Reklama

BMW X7 M60i xDrive je beštia s brutálnym komfortom

Roman Calík

ÁNO, je to najväčšie SUV výrobcu a ÁNO, je brutálne! Zažiť ho s výkonným 8-valcom, v unikátnom laku a s príplatkovou výbavou za 35-tisíc eur, je nezabudnuteľné.

Pre koho je vlastne nová X7-čka s kontroverznými prednými svetlami? Preklepli sme si aj jej technologickú výbavu.

Facelift BMW X7 prišiel spolu s úplne novou generáciou radu 7. Vzbudil emócie, niečo tu totiž nesedí. Kde sú typické Angel Eyes? Je toto ešte vôbec BMW? Predné svetlá á la Hyundai Santa Fe prekvapili a rozprúdili diskusie o smerovaní značky…prečo? Pýtali sa mnohí.

Obsah pokračuje pod reklamou

Dizajn je vždy subjektívnou záležitosťou, no v redakcii sme sa zhodli, že naživo X7 vyzerá v porovnaní s verziou pred faceliftom výrazne drsnejšie a modernejšie. Rozdelené svetlá jednoducho tomuto obrovskému SUV svedčia. Pridajte k tomu špeciálne matné lakovanie Frozen Pure Grey (cena laku je 3 979 eur!) a máte X7-čku, aká púta pozornosť.

Keďže sme model testovali v zime, nebol obutý do 23-palcových BMW Individual Al diskov V-spoke 914 Bicolour podľa dostupnej konfigurácie konkrétneho kúsku, ktorých cena tiež atakuje hranicu 4 000 eur. X7-čka by vyzerala ešte majestátnejšie, no i tak bola neprehliadnuteľná.

Keď X7 vidíte na ceste, máte chuť a doslova potrebu sa uhnúť. S parkovaním to ale nebudete mať jednoduché. Dĺžka takmer 5,2 metra, šírka presné 2 metre radí model k tomu najväčšiemu, čo si dnes viete kúpiť. Najmä pri vstupoch do garáží nákupných centier treba dávať pozor. Mne sa našťastie podarilo bez újmy dať aj OC Central, no takému parkovaniu v Tatracentrum som sa radšej vyhol.

Rázvor je až 3 105 mm, schválne udávam hodnotu v mm. Poviete si, vo vnútri musí byť extŕemne veľa miesta. Ono aj je..ale, o tom neskôr.

V zadnej časti nečakajte prepojené svetlá cez celú šírku SUV. I tak to vyzerá veľmi dobre, aj keď predok vs. zadok sú akoby z iných svetov. Jeden extrémne agresívny, druhý usadlý. A keďže máme najvyššiu dostupnú motorizáciu M60i xDrive, nechýbajú športové logá M k 50. výročiu.

Na toto SUV by ste si veľmi rýchlo zvykli, otázne je, či vám to dovolí váš rozpočet. Prezradím už teraz, že testovaný kúsok vyšiel aj s príplatkovou výbavou na 155 238 eur. Za to by si 5 rodín kúpilo veľmi slušne vybavené nové auto, alebo celá rodina by jazdila na 3-4 nových X1-kách. No tu idú počty bokom, X7 buď chcete alebo nie, buď na ňu máte alebo nie. Lebo toto je osobitný štýl, ukážka toho, ako sa viete na ceste odlíšiť.

Nastupuje sa vysoko, treba dávať pozor na ušpinenie nohavíc. Ale keď otvoríte dvere, sadnete si a zavriete, ocitnete sa v inom svete. Vo svete luxusu, prémovosti a tichu! Prístrojová doska je úplne nová, prepracovaná bez väčšiny hardvérových tlačidiel, no s dvojicou obrovských širokouhlých displejov v zakrivenom panely pred vami. V porovnaní s X7 pred faceliftom je to obrovský krok vpred, je to vo vnútri takmer úplne nové auto.

Hlavný displej pred vami má 12,3-palcov a hlavný dotykový displej infotainmentu až 14,9-palcov. Wow. Pôsobivé je aj BMW Individual celokožené čalúnenie Merino Ivory White/Atlas Grey, o ktoré sa však bude treba starať. V našom prípade už pri nájazde cca. 10 000 km bledá časť čalúnenia pôsobila zanedbane a doslova špinavo… Nechcem si predstaviť stav pri väčšom nájazde bez pravidelného hĺbkového ošetrovania kože.

