Nintendo má mimoriadne bohatú nádielku na tohtoročnú jar. Každý mesiac má inú novinku z odlišného žánru, na svoje si prídu milovníci noviniek, pokračovaní i remakov.
Na potenciálny hit roka (The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom) si musíme ešte tri týždne počkať. Teraz sa o pozornosť hlási dvojitá taktická stratégia Advance Wars a akčná adventúra Bayonetta Origins, ktorá nám osvetlí pôvod známej hrdinky.
Advance Wars 1+2: Re-boot Camp
Advance Wars je strategická séria Nintenda, ktorá sa objavila ešte kedysi na Gameboy Advance, rýchlo naň vyšli dva diely, no potom sa dostali akurát dve pokračovania na Nintendo DS a na 15 rokov sa odmlčala. Toto je pokus o jej úspešný návrat, pričom distribútor rovno zobral dve časti zo začiatkov, vložil ich do novej grafiky a prichádzajú ako kvalitná kompilácia. Pre vás to znamená nasledovné: ak ste fanúšikovia taktických stratégií a túto Nintendo chuťovku ste nikdy nehrali, čakajú vás hneď dve veľké kampane i veľa máp v multiplayeri.
Sólo hranie v kampaniach vám najprv predstaví pravidlá boja v tutoriáloch a potom vás pošle na svetovú mapu, kde prebieha ťaženie. Na nej si vyberáte vždy nasledujúcu misiu: najprv sú lineárne, neskôr si môžete vybrať, ktorú zoberiete. Misie majú väčšinou jasné ciele: zničiť všetky jednotky, obsadiť veliteľstvo súpera či vydržať určitý počet ťahov (tie bývajú najťažšie). Štartujete s určitou skupinou jednotiek – ak na mape nie sú továrne, je konečná a čaká vás maximálne taktizovanie, lebo sa snažíte poraziť nepriateľský regiment a neprísť o svoj.
Väčšinou sa však stratégia rozvíja, na mape sú budovy a továrne, misie sa natiahnu na 25 a viac ťahov, čo už značí dlhšiu dobu hrania a premýšľania. Ťahová stratégia spočíva v tom, že počas svojho ťahu sa snažíte vaše jednotky buď niekam posunúť, zadať im príkaz alebo realizovať nejakú aktivitu. Vojaci majú menšie možnosti pohybu ako tanky či džípy – ale zase sa dostanú aj cez hory a môžu obsadzovať budovy. Tanky sú ideálne na presun po ceste, vtedy sa pohnú najďalej, ale zvládnu aj trávu. Lode sa hýbu po vode, vrtuľníky vo vzduchu.
Počas svojho ťahu sa snažíte posunúť vpred – neutrálne či cudzie budovy obsadiť, lebo za ne dostávate peniaze. A tie sú potrebné na výrobu nových jednotiek. Tanky či džípy sa môžu opravovať v budovách, no istý čas to trvá. Čas je niekedy dôležitejšia veličina ako peniaze – lebo možnosti v ťahu sú obmedzené. Chcete pohnúť svoju armádu ďalej alebo skúsiť útočiť z diaľky? Ak máte poškodené vozidlá, pošlete ich späť do opravy alebo risknete ešte jednu časť útoku? Ak má vojak menej zdravia, pošlete ho obsadzovať budovu či radšej nie?
Počet HP je totiž smerodajný pre množstvo aktivít. Určuje silu jednotky (tank s 10HP páli silnejšie ako ten čo má len 5HP), rýchlosť obsadzovania budov (ak má budova 20HP, vojak s 10HP ju obsadí za dva ťahy, no ak má iba 7HP, bude mu to trvať tri – a to nemôže stratiť ďalšie zdravie) a aj opravovanie trvá čas. Ak sa doplazíte s tankom na 2HP, potrebujete štyri ťahy, aby bol komplet ako nový. A štyri ťahy sú na bojisku dlhá chvíľa.
