Lietajúci stroj Ingenuity Mars Helicopter postavila pre NASA spoločnosť JPL (Jet Propulsion Laboratory), ktorá projekt pre ústredie NASA aj spravuje. Malý autonómny vrtuľníček, ktorý je súčasťou misie marsovského roveru Perseverance, neprestáva udivovať vedcov, aj konštruktérov, a naďalej láme rekordy.
Vrtuľník NASA Ingenuity Mars Helicopter dokončil 13. apríla svoj jubilejný 50. let na Marse. Preletel pri ňom vzdialenosť 322,2 metra za 145,7 sekundy a dosiahol zároveň nový výškový rekord 18 metrov (predošlý mal hodnotu 16 metrov a dosiahnutý bol pri 49. lete). Po skončení letu pristál v blízkosti 800 metrov širokého krátera Belva.
Pripomeňme, že Ingenuity (slovensky „vynaliezavosť“) je technologický demonštrátor, ktorého pôvodným poslaním bolo hlavne overiť, či lety na Marse s takýmto typom pohonu budú vôbec uskutočniteľné. Vzhľadom na riedku marsovskú atmosféru ide vskutku o husársky kúsok. Ingenuity mal podľa plánu absolvovať na Marse len 5 letov a fungovať 30 dní. Namiesto toho už od jeho prvého letu (19. apríla 2021) uplynuli dva roky a stanovený počet letov prekonal desaťnásobne.
Misia Ingenuity má však aj svoje úskalia. Keďže je, narozdiel od Perseverance, odkázaná na solárne panely, začína mať problémy s energiou.
Vyloženie Ingenuity z podvozku Perseverance na začiatku misie.
Hoci mrazivé obdobie marsovskej zimy skončilo a pominuli aj regionálne prachové búrky, ktoré môžu predstavovať problém pre solárne panely, Ingenuity sa v noci musí vypínať.
Základňová stanica vrtuľníka na roveri musí každé ráno vyhľadať jeho signál v čase, keď sa predpokladá, že sa Ingenuity zobudí. Kvôli nedostatku energie v batériách nedokáže tiež temperovať v noci, kedy môžu teploty klesať na -80 stupňov Celzia, svoje elektronické obvody.
Ingenuity sa teraz navyše musí pohybovať v drsnom a neprebádanom teréne a pristávať na miestach, ktoré môžu byť rizikové. Riadiaci tím misie plánuje vykonať ďalší let s premiestnením predtým, ako vrtuľník preskúma oblasť „Fall River Pass“ kráteru Jezero.
Zakaždým, keď Ingenuity vzlietne, pokryje novú časť marsovského povrchu a ponúkne perspektívu, ktorú by žiadna predchádzajúca planetárna misia nemohla dosiahnuť. Snímky z vrtuľníka demonštrovali, ako by podobné drony mohli slúžiť ako prieskumníci pre budúce expedície.
Testovaním limitov vrtuľníka inžinieri zhromažďujú cenné údaje, ktoré môžu použiť konštruktéri pracujúci na budúcich vrtuľníkoch pre výskum Marsu. To sa týka aj návrhu lietajúcich strojov pre zber vzoriek horniny, ktoré na vybraných miestach umiestňuje Perseverance. Tie majú byť v rámci misie Mars Sample Return v roku 2033 dopravené na Zem.