Reklama

Jazdili sme novú Toyotu Corollu Cross - Je toto ideálne rodinné SUV?

Roman Calík

Pred pol rokom som mal možnosť zažiť úplne nový SUV model legendy Corolla priamo v španielskej Barcelone. Už vtedy som si povedal, bude to hit.

Toyota Corolla Cross pritom ide na to inak. Nesnaží sa byť najmodernejším a najštýlovejším SUV, neláka vás na dotykové displeje pre ovládanie všetkého či na čisto elektrický pohon, jednoducho vám chce spoľahlivo slúžiť roky.

Nová Toyota Corolla Cross je odpoveďou na súčasný trend SUV. Spojenie spoľahlivosti výrobcu aj samotného modelu Corolla (mimochodom vo svojej hybridnej verzii je Corolla na 1. priečke v nasjpoľahlivejších autách roka 2022) a karosérie SUV je vopred predurčené na úspech. Týždeň s modelom ma presvedčil, že neexistuje dôvod, aby som kúpu tohto modelu komukoľvek vyhováral, naopak. Už v úvode napíšem, že ak patrí Toyota Corolla Cross do vášho užšieho výberu, sadla vám vzhľadom i cenou, berte ju – urobíte dobre.

Obsah pokračuje pod reklamou

Model začína na dnes prijateľných 31 090 eurách, v motorizácii 1.8 Hybrid (výkon 140 koní) s predným pohonom. Dobré je vedieť, že štandardne máte k dispozícii hybridnú technológiu a e-CVT automatickú prevodovku, rovnako i to, že už základná výbava Comfort je veľmi bohatá okrem iného aj na asistenčné a bezpečnostné systémy.

Testovaný kúsok však patrí k tomu naj, čo si do modelu Corolla Cross môžete dopriať. V tomto prípade som celý týždeň jazdil s dvojlitrovou hybridnou motorizáciou, pričom nechýbal pohon 4×4 (AWD-i). Výkon 197 koní je pre toto rodinné SUV až až, dynamika mu nechýbala, rovnako potešila spotreba. Ale o tom neskôr, jednoducho roky vývoja hybridného pohonu tu bolo cítiť. Cena sa však aj s najvyššou výbavou Premiere Edition, príplatkovou modrou metalízou či paketom Skyview s panoramatickým strešným oknom vyšplhala na 43 290 €.

Či oceníte „Full-ku“, alebo postačí „základ“, je na každom z vás. Zopakujem, že základná výbava je tak dobre vyskladaná, že si ju viem predstaviť ako úplne postačujúcu pre väčšinu kupujúcich. Mimochodom, dobrou správou je, že Corolla Cross je dostupná i skladom a od predajcu mám informácie, že sa na tento model čáká (pokiaľ si ho chcete sami vyskladať) len 3 až 4 mesiace.

Dizajn je vždy subjektívna záležitosť, preto je jeho hodnotenie vždy najťažšie. Corolla Cross nie je šviháckym SUV s najmodernejšími ostrými krivkami, trendovými čiernymi nápismi či vyšperkovanými LED svetlami. Je skôr nenápadným SUV, s ktorým sa stratíte v dave. Čím si ho však dlhšie obzeráte, tým viac sa s ním zžijete.

Osobne oceňujem výraznú prednú masku, ktorá pôsobí vcelku drsne a neprehliadnuteľné plastové olemovanie blatníkov à la RAV4. Extrémne sa mi páčili bočné nášľapy, ktoré sú práve štandardnou súčasťou výbavy Premiere Edition (tzv. Paket SUV). Nielenže auto vyzerá lepšie, ale je to i praktické. Možno len ich umývanie zaberie viac času.

Efektným prvkom je aj strieborné olemovanie okien, ktoré pokračuje aj naprieč C-stĺpikom, pričom tu pozorné oko nájde aj nápis CROSS. V noci oceníte LED predné segmentové svetlá, ktoré síce nemajú nejakú originálnu grafiku, no svietia skvele. Zozadu je to už také bežné SUV, pričom každú rodinu poteší informácia o batožinovom priestore. Ten má totiž v prípade najdostupnejšieho modelu 1,8 FWD objem 473 litrov. V testovanej verzii som sa však musel uspokojiť s objemom 390 litrov. Môže za to batéria hybridného pohonu či pohon 4×4.

Vo vnútri je to stará dobrá Corolla. Prečo „stará“, lebo tu zostali prvky, aké dnes už v mnohých modeloch nenájdete. Tým nechcem povedať, že to je zlé, pravdupovediac, pre mnohých motoristov ide vlastne o skvelú správu. Prečo? Lebo je tu množsvo hardvérových tlačidiel, a to vrátane známych veľkých ovládačov pre vyhrievanie sedadiel a dokonca i volantu, ktoré nájdete pod panelom klimatizácie. Aj ten je mimochodom ešte „analógový“. Viete si tak ľahko nastaviť kruhovými ovládačmi teplotu pre vodiča i spolujazdca a samozrejme jednotlivé režimi klimatizácie ovládate hardvérovými chrómovými tlačidlami.

Materiály sú typické pre rodinu. Je tu množstvo mäkčených, ale aj tvrdších plastov, luxus tu nečakajte. O to tu však ani nejde, naopak praktickosť sa modelu uprieť nedá. Všetko je, ako sa hovorí, tam kde by ste to hľadali. Priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu pod panelom klimatizácie za pomerne veľkou pákou e-CVT prevodovky. Odkladacie priestory na poháre, lakťová opierka či veľké objemné priestory vo dverách využijete aj na dlhšej ceste na dovolenku. Osobne mi prekážalo len kožené čalúnenie, zadné sedadlá nie sú vyhrievané a tak deti v chladnom počasí sedeli na studených sedadlách, škoda.