Fungovanie jednotiek je výborne vyriešené. Hýbe sa vojak pomaly? Vložte ho do APC či helikoptéry. Džíp je dobrý proti vojakom, no nie tankom. Húfnice či raketomety pália efektne diaľku, no na blízko sú bezbranné. Viaceré stupne tankov sú výborné, no stredný tank stojí rovno 16 000, zatiaľ čo bežný 7 000. Niektoré jednotky sú vhodné na zemi, iné do vzduchu (protilietadlová obrana), treba si všímať, čo máte po ruke a čo sa dá využiť. Ak samozrejme vidíte, lebo mapy využívajú efekt „fog of war“. Vtedy sa treba priblížiť do neznámej časti mapy, nech viete čomu čelíte. No zároveň je to riziko, že narazíte na veľký tank a ten vám rozstrieľa jednotku.
Dizajn máp v kampaniach je výborný a prináša rozličné výzvy. Niekedy bojujete s prevahou jednotiek, inde sa musíte sústrediť na kľúčový bod na mape a treba ho dobyť. Napríklad v jednej mape som strávil osem ťahov pri získavaní mosta. Nepriateľ mal dobre rozmiestnene húfnice a keď som prišiel s tankami, dosť mi ich ničil. Tak som časť poslal naspäť uzdravovať, vyrábal nové a skúšal to znova. Lebo úzke hrdlo mosta je výzva pre obe strany a zväčša lepšie vyjde tá, ktorá bráni. Ale pozor, aj vy sa v kampani dostanete do momentov, že bude treba vydržať určitý čas a odolávať. Preto je esenciálne mať čo najviac obsadených budov, získavať peniaze a niekedy ísť na nepriateľa ekonomicky. Oslabovať ho dlhodobo až nebude mať čo vyrábať či podniknúť. Vaše ťaženie je na konci misie ohodnotené známkami, za tie dostanete peniažky. Takže aj váš výkon sa dá zlepšovať.
Advance Wars kompilácia ponúka dve kampane – prvá je jednoduchšia, druhá využíva ďalšie možnosti a je pestrejšia. Okrem toho je tu multiplayer: môžete hrať lokálne v jednej obývačke, kde sa striedate vďaka hre na ťahy alebo online, kde si na rôznych mapách nájdete súperov z celého sveta.
Hra vám dá motiváciu aj trénovať – po každej misii totiž získate množstvo peniažkov, ktoré možno investovať do nových máp. Kto má chuť na desiatky hodín stratégie, rozhodne si tu užije.
PLUSY: kvalitná strategická hrateľnosť, kopa jednotiek a systémov, dobrý dizajn máp, dve dobré kampane
MÍNUSY: kolísava obtiažnosť v kampaniach
Advance Wars 1+2: Re-boot Camp vyšla 21. apríla 2023 exkluzívne na Nintendo Switch.
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon
Séria Bayonetta je známa ako neskutočne nadupaná frenetická akcia so sexi hrdinkou na vysokých podpätkoch s pištoľami a démonickými schopnosťami. Ak budete hľadať taký štýl v novinke, márne: namiesto dravej 18+ akcie vás čaká doslova rozprávková kniha. Príbeh o dievčati Cereza má smutný štart: jej rodičia boli oddelení, tatka dlho nevidela, mama skončila vo väzení. Kým sa dalo, chodila ju aspoň navštevovať, no keď ju preložili do hlbšej cely, už to nebolo možné. Ujala sa jej čarodejnica Morgana, aj tá žije na kraji dediny. Lenže Cereza má divoké sny, ktoré ju tlačia do lesa Avalon a sľubujú nielen záchranu mamy, ale aj to, že sa stane mocnejšou.
Avalon je vskutku magické miesto, ktoré podporí jej schopnosti, no ešte zistí, že jej plyšák Cheshire sa mení na obrovskú bytosť. Najprv sa ho zľakne, lebo jej naháňa strach, ale veľmi rýchlo sa z nich stane nerozlučná dvojica plná možností. Dejový štýl rozprávky je umne využitý, príbeh dávkovaný postupne. Prvé hodiny vás ani nenapadne, že mladé žieňa sa môže raz stať skvelou bojovníčkou, ale dajte jej čas. Musí si prejsť viacerými skúškami a zmena charakteru neprebieha zo dňa na deň. Rozsah hry ráta s 15-20 hodinami.
