S nápadom automatickej výmeny batérií v elektromobiloch prišla už v roku 2014 Tesla, nakoniec však zostala pri rýchlonabíjačkách Supercharger. Tento prístup však rozvíja čínska automobilka NIO, ktorá svoju prvú stanicu na výmenu batérií Power Swap otvorila už v roku 2018. Ale čo by ste povedali na robotické nabíjanie?
Hyundai Motor Group sa popri výrobe automobilov venuje aj robotike a firma najnovšie predstavila automatický nabíjací robot (automatic charging robot, ACR) určený na pripojenie a nabíjanie elektromobilov bez akejkoľvek asistencie vodiča.
Hyundai pri svojej demonštrácii skombinoval jednoramenný robot ACR s rýchlonabíjaním elektromobilu Ioniq 6 . Vo zverejnenom videu vidíme, ako vodička využíva autonómne parkovanie modelu Ioniq 6 na zacúvanie k nabíjaciemu stojanu. ACR potom komunikuje s vozidlom, aby otvorilo nabíjací port, pričom pomocou kamery zameria presnú polohu portu.
Robotické rameno následne pripojí nabíjací konektor k portu a spustí nabíjanie. Zároveň varuje chodca, ktorý sa chystá stupiť na kábel. Po ukončení nabíjania ACR zasunie nabíjačku a uzavrie nabíjací port na aute.
Vyzerá to jednoducho, ale takáto operácia zahŕňa množstvo premenných a informácie o presnom mieste parkovania vozidla, tvare nabíjacieho portu, počasí a hmotnosti nabíjacieho kábla, aby sa zaistilo bezpečné spojenie medzi nabíjačkou a vozidlom.
Za týmto účelom vyvinulo laboratórium robotiky Hyundai Group algoritmus na aplikáciu technológie umelej inteligencie založenej na 3D kamere.
Systém bol testovaný v reálnych podmienkach v exteriéri na nabíjacej stanici, ktorú Hyundai postavil vo svojom výskumnom a vývojovom centre. Robot ACR je vodotesný a prachotesný s krytím IP65 a je schopný prevádzky v „extrémnych prostrediach“.
ACR uľahčí nabíjanie elektromobilov nielen telesne postihnutým vodičom. S príchodom výkonnejších rýchlonabíjačiek sú nabíjacie káble čoraz hrubšie a ťažšie, takže manipulácia s nimi nebude príjemná.
Hyundai tiež pripomína, že kombináciou ACR so systémami autonómneho parkovania sa dosiahne zvýšenie celkovej efektívnosti systému nabíjania. Cieľom je dosiahnuť schopnosť postupného automatického nabíjania viacerých zaparkovaných vozidiel. Nie je jasné, či sa to má uskutočniť presúvaním vozidiel v autonómnom režime, alebo pohyblivou verziou nabíjacieho robota.
Robot ACR je zatiaľ prototypom, takže na nabíjacích staniciach ho ešte nehľadajte. Ale koncept vyzerá zaujímavo a Hyundai ho bude prezentovať na výstave Seoul Mobility Show 2023, ktorá sa začína 30. marca.