Spoločnosť Lidl ako súčasť nemeckej skupiny Schwarz Gruppe patrí na Slovensku medzi najväčších prevádzkovateľov maloobchodnej siete predajní. Keďže ich aktivita má veľký vplyv na okolie, dlhé roky sa snažia pristupovať pozitívne k životnému prostrediu rôznymi aktivitami.
Jeden z kľúčových bodov je aj logistika. Lidl od roku 2018 postupne začal nasádzať ťahače, ktoré sú poháňané plynom. Prvým vozidlom bol CNG / LNG hybrid, ktorý v roku 2019 doplnili o ďalšie dva CNG modely. V roku 2020 sa ich flotila rozšírila o 3 LNG ťahače, pričom v roku 2021 sa ich celkový počet rozšíril na 10.
V roku 2022 sa do ostrej prevádzky dostalo prvé plne elektrické nákladné vozidlo Volvo FE Electric, ktoré má užitočné zaťaženie osem ton a jeho úlohou je distribúcia tovarov do predajní v okolí distribučného centra v Seredi. Nakoľko skúsenosti s prevádzkou sú pozitívne, čoskoro by po našich cestách mohol jazdiť plnohodnotný elektrický ťahač vo farbách Lidl.
Práve v priestoroch logistického centra v Seredi predstavili elektrický kamión Volvo FM Electric. Lidl v týchto dňoch testuje jeho reálne nasadenie v ostrej prevádzke ako prvý reťazec na Slovensku. Využívaný je na distribúciu tovaru do okolitých prevádzok, kde je potrebné nasadenie ťahača s veľkou prepravnou kapacitou.
Volvo FM Electric dokáže prepraviť až trikrát toľko tovaru čo menší Volvo FE Electric. Lidl tak dokáže doručiť 24 ton tovaru na jeden záťah bez lokálnych emisií. Vďaka batérii s kapacitou až 540 kWh má reálny dojazd až 300 kilometrov, pričom trvalý systémový výkon pohonnej jednotky je až 490 kW. Aj pri plnom zaťažení je tak kamión dostatočne dynamický.
Zaujímavé je, že v kamióne je použitá štandardná prevodovka. Podľa zástupcov Volvo Truck, jednou z dôležitých výhod takejto konfigurácie je, že kamión môže zaradiť neutrál a skutočne plachtiť, čím sa maximalizuje využitie kinetickej energie a zníži sa spotreba.
Prvý elektrický kamión na Slovensku si mohol vyskúšať aj influencer Martin Malec známy ako Som Šofér: „Výhodou ekologickej distribúcie tovaru v mestách je samozrejme tichá prevádzka, redukcia emisií a najmä zlepšenie života obyvateľov.“ Rozumie však, že v komunite panuje skepticizmus, preto považuje prístup Lidl za dôležitý: „Páči sa mi, že Lidl má dostatok odvahy podporovať myšlienku zelenej dopravy, a tak dáva svojim vodičom možnosť vyskúšať si tieto moderné stroje.“
Dojazd 300 kilometrov úprimne vidí ako prekážku pre diaľkovú prepravu, no pri správnom použití má elektrický pohon veľké výhody: „Z vlastnej skúsenosti potvrdzujem, že 300 km dojazd môže byť pre vodiča obrovský strašiak. Ak sa však bude nové Volvo FM Electric používať podľa filozofie – počas dňa navážať na filiálky v meste a počas noci dobíjať, nevidím v tom problém. Práve naopak, oproti dieslovej verzii to má samé výhody,“ dodáva.
Lidl plánuje vo výmene svojho vozového parku pokračovať, preto do roka 2030 počíta s tým, že až 75 percent ich vozového parku bude na alternatívny pohon, čím by mal dosiahnuť 30 percentnú neutralitu v doprave. To inými slovami znamená, že až 30 percent flotily by malo mať pohon na elektrinu, vodík alebo bioplyn.
Vo svojej domovine je Lidl známy aj početnými inštaláciami fotovoltických panelov na strechách svojich prevádzok, na Slovensku zase prevádzkuje najväčší počet nabíjacích staníc spomedzi reťazcov. Inštalácia fotovoltiky je pre Lidl témou aj na Slovensku a plánuje jej postupné rozširovanie. Pre svoje prevádzky v súčasnosti nakupujú elektrickú energiu, ktorá pochádza výhradne z obnoviteľných zdrojov.
Zaujímavá je tiež práca s odpadom, ktorá je v Lidl veľmi precízna. Nakoľko v Nemecku je vývoz komunálneho odpadu násobne drahší, špecifické postupy aplikovali aj na prevádzky na Slovensku. Odpad precízne separujú, a to vrátane bio odpadu, ktorý vyvážajú do lokálnych bioplynových staníc. Tie ho ďalej energeticky zhodnocujú napríklad výrobou elektrickej energie.