Obsah pokračuje pod reklamou

Po tom, čo som si vyskúšal nový M-volant v novej 7-čke či X1-ke, tento v X7 bol síce fajn, ale opticky aj na dotyk akoby zo starej éry. Výhodou sú však hardvérové tlačidlá na volante, pričom priamo tu ovládate aj inteligentný jazdný asistent Driver Assist. Úchop je však výborný a pohľad na obrovský head-up displej pred vami ťažko napodobiteľný. Síce tu chýba rozšírená realita, ale odhliadnuc od nej ide o to najlepšie, čo môžete mať premietané pred vami. Head-up displej zobrazí krásne farebne všetky dôležité informácie infotainmentu, ale najmä údaje o jazde a asistenčných systémoch sú tu zobrazené extrémne prehľadne a detailne.

Luxus, luxus a luxus…kam sa pozriete. Všetky materiály nielen z pohľadu vodiča sú mimoriadne kvalitné a príjemné na dotyk. Dobré je, že ovládanie iDrive hardvérovým ovládačom zostalo, vedľa neho máte i volič prevodovky či vybrané funkcie vrátane zmeny režimov. Hmm, ono to už nie sú ani režimy, ako skôr módy jazdy. Čo to znamená? Ak si zvolíte napríklad RELAX, ihneď sa vám zmení nielen podsvietenie, nastavenie podvozku a charakter reakcií, ale napríklad sa vám zapne aj masážna funkcia sedadiel. ŠPORT zase pripraví X7-čku na poriadnu jazdu s výrazným červeným podsvietením a podvozkom tak, aby ste si ho užili naplno v zákrutách či pri akcelerácii. Pridajte k tomu špičkové sedadlá s výrazným bočným vedením a v zime zase vyhrievanie nielen volantu a sedadiel, ale aj lakťovej opierky či časti výplne dverí, kde si „odložíte“ ruku. Takto priatelia si budete užívať X7-čku radi a často.

Infotainment patrí medzi tie s najväčšími možnosťami nastavení a prispôsobení sa. Samozrejmosťou je najnovší BMW Operating System 8. To je výhodou aj nevýhodou. Napríklad taký planel klimatizácie sa doslova stratil a na lište, ktorá tu teraz vypĺňa priestor, je aspoň pár tlačidiel na ovládanie fúkania či multimédií. Všetko ostatné sa ovláda dotykom alebo ovládačom BMW iDrive.

Pozrite si

Jazdili sme BMW i7, nemeckú limuzínu s 8K kinom na zadných sedadlách

A ak ste už mali tú česť viete, že tých ikoniek je tu mimoriadne veľa. Dá sa na to zvyknúť, ale prvý dojem bude doslova mätúci, jednoducho budete niektoré nastavenia hľadať, hľadať a hľadať… až snáď nájdete.

Dobré však je, že podrobné nastavenia na vybrané funkcie – napríklad svetlá, asistenčné systémy a podobne si viete vyvolať tlačidlami na palubnej doske či v stredovej opierke. Mimochodom, kto vymyslel priehradku na nabíjanie smartfónu…tomu by som dal školenie, ako sa to má robiť. Smartfón v takto veľkom aute budete doslova dolovať z úzkeho a malého priestoru, ktorý je mimoriadne nepraktický. Prečo?

Ak sa však so systémom BMW Operating System 8 zžijete, budete rozmýšľať naopak nad tým, prečo vás ostatní tak obmedzujú, keď tu si viete všetko nastaviť do extrémne podrobne. A to je dobre, ak sa radi hráte a máte radi, keď sa vám technológie maximálne prispôsobia. Potešujúce je, že je tu samozrejmosťou bezdrôtové Apple CarPlay či Android Auto, no ešte viac poteší Drive Recorder – geniálna sofvérová vychytávka. Totiž, ak by náhodou došlo ku kolízii, máte to nahraté zo všetkých štyroch kamier. 360-tupňový pohľad je samozrejmosťou. Dokonca sa pre nahrávanie môžete rozhodnúť aj sami, stačí podržať tlačidlo pre parkovanie. Aby sa nezabudlo, Drive Recorder vie uložiť záznam aj 30 sekúnd pred incidentom či manuálnym spustením nahrávania.

Obsah pokračuje pod reklamou

Osobitnú pochvalu si zaslúžia asistenčné systémy Driving Assisstant Professional. V podstate tu máte všetko, čo je dnes možné do auta dať, a to vrátane poloautonómnej jazdy na diaľnici, automatického preraďovania v jazdných pruhoch, automatické prispôsobenie sa terénu, ale aj také upozornenia na semaforoch či na STOP-ku.

