Reklama

Sú batérie elektromobilov po 300 000 km hodné výmeny? Tesla neskrýva degradáciu

Zdroj | Dmitry Novikov
Stanislav Vinc
Zdroj | Dmitry Novikov
Zdroj | Dmitry Novikov

Obľúbeným argumentom odporcov elektromobilov je tvrdenie, že batériový modul v takomto aute je potrebné po pár rokoch vymeniť, pričom cena takéhoto úkonu má stáť zhruba toľko, čo nové auto.

Tvrdé dáta však hovoria o niečom inom, pričom tie najnovšie na verejnosť prináša samotná Tesla. Tá údaje o degradácii batérií publikovala v rámci svojej správy o dopade firmy na životné prostredie.

Degradácia batérií nie je žiaden mýtus a tomuto faktu sa nevyhýbajú ani samotné automobilky. Dôležité však je, či majú pravdu odporcovia, ktorí hovoria o rapídnej degradácii už v priebehu prvých desiatkách tisícov kilometrov, alebo automobilky, podľa ktorých batériu nebudú musieť majitelia meniť prakticky počas celej životnosti svojho auta.

Obsah pokračuje pod reklamou

Najnovšie štatistiky automobilky Tesla zozbierané v dlhodobom horizonte z elektromobilov Model S a Model X hovoria o tom, že batérie po prejdení 200 000 míľ (321 869 km), stratia iba 12 % zo svojej kapacity. V predchádzajúcej správe Tesla hovorila o degradácii na úrovni 10 %.

Zdroj | Tesla

Pri tak vysokom počte najazdených kilometrov ide objektívne o úctyhodný údaj. Budúce výsledky však môžu byť ešte lepšie. Tesla totiž bude ešte nejakú dobu zbierať dáta z elektromobilov, v ktorých už využíva batérie s inovovaným chemickým zložením. Zatiaľ má však na odometri takýto počet kilometrov príliš málo vozidiel na to, aby z toho bolo možné vytvoriť hodnotnú štatistiku.

Dáta zozbierané od majiteľov elektromobilov Tesla portálom Electrek ukazujú, že batérie najrýchlejšie strácajú svoju kapacitu v úvode a následne sa už degradácia spomaľuje. Väčšie batérie s kapacitou 90 kWh pritom degradujú rýchlejšie ako 85 kWh batérie.

Pozrite si

Nástupca Passatu a Arteonu je tu, VW ID.7 ohuruje parádnym elektrickým dojazdom

Podľa prvých dát z vozidiel Model 3 a Model Y ukazujú po 100 000 míľach (160 934 km) degradáciu na úrovni 10 % a po 200 000 míľach na úrovni 15 %. Electrek však podobne ako Tesla uviedol, že zatiaľ takýto počet kilometrov dosiahol pomerne nízky počet elektromobilov na to, aby z toho bolo možné vytvárať jednoznačné závery.

Degradácia na úrovni 10 – 15 % po tak vysokom počte najazdených kilometrov sa dá považovať za zanedbateľnú. Ak totiž napr. elektromobil so 100 % kapacitou batérie ponúka reálny dojazd na úrovni 450 kilometrov, s 15 % degradáciou po niekoľkých rokoch intenzívnej prevádzky prejde na jedno nabitie 382 kilometrov, čo rozhodne nie je natoľko závažný pokles na to, aby to stálo za investíciu do úplne nového modulu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.