- #Autá
- 3 min.
- 26.4.2023
Sú batérie elektromobilov po 300 000 km hodné výmeny? Tesla neskrýva degradáciu
Obľúbeným argumentom odporcov elektromobilov je tvrdenie, že batériový modul v takomto aute je potrebné po pár rokoch vymeniť, pričom cena takéhoto úkonu má stáť zhruba toľko, čo nové auto.
Tvrdé dáta však hovoria o niečom inom, pričom tie najnovšie na verejnosť prináša samotná Tesla. Tá údaje o degradácii batérií publikovala v rámci svojej správy o dopade firmy na životné prostredie.
Degradácia batérií nie je žiaden mýtus a tomuto faktu sa nevyhýbajú ani samotné automobilky. Dôležité však je, či majú pravdu odporcovia, ktorí hovoria o rapídnej degradácii už v priebehu prvých desiatkách tisícov kilometrov, alebo automobilky, podľa ktorých batériu nebudú musieť majitelia meniť prakticky počas celej životnosti svojho auta.
Najnovšie štatistiky automobilky Tesla zozbierané v dlhodobom horizonte z elektromobilov Model S a Model X hovoria o tom, že batérie po prejdení 200 000 míľ (321 869 km), stratia iba 12 % zo svojej kapacity. V predchádzajúcej správe Tesla hovorila o degradácii na úrovni 10 %.
Pri tak vysokom počte najazdených kilometrov ide objektívne o úctyhodný údaj. Budúce výsledky však môžu byť ešte lepšie. Tesla totiž bude ešte nejakú dobu zbierať dáta z elektromobilov, v ktorých už využíva batérie s inovovaným chemickým zložením. Zatiaľ má však na odometri takýto počet kilometrov príliš málo vozidiel na to, aby z toho bolo možné vytvoriť hodnotnú štatistiku.
Dáta zozbierané od majiteľov elektromobilov Tesla portálom Electrek ukazujú, že batérie najrýchlejšie strácajú svoju kapacitu v úvode a následne sa už degradácia spomaľuje. Väčšie batérie s kapacitou 90 kWh pritom degradujú rýchlejšie ako 85 kWh batérie.
Podľa prvých dát z vozidiel Model 3 a Model Y ukazujú po 100 000 míľach (160 934 km) degradáciu na úrovni 10 % a po 200 000 míľach na úrovni 15 %. Electrek však podobne ako Tesla uviedol, že zatiaľ takýto počet kilometrov dosiahol pomerne nízky počet elektromobilov na to, aby z toho bolo možné vytvárať jednoznačné závery.
Degradácia na úrovni 10 – 15 % po tak vysokom počte najazdených kilometrov sa dá považovať za zanedbateľnú. Ak totiž napr. elektromobil so 100 % kapacitou batérie ponúka reálny dojazd na úrovni 450 kilometrov, s 15 % degradáciou po niekoľkých rokoch intenzívnej prevádzky prejde na jedno nabitie 382 kilometrov, čo rozhodne nie je natoľko závažný pokles na to, aby to stálo za investíciu do úplne nového modulu.