Cereza vstupuje do magického lesa, ktorý ovládajú víly a číhajú na ňu rôzne nebezpečenstvá. Ale zároveň sú tu aj rôzni pomocníci ako čarodejnica Jeanne, biely vlk či chlapec Lukaon. Najprv však Cereza musí objaviť svoje schopnosti – zbierať veci, čarovať, ovládať rastliny a otvárať kvety slúžiace ako schody či cestička. Les je iba začiatok, lebo mladé žieňa sa dostáva aj do zamrznutej krajiny, k láve, do cirkusu i továrne. Vďaka tomu hra nestagnuje a navyše stretávate na miestach aj duše detí, ktorým pomáhate – niektoré zachrániť, iným čosi priniesť. Je to celkom dobré rozptýlenie a navyše sa nebude cítiť vo svete osamelo.
V jadre je to akčná adventúra s množstvom hádaniek. No nejde o bežnú strieľačku. Izometrický pohľad (zhora, zboku, hra využíva rôzne uhly kamery) je vhodný, aby ste najprv riešili skákanie, premohli pár nepriateľov a zbierali farebné kryštály. A hra ráta s využitím oboch postáv – Cerezu i Cheshira ovládate naraz a funguje to tak, že ľavá páčka je určená pre možnosti slečny (jej akciu, mágiu a dôvtip), zatiaľ čo pravá pre démona s XL rozmermi. Cheshire sa dokáže meniť aj na malú hračku, z čoho vyplynú využitia na rôznych miestach.
Väčšinou ide totiž Cereza vpred – keď sa zasekne, Cheshire nabehne. Jeho hrubá sila vám pomôže odstrániť prekážky či využívať elementárne schopnosti. A naopak, ak Cheshire nedokáže ísť ďalej, azda vytvorí Cereza cestu. Práca s prostredím i postavami patrí k najlepším fázam hry, preto treba zapnúť oči na stopky i vlastnú intuíciu, skúšať rôzne cestičky. Postupne získajú nové schopnosti (každý má bohatý vývojový strom) a tie im pomáhajú v boji, akcii i riešení hádaniek.
Istá výzva príde pri samotnom ovládaní. Niektoré puzzle sú trošku náročné na vašu koordináciu: keď sa máte chopiť každej postavy zvlášť inou páčkou, občas sa mýlite. Chcete pohnúť Cerezu, a ide vpred Cheshire, lebo ste zvolili akurát tú druhú. Nápis Koniec hry sa neraz zjavil kvôli chybám, našťastie ma hra nebrala príliš vzad.
Bayonetta Origins ukazuje ako pracovať so známou postavou a vytvoriť unikátnu hru. Existuje v podobnom a predsa inom svete. Hru si užijete ak postavu vôbec nepoznáte a navyše patrí do úplne iného žánru. Ale ak sa tešíte, že sa niečo nové dozviete a prenesiete s favoritkou do minulosti, zaberie to tiež. Hre náramne pomáha odlišná štylizácia a že najmä v prvej tretine neustále mení prvky hrateľnosti, predstavuje nové a sami netušíte, k čomu sa chce dostať. Ľahšiu interakciu povýšia ďalšie kapitoly a ich obsah, finálna tretina je potom opäť iná – bohatosť celku tu rozhodne dostanete. K tomu pomáha aj esteticky nádherná grafika, ktorá vyznie super na OLED displeji Switchu – hru som hral v prenosnom móde a je to výborný zážitok.
PLUSY: funguje sólo i ako súčasť série, kvantum prekvapení od začiatku, výrazne iná hrateľnosť, duo Cereza-Cheshire, veľa schopností, audiovizuálne spracovanie, solídna dĺžka
MÍNUSY: občas mätúce ovládanie
Bayonetta Origins vyšla 17. marca 2023 exkluzívne na Nintendo Switch.