Aj keď sa hovorí pomaly ďalej zájdeš, radšej túto hlášku neskúšajte povedať majiteľovi elektromobilu, ktorý ho má príliš krátky. Samozrejme, mám na mysli dojazd elektrického tátoša.
Sám som si niekoľkokrát vyskúšal, aká rýchla môže byť cesta zo Žiliny do Bratislavy s elektromobilom, ktorý má dojazd 300 km a už v Trenčíne som musel hodinku nabíjať. Sú ale modely, ktoré vás na jedno nabitie odvezú oveľa kratšie. Viete, ktoré to sú?
Dojazd elektromobilu, okrem kapacity batérie, ovplyvňujú ďalšie faktory. Norma WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ráta so 100 % nabitou batériou, avšak v praxi to nie je vždy uskutočniteľné. Okrem toho sa odporúča nabíjať na 80 % kapacity. Ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú dojazd je štýl jazdy (napr. rýchlosť, používanie klímy), vek batérie, hmotnosť vozidla (vrátane spolujazdcov) ako i teplota ovzdušia.
V prehľade využívame štandard používaný v Európe, WLTP. Testovacie postupy WLTP zahŕňajú zhruba 50 % jazdy v meste a 50 % jazdy na diaľnici v laboratórnych podmienkach pri teplote 23 °C.
Našim rekordmanom je Smart EQ fortwo coupe. Má 17,6 kWh batériu a dojazd podľa WLTP rovných 100 km. Na druhom mieste sa umiestňuje so 130 km Renault Twingo Electric s 23 kWh batériou v tesnom závese za Fiat 500e 3+1/Fiat 500e Hatchback s 24 kWh batériou. Dojazd 160/165 km má Dacia Spring Electric 65 Extreme, resp. Dacia Spring Electric 45.
Podrobnejší rebríček modelov s dojazdom do 200 km a efektivitou si môžete pozrieť nižšie.
poradie | model | dojazd | efektívnosť |
1. | Smart EQ fortwo coupe | 100 km | 16,7 kWh/100 km |
2. | Renault Twingo Electric | 130 km | 16,4 kWh/100 km |
3. | Fiat 500e | 135 km | 15,8 kWh/100 km |
4. | Dacia Spring Electric 65 Extreme | 160 km | 15,6 kWh/100 km |
5. | Dacia Spring Electric 45 | 165 km | 15,2 kWh/100 km |
6. | Honda e Advance | 170 km | 16,8 kWh/100 km |
6. | Mazda MX-30 | 170 km | 17,6 kWh/100 km |
6. | Mini Cooper SE Cabrio | 170 km | 17,0 kWh/100 km |
7. | Fiat E-Ulysse L3 50 kWh | 175 km | 25,7 kWh/100 km |
7. | Toyota PROACE Shuttle L 50 kWh | 175 km | 25,7 kWh/100 km |
7. | Peugeot e-Traveller Long 50 kWh | 175 km | 25,7 kWh/100 km |
7. | Opel Zafira-e Life L 50 kWh | 175 km | 25,7 kWh/100 km |
7. | Citroen e-Jumpy Combi XL 50 kWh | 175 km | 25,7 kWh/100 km |
9. | Citroen e-Jumpy Combi M 50 kWh | 180 km | 25,0 kWh/100 km |
10. | Peugeot e-Rifter Long 50 kWh | 195 km | 23,1 kWh/100 km |
10. | Citroen e-Berlingo XL 50 kWh | 195 km | 23,1 kWh/100 km |
10. | Opel Combo-e Life XL 50 kWh | 195 km | 23,1 kWh/100 km |
11. | Toyota Proace City Verso Electric L2 50 kWh | 200 km | 22,5 kWh/100 km |
11. | Peugeot e-Rifter Standard 50 kWh | 200 km | 22,5 kWh/100 km |
12. | Opel Combo-e Life 50 kWh | 200 km | 22,5 kWh/100 km |
Dojazd nad 200 km má množstvo modelov, takže ďalej nasleduje zhustený zoznam. Tabuľka končí prvým vozidlom s dojazdom nad 400 km, čo je už slušné číslo, s ktorým sa dá jazdiť už len s malými obmedzeniami.
poradie | model | dojazd | efektívnosť |
13. | Mercedes eVito Tourer Extra-Long 60 kWh | 205 km | 29,3 kWh/100 km |
13. | Mercedes EQV 250 Long/Extra-Long | 205 km | 29,3 kWh/100 km |
13. | Volkswagen e-Up! | 205 km | 15,8 kWh/100 km |
14. | Renault Kangoo E-Tech Electric | 210 km | 20,5 kWh/100 km |
15. | Volkswagen e-Golf | 230 km | 15,8 kWh/100 km |
16. | Lexus UX 300e | 235 km | 19,1 kWh/100 km |
16. | Nissan Leaf | 235 km | 16,6 kWh/100 km |
17. | Hyundai Kona Electric 39 kWh | 250 km | 15,7 kWh/100 km |
17. | Renault Megane E-Tech EV40 130hp | 250 km | 16,0 kWh/100 km |
17. | Peugeot e-2008 | 255 km | 17,6 kWh/100 km |
18. | Kia e-Soul 39,2 kWh | 265 km | 15,6 kWh/100 km |
19. | BMW i3 (120 Ah batéria a 20“ kolesá) | 285 km | 16,3 kWh/100 km |
20. | Hyundai IONIQ Electric (38,3 kWh) | 310 km | 13,8 kWh/100 km |
21. | Opel Corsa-e | 330 km | 17 kWh/100 km |
22. | Peugeot e-208 | 340 km | 16,9 kWh/100 km |
23. | Audi e-tron (20“ kolesá) | 355 km | 26,4 kWh/100 km |
24. | Renault Zoe R135 (52 kWh batéria a 16“ kolesá) | 385 km | 17,7 kWh/100 km |
25. | Tesla Model 3 Standard Range Plus | 410 km | 14,3 kWh/100 km |
Na záver pripomíname, že elektromobily môžu mať rôzny dojazd aj keď majú rovnakú kapacitu batérie. Novší model zvyčajne prináša aj lepšiu efektivitu, ktorá sa prejaví i na dojazde. Berte preto tieto údaje len ako orientačné. V prípade kúpy jazdenky však na túto skutočnosť nezabúdajte.