Reklama

Číňania tvrdia, že plne autonómne jazdenie nie je možné

Števo Porubský

To je celkom prekvapivé, pretože Američania a niekoľko ich veľkých hráčov si myslia opak a už niekoľko rokov viac či menej úspešne testujú autonómne riadenie.

Naopak, najväčší čínsky výrobca elektromobilov, spoločnosť BYD si myslí, že je plne autonómne auto nie je možné vyrobiť. A to už autonómne automobily dostali „zelenú“ aj na našom malom Slovensku…

Pozrite si

Čo je to autonómne auto? Alternatíva, o ktorej sa snívalo už v minulom storočí

Obsah pokračuje pod reklamou

Myslíme si, že technológia autonómneho riadenia, ktoré je úplne mimo človeka, je veľmi, veľmi vzdialená a v podstate nemožná,

povedal pre CNBC Li Yunfei, hovorca automobilky BYD počas výstavy 2023 Shanghai Auto Show.
Zdroj | Waymo

BYD si dokonca myslí, že všetky extrémne investície, ktoré už vynaložili americké, ale aj čínske či európske spoločnosti, sú zbytočné. Vraj už po pár rokoch sa ukáže, že to nikam nevedie.

Pozrite si

Autonómne autá – väčšia zmena, než sme čakali

A možno je to pravda. Elon Musk už roky sľubuje plne autonómne systémy pre vozidlá Tesla. Musk už v roku 2018 s pompéznosťou jemu blízkou tvrdil, že autopilot 5. úrovne, teda plne autonómne vozidlo, bude mať Tesla ešte do konca toho roka.

Neskôr sa to zmenilo na rok 2019, potom zas rok 2020 i 2021. Nakoniec v roku 2021 ale Musk otočil a začal tvrdiť, že Autopilot je zložitý problém. Minulý rok dokonca kalifornský úrad pre motorové vozidlá (DMV) obvinil automobilku Tesla z nepravdivého marketingu týkajúceho sa funkcií Autopilot a Full Self-Driving. 

Je takmer polovica roku 2023 a o autopilote FSD (Full Self Driving) Tesly je nejak zvláštne ticho. Medzitým sa objavilo niekoľko problémov Autopilota i mnohé havárie, ktoré bolo nutné vyšetriť, koho boli zodpovednosťou.

A práve havárie sú podľa BYD veľkým problémom autonómneho riadenia. „Keď o tom premýšľame zo všetkých aspektov, od psychologickej potreby ľudskej bezpečnosti, cez etiku, regulácie, až po technológie – vrátane aplikácií v tomto odvetví – nenašli sme v tom logiku na a myslíme si, že je pravdepodobne nesprávny návrh,“ doplnil Li Yunfei.

Čínska automobilka má obavy z možných nehôd autonómnych vozidiel, pričom ich vyšetrovanie by bolo veľmi náročné, hlavne čo sa zodpovednosti týka. Kto by bol zodpovedný? Majiteľ vozidla? Výrobca vozidla? Alebo výrobca autonómneho zariadenia?

BYD vidí budúcnosť skôr vo vylepšovaní asistenčných systémov vozidiel, ktoré spravia z automobilov bezpečnejšie stroje na cestách. A možno majú v tomto pravdu. Waymo, ktoré patrí pod Google, resp. Alphabet aktívne testuje svoje autonómne automobily dlhé roky a zatiaľ nie je vôbec jasné, kedy by boli takéto vozidlá k dispozícii bežným spotrebiteľom.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.