málo cez 50 percent a spotreba bola 27,4 kWh / 100 km. Auto som pripojil k nabíjacej stanici LIDL, kde bolo pripojené cca hodinu a batéria sa nabila na 68 percent. S týmto stavom sme vyrážali naspäť do Trnavy, kde sme ale prišli s až prekvapivo dobrou spotrebou. V cieli nám v batérii zostávalo až 24 percent, teda spotrebovali sme len 44 percent. Spotreba bola šialene dobrá – len 22,1 kWh / 100 km. Je to síce z kopca, ale zďaleka nie tak, aby to spravilo takýto rozdiel.
BMW i7 je možné nabíjať výkonom maximálne 200 kW. Nabíjanie som testoval na rôznych staniciach, pričom na IONITY sa mi podarilo dosiahnuť maximálny výkon 196 kW pri 25 percentách. Ešte pri 49 percentách bol nabíjací výkon 142 kW a pri 70 percentách stále slušných 99 kW. Nabíjanie z 13 na 70 percent trvalo len 24 minút – na 80 percent sa s prehľadom dostanete za pol hodinu. To je dobrý čas, no BMW musím pochváliť aj za softvérovú časť teplotného manažmentu batérie.
Ide o prvé auto, v ktorom som sa stretol s možnosťou manuálne spustiť predohrev batérie na dosiahnutie vysokých nabíjacích výkonov. Samozrejme BMW vie aj samé aktivovať predohrev batérie, ak je v navigácii naplánovaná zastávka na nabíjanie, prípadne je cieľ nabíjacia stanica pre elektromobily. Takýmto spôsobom si však môžete zohriať batériu kedykoľvek podľa potreby.
Nami testovaná verzia BMW i7 xDrive60 začína na cene 138 400 eur, avšak spolu s bohatou príplatkovou výbavou sa cena vyšplhala na 198 113 eur.