Pozrite si

BMW X1 2023 vs 2016 – Zainvestovať do novej či ušetriť na staršej? | VIDEO

Škoda len, že pre Slovensko sú niektoré funkcie obmedzené, napríklad na červenú na semafore vás systém upozorní, no auto samé nezastaví. Stačí výjsť za hranice a v Rakúsku auto na červenú aj zastane, to isté platí pre STOP-ku. Žiaľ obmedzené je aj automatické preberanie rýchlostí podľa nastavení (viete si nastaviť aj rozsah +/- pre prebratú rýchlosť). Opäť to za hranicami funguje, u nás musíte potvrdiť načítanú rýchlosť z dopravnej značky či z navigácie tlačidlom SET. To by nijako veľmi neprekážalo, keby SET bolo tak „pod palcom“ ako na nových volantoch.

Testovaný model bol s príplatkovým audio systémom Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound s podsvetenými reproduktormi za 4 600 eur! Zvuk bol nadštandardne až krištálovo čistý, avšak ako majiteľ testovanej X7 by som rozhodne navštívil predajcu s reklamáciou jedného z reproduktorov v strope. Práve ten nad mojou hlavou doslova rezonoval, čo kazilo celý dojem z nádherného zvuku, ktorý si v tichom interiéri chcete užiť naplno.

Osobne neviem, či by som si zvolil konfiguráciu 2+2+2, teda so 6 sedadlami. Určite tí, v 2. rade získajú výrazne lepší komfort, ale v tak obrovskom aute by som príležitostne chcel odviezť 7 ľudí. Nehovoriac o tom, že ak máte sedadlá vyklopené, k dispozícii je vám až žalostne malý batožinový priestor na úrovni Škoda Citigo.

Ak by ste si mysleli, že v tomto aute presťahujete čokoľvek, opak je pravdou. Sedadlá v 2. rade sa nedajú sklopiť do roviny a tak ich viete len naklopiť a posunúť vpred. Výsledok? Využiteľný priestor na úrovni X1-ky po sklopení sedadiel. Jednoducho X7 je o komforte pre cestujúcich, nie je však o tom, aby ste sa v tomto SUV niekedy sťahovali 🙂

A teraz to najpodstatnejšie pre fanúšikov silných koní pod kapotou. Priatelia, pri vrcholovej mild-hybridnej motorizácii M60i xDrive dostanete k dispozícii až 530 koní. Krútiaci moment 750 Nm pohne túto 2,7-tonovú hmotu z 0 na 100 za 4,7 sekundy. Nikdy, nikdy by ste nepovedali, že môžete ovládať tak obrovský kus auta tak hladko… Extrém, ktorý si budete chcieť užívať. Otázkou je opäť, či na to máte. Dlhodobá spotreba testovaného kúsku sa ustálila na viac ako 16 l/100 km. Moja spotreba, kedy som sa snažil jazdiť aj úspornejšie, bola počas testu 14,2 l/100 km, pričom som prešiel takmer 500 km. Áno, aj keď máte 83 litrovú nádrž, i tak máte dojazd ako lepší elektromobil 🙂 Výhodou je, že X7 natankujete rýchlejšie, no výjde vás to i poriadne drahšie.

BMW X7 M60i je ukážkou, ako si to užiť, ak na to máte. Bez ohľadu na nepraktickosť niektorých riešení vrátane samotnej veľkosti auta, ak si raz do tohto obrovského SUV sadnete, budete cítiť rozdiel. Zanechá vo vás pocit, aký sa opisuje ťažko.

Nech to znie akokoľvek, ak si X7 vyskúšate, budete rozmýšľať, čo v živote zmeniť, aby ste si takúto jazdu mohli užívať denne. Tento „tank“ na cestách sa nedá prehliadnuť. Obklopí vás luxusom a získa si vás extrémnym výkonom a špičkovými technológiami. Ja si nepamätám tak komfortné veľké SUV, akým je X7. Pri jazde aj tými najhoršími cestami, získate pocit, že pred vami práve pokladajú nový asfalt, aby vás nič nevyrušilo z užívania si špičkového audia a pokecu s posádkou. Navyše, neustále nad vami bdie množstvo asistentov, aby vás ochránili, ak by to bolo náhodou potrebné.

Obsah pokračuje pod reklamou
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.