Reklama

Tesla valcuje trhy, v prvej desiatke má 2 modely, no na Toyotu aj tak nemá!

Zdroj | screen post
Števo Porubský
Zdroj | screen post
Zdroj | screen post

Spoločnosť JATO Dynamics zverejnila globálne výsledky predaja automobilov za rok 2022. V nich Toyota absolútne víťazí, no aj pomerne mladá automobilka Tesla má v prvej desiatke hneď dva modely.

Tesla Model Y obsadil tretie miesto, Tesla Model 3 získal desiatku. Aké ostatné modely môžeme nájsť v tabuľke 10 najpredávanejších automobilov sveta?

Zdroj | Campaign Creators/Unsplash
Obsah pokračuje pod reklamou

Predalo sa menej áut

JATO Dynamics tvrdí, že v roku 2022 sa predalo o viac ako milión vozidiel menej ako v roku 2021. Presnejšie sa v roku 2022 predalo 79,4 milióna nových vozidiel, v toku 2021 sa predalo 80,67 milióna automobilov.

Samozrejme. Mali sme tu globálnu čipovú krízu s dozvukmi COVID-19, neskôr prišla vojna na Ukrajine, ktoré oslabila mnohé trhy a nakoniec aj globálnu infláciu, ktorá postihla mnohých potenciálnych kupcov nových áut.

Zaujímavé je, že predaje rástli hlavne v Indii, na Blízkom Východe, Juhovýchodnej Ázii a Afrike. V Európe, Číne a Severnej Amerike naopak predaje klesali. V takej Indii sa predalo vraj až 4,37 milióna nových vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 24 %. India sa tak stala tretím najväčším trhom automobilov na svete.

SUV stále dominujú

V globálnom meradle sa podľa JATO Dynamics predalo ešte viac vozidiel typu SUV. Ak k tomu pripočítame aj pick-upy, ktoré sú extrémne obľúbené hlavne v Severnej Amerike, off-roadové vozidlá hrali aj v roku 2022 prím. A poriadny. Celkovo sa z 79,4 milióna nových vozidiel predalo vraj až 50 % vozidiel SUV a pick-upov (42 % + 8 %).

Sedanov sa predalo podľa JATO 20 % z celkového množstva, hatchbacky tvorili 16 %, vozidlá typu MPV iba 4 %, zato dodávky ukrojili 8 % z celkového počtu. Zvyšok trhu so podelili vozidlá typu combi, športové vozidlá a ďalšie.

Zdroj | JATO Dynamics

Elektromobily raketovo rastú

Veľkú pozornosť si zaslúžia elektrické vozidlá, do ktorých síce patria aj PHEV, teda plug-in hybridy, no práve tieto zaznamenali najväčší nárast v histórii. Ich celkový počet medziročne stúpol o 66 % na 7,37 milióna nových vozidiel. To je o 2,9 milióna viac ako v roku predtým. V roku 2021 sa zas predalo o 2,4 milióna kusov elektromobilov viac ako v roku 2020. Za dva roky tak počet elektromobilov stúpal doslova raketovým tempom.

Automobilky sa tak predbiehali v tom, ktorá predstaví a rovno uvedie lepšie a ideálne aj lacnejšie elektrické vozidlo. Iba v takej Číne predaje tamojším výrobcom elektromobilov vyskočili o 90 % z 2 miliónov v roku 2021 na takmer 4 milióny v roku 2022.

Rovnako dobre sa darilo aj európskym výrobcom, ich rast zaznamenal 40 %, hoci celkové počty sú oproti tým tým čínskym až smiešne, a to 1,4 milióna predaných nových vozidiel v roku 2022. Čínske značky tak dominovali trhu s elektromobilmi.

Zaujímavosťou je však podiel automobilky Tesla. Tá dosiahla v roku 2022 predaje na úrovni zhruba 1,3 milióna kusov a medziročne stúpla o 42 %. Pre zaujímavosť. Tesla aktuálne vyrába iba 4 rôzne modely. Toyota ich má minimálne 6x toľko, hoci nie čisto elektrických vozidiel.

Toyotu som nespomenul náhoodu. Práve Toyota dominovala v globálnych predajoch. Z prvej desiatky najpredávanejších si odniesla nielen prvé dve miesta s modelmi RAV4 a Corolla Sedan, ale na piatom mieste sa umiestnil model Camry, na 6. Hillux a na osmičke Toyota Corolla Cross.

Zdroj | JATO Dynamics
Obsah pokračuje pod reklamou

Žiadny iný výrobca nemal v prvej desiatke viac ako jedno vozidlo. V prvej desiatke sa ocitli ale aj také prekvapenia ako Nissna Sentra či Ford F-150. Otázne ostáva, koľko z celkového počtu 525 000 Fordov F-150 bolo už plne elektrických.

Prekvapením je určite aj spomínaná Tesla. Tá má v prvej desiatke dva modely – na treťom mieste Model Y, na desiatom Model 3.

Trend rastu predaja elektromobilov bude pokračovať určite aj v tomto a ďalších rokoch. Bude určite zaujímavé sledovať, aký podiel bude mať doslova „trendsetter“ Tesla a aký mu ukradnú hlavne čínske značky, ktoré už dnes tvoria väčšinu trh elektrických automobilov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.