„Starý“ svet je tu všek vhodne prepojený s moderným „novým“, čo uvidíte hneď ako si sadnete za volant. Pred vami je obrovský 12,3 palcový digitálny prístrojový panel, ktorý si viete prispôsobiť. Tu si pritom nastavujete aj všetky asistenčné systémy, ktorých je až až. A to je dobrá správa. Vďaka Toyota T-Mate (s online aktualizáciami) máte už v základe naozaj obrovské množstvo systémov, za čo si výrobca zaslúži obrovskú pochvalu. Tak napríklad štandardom je okrem bežných predkolíznych systémov aj systém zmiernenia rizika kolízie na križovatkách.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ale pozor, už v štandarde dostanete aj inteligentný adaptívny tempomat s funkciou úplného zastavenia. Našťastie patrí k tým lepším, lebo v spolupráci s aktívnym asistentom držania v jazdnom pruhu nehrozí „hádzanie“ medzi vodiacimi čiarami, ale pekné držanie sa v jazdnom pruhu s nastaveným odstupom od áut pred vami. Samozrejmosťou je aj rozpoznávanie dopravných značiek.

Priplatiť si môžete (v našej testovanej výbave Premiere Edition sme mali komplet všetky systémy ako štandard) aj za monitorovanie mŕtveho uhla, ale aj praktické upozornenie na dopravu za autom, pri cúvaní. Toto je skutočne mimoriadne praktický asistent, ak totiž hrozí kolízia, dokonca vám auto zabrzdí. Nezrazíte tak pri cúvaní nejakého cyklistu, nedajbože osobu alebo auto, ktoré práve prechádza okolo ak cúvate. A čo som bol absolútne nadšený je systém bezpečného vystúpenia. Jednoducho ak v okolí auta hrozí kolízia, budete pred otvorením dverí na to upozornení.

Pozrite si

Toyota Corolla Cross – Keď si ideš svoje a robíš to dobre!

A to nie je všetko. Ak ste pred naštartovaním otvorili zadné dvere, auto vás po zastavení upozorní, aby ste si vzadu niečo nezabudli. Môže to byť len váš batoh, no ak ste otvárali zadné dvere, mohli ste do auta uložiť aj dieťa, takéto upozornenie je jednoducho na nezaplatenie! Bravó.

A čo multimédiá? Tu sa našťastie tiež ocitnete v súčasnom storočí. K dispozícii je vám 10,5-palcový HD displej s dotykovým ovládaním. Dobrou správou je, že systém je aktualizovaný cez OTA aktualizácie a samozrejmosťou je aj podpora bezdrôtového Apple CarPlay. Škoda len, že Android Auto je v tomto prípade len cez kábel. Treba uznať, že aj grafika systému si pamätá nejaké tie roky, aj keď máte k dispozícii najnovšiu generáciu infotainmentu. Mne trocha prekáža, že často sa displej nevyužíva plnohodnotne, klikáte na prvky len v jeho malej časti. Chýbajú mi tu aj widgety či akási hlavná obrazovka, alebo skratky, ktoré by som si vyvolal potiahnutím prsta zhora nadol.

Čo však oceníte okrem cloudovej, čiže online navigácie aj s dopravou je hlasové ovládanie. Asistenta v slovenskom jazyku budete používať radi, rozumie vám a mnohé pokyny tak nemusíte zadávať cez dotykový displej. V tomto prípade je Toyota naopak ukážkou, ako sa to má robiť aj pre automobilky, ktoré tvoria najmodernejšie infotainmenty. Rovnako poteší vzdialený prístup k autu cez aplikáciu MyT.

Poďme však na najväčšie prekvapenie modelu. Musím priznať, že som si jazdu veľmi užíval. Podvozok patrí k najlepším, aké som v tejto triede SUV mohol vyskúšať. Nie, nepasujem sa za odborníka na podvozky, na to sú tu skúsení automobiloví novinári, ale ten rozdiel pocítite aj ako laik. Nádherné filtrovanie nerovností, ticho v interiéri, doslova to bola radosť jazdiť.

Ak k tomu pripočítate efektivitu pohonu, kde som sa dostal so spotrebou za prejdených takmer 700 km na úroveň 6,5 l/100 km, pochopíte, že toto je ideálny kandidát na úsporné, pohodlné, priestranné a spoľahlivé rodinné SUV. Papierovo by ste sa mali dostať na priemerku aj o liter menej. Toyota to s hybridmi jednoducho vie, máme tu už 5. generáciou pohonu, ktorý vám umožní aj čisto elektrickú jazdu aj keď len pár kilometrov. Nič nenabíjate, nič neriešite, len si užívate výhody energie, ktorá sa získava rekuperáciou počas vašej jazdy. Na tiché štarty si radi zvyknete. Správanie sa elektromotorov môžete pritom sledovať aj na veľkej obrazovke hlavného displeja, alebo na prístrojovom digitálnom panely.

Toyota Corolla Cross je pre mňa príjemným prekvapením. Ak zvažujete spoľahlivé, stále cenovo dostupné rodinné SUV, rozhodne by som si ho išiel vyskúšať. Možno s ním suseda neohúrite, ale vaša rodina vám bude za bezpečnosť a pohodlie vďačná pri každej jazde za zážitkami aj dennými rutinami. Nemôžem inak, ako udeliť modelu náš TIP REDAKCIE. Rozhodne si ho zaslúži.

Obsah pokračuje pod reklamou

Odporúčam vám pozrieť si aj naše TECHBOX video z prvej jazdy s modelom Corolla Cross tesne po jeho predstavení v okolí španielskej Barcelony.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.