Peugeot 408 máme v redakcii opäť, tentokrát ako plug-in-hybrid. Podarí sa mu očariť nás aj po tretíkrát?
Boli sme na prvých jazdách, vyskúšali sme si ho v štýlovej modrej OBSESSION, a teraz sa nám dostal do rúk znova, vo výraznom červenom laku ELIXIR a s možnosťou nabíjania. A bol to opäť nezabudnuteľný zážitok.
Peugeot 408 je auto, do ktorého si sadnete a od prvého momentu budete nadšení. Jednoducho sa konštruktérom podaril husársky kúsok, obliekli kvalitný interiér už známej 308-čky do nového väčšieho šatu, ktorý je mimoriadne atraktívny. Dokonca napriek tomu, že sa dnes mnohé autá na seba podobajú, 408-čku si s nijakým modelom nepomýlite… alebo žeby aj áno? Keď som videl storky Drahomíra Pioka, pochopil som, že má kus pravdy, vraj je to akýsi mladší súrodenec Lamborghini Urus. Keď prižmúrim jedno oko, vidím tam podobnosť – ostré krivky, výrazný zadok. Ak sa pozriem do cenníka oboch modelov, môžete si za jeden Urus kúpiť 4 až 5 nových 408-čiek v plnke. Hmm, áno, fakt sa dizajnérom podarilo niečo veľkolepé, vytvorili pôsobivé umelecké dielo „dostupné“ aj bežným smrteľníkom.
Za dizajn treba Peugeot 408 pochváliť, takto si predstavujem moderné auto tohto storočia. Páči sa mi z každého uhla, vpredu cítiť dravosť. Predná široká maska s výrazným veľkým novým logom Peugeot a úzkymi prednými FULL LED svetlami dokonca s rozpoznateľným denným svietením boduje. Vysoký podvozok, výrazné čierne prahy s olemovaním blatníkov a ten C-stĺpik…
…neprestanem obdivovať tento dizajn, ktorý púta pozornosť. Počas týždňového testu sa ma viacerí na Peugeot 408 pýtali, obdivovali ho, diskutovali sme… Dobrá správa je, že toto je auto, ktoré narozdiel od 308-čky odvezie veľkú rodinu aj s veľkou batožinou. Napriek tomu, že testujem Plug-in-hybrid, mám k dispozícii 454 litrov (lebo mám dopriaty aj audio systém Focal – dokonca aj ten patrí k tomu naj, čo môžete v aute mať).
Zozadu je Peugeot 408 ešte atraktívnejší, a vôbec, aleže vôbec mi neprekáža ten obrovský kus čierneho plastu à la zadný nárazník. K tomuto „autu z budúcnosti“ jednoducho sedí a keby bol lakovaný, už by stratil charakter drsňáka. Zadné svetlá je kapitola sama o sebe, začala to 208-čka, šperkovala to 308-čka a teraz, nech sa páči, máte svetelný podpis charakteristický pre Peugeot v tej najväčšej dokonalosti, akú si viete predstaviť. Bravó. Viem, dizajn je subjektívny a… nechal som sa uniesť, ale verím, že mi mnohí z vás dajú za pravdu, že Peugeot 408 sa vydaril a je sa na čo pozerať. Ako majiteľ auta budete podľa môjho názoru ohúrení.
Interiér vám bude dobre známy, i-Cockpit z Peugeotu 308 doslova 1:1. Je tu ale citeľne viac miesta vpredu i vzadu. Užíval som si výborne tvarované sedadlá s masážnou funkciou, akú mi nedokážu ponúknuť ani prémiové modely. Ranná cesta do práce tak bola vždy veľkým zážitkom. Samozrejme aj cesta z práce či cesta na výlet, masáž vám odporúčam. A dopriať si ju môže aj spolujazdec. Môj obľúbený režim je „vinúť“, skúste si ho, ak budete mať tú možnosť.
