Bezpečnosť cestnej premávky má od dokonalosti stále veľmi ďaleko. Napriek tomu chce Európska komisia dosiahnuť do roku 2050 nulovú úmrtnosť na cestách. Prispieť tomu môže aj šikovný vynález rodáka z Kysúc Ľubomíra Marjaka.
Možno ste si aj vy všimli, že niektoré vozidlá majú na prednej maske, nad ECV, namontované zelené svetlo. Takéto riešenie prináša množstvo výhod pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Dobrým príkladom je chodec stojaci na prechode pre chodcov čakajúci, či vozidlo pribrzdí a dá prednosť, alebo to dá „na Slováka“ – prefrčí okolo neho.
Už v 70. rokoch minulého storočia bola v USA realizovaná prvá štúdia o užitočnosti predného brzdového svetla. Neskoršie štúdie tiež zdôraznili „informačnú asymetriu“ medzi vodičmi a chodcami. Medzi hlavné výhody predného brzdového svetla patrí:
- predchádzanie kolíziám v špecifických situáciách;
- znižovanie závažnosti nehôd jeho výstražnou funkciou;
- problémy s komunikáciou účastníkov cestnej premávky;
- zníženie stresu počas jazdy.
Predné brzdové svetlo dnes už majú na Slovensku nainštalované stovky vodičov. Ide o súčasť jedinečného testovania v reálnej prevádzke. Jeho ikonické svetlo ste si pravdepodobne všimli aj vy a veľmi rýchlo prišli na čo slúži.
Jozef Garaj, vedúci technickej realizácie projektuPredné brzdové svetlo je vybavené mikroprocesorom, nie je invazívne, žiadne vozidlo nepoškodí. Je univerzálne a montovateľné na každé jedno vozidlo, ktoré môže jazdiť po pozemných komunikáciách.
Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov žilinskej univerzity realizovala prieskum, ktorý okrem iného zisťoval názor vodičov na brzdové svetlo pred jeho vyskúšaním. Dekan fakulty prof. Ing. Miloš Poliak, PhD. vysvetlil, že to bol „akoby predvýskum, ktorý sme robili pred montážou svetiel, aby sme zistili, aký je názor vodičov.“ Na prieskume sa zúčastnilo zhruba dvesto účastníkov, 81 % z nich sa vyjadrilo, že zelené predné brzdové svetlo by sa malo zaviesť do premávky. Veľké testovanie zeleného predného svetla bolo spustené 22. septembra 2022, prebieha aj v spolupráci s Trenčianskym samosprávnym krajom. Do testovania sa mohli zapojiť bežní motoristi, stačilo napísať na projekt@prednebrzdovesvetlo.com. Montáž bola bezplatná.
Predné brzdové svetlo testujú nielen vodiči osobných a nákladných automobilov, ale aj autobusy. Od polovice februára sa do neho postupne zapájajú aj modré autobusy SAD Trenčín, zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu pre Trenčiansku župu.
Aktuálne je predné brzdové svetlo nainštalované na cca 1 500 vozidlách, spolu ich má byť 3 000. Riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu v Nemecku, Bernhard Kirschbaum, v rozhovore pre Trend povedal, že sa čaká na výsledky celej štúdie na Slovensku, čo by malo byť v polovici roka. Prezradil, že „zároveň sa pripravuje, na základe projektu na Slovensku, projekt v talianskom meste Ancona. Ten by mal prebiehať tou istou metodikou aj s rovnakými kritériami.“ Má ísť o oveľa väčší projekt s 5 000 testovacími dopravnými prostriedkami. Taliani chcú okrem vozidiel otestovať aj motorky, vďaka čomu sa po spojení dát od nás získa oveľa presnejší obraz.
Bernhard Kirschbaumn predpokladá, že raz budú predné brzdové svetlá na všetkých vozidlách. Očakáva, že sa to buď realizuje zákonnou dohodou s automobilkami, ktorí ich bude od výroby montovať, podobne ako zadné brzdové svetá. Druhou možnosťou je, že sa budú ponúkať ako doplnková výbava. Tam však bude veľmi dôležitý marketing, aby si to motoristi chceli dať nainštalovať.
Výsledky zo Slovenska a potom z Talianska ukážu, o koľko menej bude nehôd na cestách vďaka „zelenému svetlu“. Vďaka tomu bude mať štát nižšie náklady, čo je tiež dôležitý a silný argument projektu. Potešujúce je, že cena predného brzdového svetla je bez montáže zhruba 16 eur.