Včera sme vás informovali o poklese príjmov Apple za posledný štvrťrok. Skvelé časy nemá ani Samsung, napriek tomu sa mu podarilo poraziť jeho najväčšieho rivala zrejme v tom najcitlivejšom mieste.
Podľa najnovších údajov Samsung predbehol Apple vďaka miernemu náskoku a zabezpečil si prvé miesto v objeme predajov smartfónov za 1Q 2023, a to aj napriek pokračujúcemu poklesu trhu so smartfónmi.
Je síce na zváženie, či sa oplatí pre 1 % náskok otvárať šumivé víno, ale každopádne ide o nepríjemnú správu pre vedenie v Cupertine. Podľa výskumnej spoločnosti Counterpoint Samsung dodal celkovo 60,6 milióna smartfónov, čím tesne prekonal Apple s 58 miliónmi kusov v štvrťroku končiacom sa v marci.
Globálny trh so smartfónmi čelil v uplynulom štvrťroku ďalšiemu poklesu, pričom dodávky klesli medziročne o 14 % a medzikvartálne o 7 % na 280,2 milióna kusov v 1Q 2023, podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Counterpoint.
Výnosy zároveň zaznamenali medziročný pokles o 7 %, dosiahli tak nové rekordné minimum 104 miliárd dolárov. Zatiaľ čo Samsung prevzal vedúcu pozíciu v objeme dodávok, Apple si udržal dominantný prvý štvrťrok z hľadiska prevádzkových ziskov a zabezpečil si značný 72 % náskok pred Samsungom. Apple tiež získal polovicu tržieb na trhu a udržal si 31 % výhodu oproti svojmu juhokórejskému konkurentovi, píše sa v správe od Counterpoint.
Okrem Samsungu a Apple budú musieť najväčšie svetové značky smartfónov z Číny, Xiaomi, OPPO a vivo čakať na oživenie svojich dodávok dlhšie, pretože každá z nich zaznamenala v Q1 2023 dvojciferný ročný pokles. Dôvodom bolo sezónne spomalenie v Číne v čase, keď oživenie ekonomiky krajiny trvá dlhšie, ako sa očakávalo. Trh so smartfónmi ako celok bude pravdepodobne v najbližších štvrťrokoch bojovať s poklesom predajov.
Hlavný analytik Harmeet Singh Walia komentoval celkovú dynamiku takto: „Dodávky smartfónov v prvom štvrťroku 2023 ďalej klesali po najslabšom štvrťroku dovolenkovej sezóny od roku 2013, keďže pomalšie oživenie v Číne, než sa očakávalo.“
Apple je však stále vo veľmi dobrej pozícii. Vďačí tomu okrem iného aj verným používateľom, viac ako 2 miliardám predaných zariadení a ekosystému, ktorý len tak ľahko nedovolí odísť k inej platforme (Android). Potvrdzuje to aj riaditeľ výskumu Jeff Fieldhack. Ten o výkonnosti Apple povedal, že okrem previazanosti systému pomáha spoločnosti aj udržateľnosť. Tá sa stáva pre mnohých mimoriadne dôležitou a „Apple nielenže získal takmer polovicu sekundárneho trhu, ale priťahuje aj používateľov, ktorí sú ochotní minúť viac za zariadenia s dlhšou životnosťou“. Okrem toho, generácia Z preferuje túto značku a tak si „vytvára pozíciu pre trvalý úspech. Zároveň zapĺňa prázdnotu, ktorú Huawei zanechal na čínskom prémiovom trhu“.