Často kritizovaný malý volant je pre mňa absolútne OK. Dokonca pri šoférovaní Peugeotu mám pocit, akoby som šoféroval nejaký monopost, je to vcelku návykové. Rovnako ako 3D displej pred vami. Ja ho nevypínam, pretože ho Peugeot urobil plne užívateľsky prívetivý. Aj tu tak máte pocit, akoby ste sedeli v aute budúcnosti. A to som zvyknutý na head-up displeje.
Hlavný displej je dotykový, a ako som to už viackrát spomínal v teste modelov 308 aj aktuálnej 408, patrí medzi špičku na trhu. Rozlíšenie je nadpriemerné a grafika vydarená. Pripomína mi jemnosť a dokonalosť modelov Audi. Reakcie by síce mohli byť rýchlejšie, ale aspoň počas chvíľkového čakania vidíte animáciu, vďaka ktorej to systému prepáčite. Displej má 10-palcov, je plne dotykový a poteší podobnosť so smartfónmi. Mám na mysli možnosť vyskladať si hlavnú obrazovku s widgetmi, dokonca viac hlavných obrazoviek a nechýbajú rýchle voľby po potiahnutí prsta smerom zhora nadol. Android Auto, Apple CarPlay, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či vzdialený prístup cez aplikáciu sú samozrejmosťou.
Ak ste niekedy vyskúšali ďalší dotykový displej pod tým hlavným, dáte mi za pravdu, že tieto i-Toggles tlačidlá sú geniálny nápad. K dispozícii máte 6 volieb, ktoré si môžete ľubovoľne prispôsobiť a ľahko ich nahmatáte aj „naslepo“. Haptická odozva vám dá vedieť, že ste niečo stlačili a tak zabudnete na to, že ovládate vlastne len akýsi displej… keď displeje, tak takto, ako to urobil Peugeot!
A teraz to najdôležitejšie, alebo ešte nie? Myslel som, že vám už opíšem čo dokáže plug-in-hybrid. Ešte skôr vám chcem povedať, že 408-čka má neskutočne komfortný podvozok. Ja si nepamätám, okrem prémiových výrazne drahších modelov, auto s tak skvelým komfortom. Dlhé cesty budú radosť, ale aj pri každodennom dochádzaní oceníte kvality modelu. Idete v obci 50, máte pocit, že sa vlečiete 20-kou, tak odhlučnené a dokonalé je to auto. Idete 100? Máte pocit, že sa plazíte 50-kou na okreskách. Toto sa jednoducho opísať nedá, skúste si v jeden deň vyskúšať 408 a akýkoľvek konkurenčný model v triede, rozdiel určite pocítite.
Môj testovaný kúsok bol najvýkonnejším z ponuky, a to 408-čka s motorizáciou 1,6 Hybrid 225 k e-EAT8. Celkový spoločný výkon spaľovacieho a elektromotora je 165 kW (225 koní), pričom radíte elektrifikovanou automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Auto je dostatočne živé.
Poďme sa pozrieť na nabíjanie. Batéria tu je po vzore modelu 308 žiaľ menšia, a to s kapacitou 12,4 kWh. Síce WLTP počíta s dojazdom 68-72 km, reálne je to žiaľ výrazne menej. Pri prvom nabití doma, teda z klasickej elektrickej 230V zásuvky, mi palubný počítač ukázal dojazd 42 km. Čas nabíjania bol 6 hodín a 5 minút, presne ako mi ukázal palubný počítač na začiatku nabíjania.
Moja prvá trasa, rozvoz detí do školy a cesta do práce, bola plne v elektrickom režime. Po prejdení 27 km trasy mi v batérii zostalo už len 23 % kapacity na teoretický dojazd 8 km. Spotreba nebola malá, celkovo 25,4 kWh/100 rozhodne patrí k tým vyšším. Priznám sa, že som čakal menšiu spotrebu. Ak by som aj prešiel ďalších 8 km, reálne by to bolo spolu 35 km, čo je reálne polovica v porovnaní s WLTP hodnotami, hmm.
