Tankovanie je činnosť, ktorú zvykneme robiť už úplne automaticky. Zaparkujeme pri stojane, zoberieme pištoľ, vložíme ju do nádrže a stlačíme. Stačí však chvíľka nepozornosti a zrazu nám do naftového auta netečie diesel, ale benzín.
Okrem povdzychnutia v štýle, „Toto sa môže naozaj stať len mne“, príde na rad aj otázka, „Čo teraz?“. Toto malé zlyhanie vás môže stáť, v závislosti od ceny a komplikovanosti vášho auta, aj niekoľko tisíc eur. Dnes si však povieme, ako mu viete jednoducho predísť.
Aj keď si to môžete v tom momente myslieť, určite nie ste prvý človek, ktorému sa takéto niečo stalo a preto existuje niekoľko opatrení, ktoré by vám mali zabrániť v tom natankovať nesprávne palivo. Prvá vec, ktorú si vždy pri tankovaní všimnite, sú značky na vnútornej strane veka vašej nádrže.
Pokiaľ sa značka začína písmenom „E“ ako napríklad E5 alebo E10, ide o auto s benzínovým motorom. V prípade, že sa skratka začína písmenom „B“ a teda B0 alebo B7, ide o auto s naftovým motorom. Tieto označenia potom treba porovnať s tými, ktoré sa nachádzajú nad jednotlivými pištoľami a tým pádom si môžete byť istí, že tankujete správne palivo.
V prípade, že vlastníte auto s benzínovým motorom a omylom by ste vybrali pri tankovaní pištoľ na diesel, prvým upozornením by pre vás mal byť fakt, že hrdlo nádrže je na danú pištoľ príliš úzke. Ak sa vám teda zdá, že ju tam tlačíte nasilu, vyberte ju a skontrolujte, či ste vybrali tú správnu. V opačnom prípade je situácia horšia, nakoľko benzínová pištoľ má užšie hrdlo a do širšieho otvoru naftovej nádrže pasuje.
Povedzme ale, že sa ponáhľate, myslíte na úplne iné veci a natankujete nesprávne palivo. Tak či tak ste na daný deň dojazdili, no najdôležitejšie je, či si túto chybu uvedomíte ešte pred naštartovaním motora. Ak áno, čaká vás odťah, výmená palivového filtra, palivového čerpadla, palivového potrubia a v prípade, že ste natankovanli naftu do benzínového auta tak pravdepodobne aj výmena nádrže.
Tieto úkony sa však budú pohybovať „len“ na úrovni stoviek až tisícov eur. Horšie je to v prípade, ak s nesprávnym palivom v nádrži naštartujete a prejdete niekoľko kilometrov. Vtedy treba meniť všetky časti palivového systému od nádrže až po vstreky a oprava v servise sa môže pohybovať v tisícoch alebo až desaťtisícoch eur.
Dobrou správou je, že táto nepozornosť sa dá poistiť v rámci povinného zmluvného poistenia. Ide síce o príplatkovú službu, no ak napríklad viacerí zdieľate jedno auto alebo máte v rodine niekoľko áut s rôznym typom paliva, určite sa nad ňou oplatí porozmýšlať.