Spoločnosť JATO Dynamics zverejnila globálne výsledky predaja automobilov za rok 2022. V nich Toyota absolútne víťazí, no aj pomerne mladá automobilka Tesla má v prvej desiatke hneď dva modely.
Tesla Model Y obsadil tretie miesto, Tesla Model 3 získal desiatku. Aké ostatné modely môžeme nájsť v tabuľke 10 najpredávanejších automobilov sveta?
Predalo sa menej áut
JATO Dynamics tvrdí, že v roku 2022 sa predalo o viac ako milión vozidiel menej ako v roku 2021. Presnejšie sa v roku 2022 predalo 79,4 milióna nových vozidiel, v toku 2021 sa predalo 80,67 milióna automobilov.
Samozrejme. Mali sme tu globálnu čipovú krízu s dozvukmi COVID-19, neskôr prišla vojna na Ukrajine, ktoré oslabila mnohé trhy a nakoniec aj globálnu infláciu, ktorá postihla mnohých potenciálnych kupcov nových áut.
Zaujímavé je, že predaje rástli hlavne v Indii, na Blízkom Východe, Juhovýchodnej Ázii a Afrike. V Európe, Číne a Severnej Amerike naopak predaje klesali. V takej Indii sa predalo vraj až 4,37 milióna nových vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 24 %. India sa tak stala tretím najväčším trhom automobilov na svete.
SUV stále dominujú
V globálnom meradle sa podľa JATO Dynamics predalo ešte viac vozidiel typu SUV. Ak k tomu pripočítame aj pick-upy, ktoré sú extrémne obľúbené hlavne v Severnej Amerike, off-roadové vozidlá hrali aj v roku 2022 prím. A poriadny. Celkovo sa z 79,4 milióna nových vozidiel predalo vraj až 50 % vozidiel SUV a pick-upov (42 % + 8 %).
Sedanov sa predalo podľa JATO 20 % z celkového množstva, hatchbacky tvorili 16 %, vozidlá typu MPV iba 4 %, zato dodávky ukrojili 8 % z celkového počtu. Zvyšok trhu so podelili vozidlá typu combi, športové vozidlá a ďalšie.
Elektromobily raketovo rastú
Veľkú pozornosť si zaslúžia elektrické vozidlá, do ktorých síce patria aj PHEV, teda plug-in hybridy, no práve tieto zaznamenali najväčší nárast v histórii. Ich celkový počet medziročne stúpol o 66 % na 7,37 milióna nových vozidiel. To je o 2,9 milióna viac ako v roku predtým. V roku 2021 sa zas predalo o 2,4 milióna kusov elektromobilov viac ako v roku 2020. Za dva roky tak počet elektromobilov stúpal doslova raketovým tempom.
Automobilky sa tak predbiehali v tom, ktorá predstaví a rovno uvedie lepšie a ideálne aj lacnejšie elektrické vozidlo. Iba v takej Číne predaje tamojším výrobcom elektromobilov vyskočili o 90 % z 2 miliónov v roku 2021 na takmer 4 milióny v roku 2022.
Rovnako dobre sa darilo aj európskym výrobcom, ich rast zaznamenal 40 %, hoci celkové počty sú oproti tým tým čínskym až smiešne, a to 1,4 milióna predaných nových vozidiel v roku 2022. Čínske značky tak dominovali trhu s elektromobilmi.
Zaujímavosťou je však podiel automobilky Tesla. Tá dosiahla v roku 2022 predaje na úrovni zhruba 1,3 milióna kusov a medziročne stúpla o 42 %. Pre zaujímavosť. Tesla aktuálne vyrába iba 4 rôzne modely. Toyota ich má minimálne 6x toľko, hoci nie čisto elektrických vozidiel.
Toyotu som nespomenul náhoodu. Práve Toyota dominovala v globálnych predajoch. Z prvej desiatky najpredávanejších si odniesla nielen prvé dve miesta s modelmi RAV4 a Corolla Sedan, ale na piatom mieste sa umiestnil model Camry, na 6. Hillux a na osmičke Toyota Corolla Cross.
Žiadny iný výrobca nemal v prvej desiatke viac ako jedno vozidlo. V prvej desiatke sa ocitli ale aj také prekvapenia ako Nissna Sentra či Ford F-150. Otázne ostáva, koľko z celkového počtu 525 000 Fordov F-150 bolo už plne elektrických.
Prekvapením je určite aj spomínaná Tesla. Tá má v prvej desiatke dva modely – na treťom mieste Model Y, na desiatom Model 3.
Trend rastu predaja elektromobilov bude pokračovať určite aj v tomto a ďalších rokoch. Bude určite zaujímavé sledovať, aký podiel bude mať doslova „trendsetter“ Tesla a aký mu ukradnú hlavne čínske značky, ktoré už dnes tvoria väčšinu trh elektrických automobilov.