Napájam Peugeot 408 na redakčný Wallbox od ZSE Drive. Nabíjanie je už iná káva, aj preto, že namiesto štandardnej palubnej 3,7 kW nabíjačky mám vo výbave príplatkovú palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW. Z 23 % na 100 % mi ukazuje čas nabíjania 1 hodinu a 30 minút. Investícia do Wallboxu sa vám jednoducho aj pri plug-in-hybride s výkonom nabíjania od 7,4 kW oplatí.
Som zvedavý, koľko mi ukáže dojazd teraz. Opäť 42 km! OK, je mi jasné, že to bude opäť kúsok menej. Tentokrát vyskúšam, kam až zájdem. Kombinujem diaľnicu, mesto a okresky. Dodržiavam rýchlosti. Celkovo prejdem 38 km a moja elektrická spotreba je 24,5 kWh/100 km. Stále pomerne vysoká, ale už tuším, že reálne dlhodobý dojazd čisto na elektrinu budete mať niekde medzi 35-40 km. Viac asi nie.
Fascinuje ma palubný počítač ukazujúci dojazd na benzín. Raz tam mám 360 km, raz 500 km… pritom v nádrži je stále rovnaký objem benzínu. Tie odhady dojazdu sú pri Peugeotoch vo veľkej škále, spoľahnúť sa na ne nemôžete.
Nabíjam opäť, mám pred sebou dlhšiu cestu smer Žilina. Tentokrát využívam externú nabíjaciu stanicu ZSE Drive, kde je to drahšie. Som zvedavý, ako ďaleko zájdem čisto na elektrinu „len“ diaľničnou rýchlosťou. Tipujete? Je to presne 33 km, pri priemernej max. povolenej rýchlosti 110 km na danom úseku. Nie je to zlé. Milo ma však prekvapila celková spotreba. Priznávam, išiel som max. 120 km/h, no došiel som do cieľa po prejdení viac ako 200 km s priemernou spotrebou paliva 6,1 l/100 km. Je v tom zarátaných aj tých 33 km čisto na elektrinu a samozrejme nejaká tá rekuperácia a plachtenie, no táto spotreba ma milo prekvapila.
A môže to byť ešte lepšie. Po návšteve priateľov v malej dedinke Veľký Čepčín som vyrazil tentokrát do Senca. Nemal som kde nabíjať, takže v batérii som mal 0 %. Do kopca smer Kremnica, rekuperovanie z Kremnice, diaľnica 120 km/h s adaptívnym tempomatom a… wow. Treba si uvedomiť, že mám v aute ťažkú batériu, bol som plne naložený (4 osoby + plný kufor), prišiel som do cieľa so spotrebou 5,7 l/100 km, 0,3 kWh/100 km po prejdení 186 km! Toto je pre mňa obrovské prekvapenie, keď sa chce, 408-čka vie byť extrémne úsporná. Nemusím vám pripomínať, že ide o benzínový motor a veľké plne naložené auto. Práve na tejto trase sa ukázalo, ako vie byť hybridný pohon vysoko efektívny, ak má kde rekuperovať a potom využívať získanú energiu na elektrický pohon.
Pre mňa je Peugeot 408 jedno veľké milé prekvapenie. Oceňujem vzhľad modelu a extrémny komfort na palube. Nespomínam si, ktoré auto vo mne zanechalo takto hlboký dojem kvality spracovania a zážitku z jazdy. Škoda len vyššej spotreby v čisto elektrickom režime, kedy reálny dojazd je polovičný, ako udáva metodika WLTP. Vykompenzuje vám to však úsporný hybridný režim, kedy zistíte, že aj keby ste 408-čku nenabíjali, tak tá investícia do hybridného pohonu sa vyplatila. Otázkou je len cena, totiž testovaný model s takmer plnou výbavou sa dostal na úroveň okolo 54 000 eur.