- #Aplikácie a hry
- 10 min.
- 5.3.2023
Dve formy 20-ročného remaku: skvelý Metroid Prime i starnúce Tales of Symphonia
Prechody na novšie generácie konzol vytvárajú často neželanú priepasť i situáciu u hráčov. Novšie systémy nedokážu spustiť staršie hry kvôli nekompatibilite. No distribútori v tom vidia paralelne aj šancu vydať hru znova. Niekto túto praktiku odmieta kvôli nutnosti znovu si hru kúpiť, ale na druhej strane môže dobre uchopený remake ponúknuť ešte lepšiu grafiku, hrateľnosť i celkový zážitok.
Dvojica recenzovaných remakov vznikla presne pred 20 rokmi. Vyšli tesne po sebe na relatívne neznámej konzole Nintendo Gamecube. A teraz prichádzajú ich remastrované verzie, ktoré sľubujú lepšiu grafiku a možno aj šancu osloviť nových hráčov. No výsledok je trošku odlišný v oboch prípadoch.
Metroid Prime Remastered
Vymodlený remake 3D strieľačky Metroid Prime je skutočnosťou. Pustilo sa doň priamo Nintendo a oznámenie bolo skutočne zaujímavé – počas prenosu Nintendo Direct 8. februára 2023 skrátka chlapci z Japonska utrúsili, že hra je po skončení nahraná v eShope a môžete si ju okamžite kúpiť.
Metroid Prime je malý kult pre fanúšikov série – po prvý raz presunul dianie z klasickej 2D akcie do 3D sveta. Pokračuje v mimoriadne kvalitnej hrateľnosti, kde objavujete neznámu planétu plnú rozmanitých nepriateľov. Štruktúra však netvorí levely, ale obrovský spojitý prepojený svet. Úvodný level vám najprv predstaví možnosti hrdinky so všetkými vlastnosťami: lasery, rakety, možnosť zmeniť sa na guľu a dostať na neprebádané miesta. A potom strih… a pristanete na planéte so základnou paletou.
Zrazu si musíte všetky vlastnosti zadovážiť a začína hra autorov s hráčom: časť sveta máte sprístupnenú a pokiaľ vám stačia vlastnosti, môžete ju objavovať. Len čo sa dostanete do slepej uličky, značí to, že ešte ste nezískali potrebnú transformáciu, upgrade či zbraň – toto miesto si treba zapamätať a vrátite sa tam neskôr. Raná destinácia obsahuje päť dverí, no nemôžete ísť všade. Aj neskôr nájdete miesta s tromi východmi, ale prístupné sú iba niektoré.
Hrať postupne rozpínajúcu sa hru v 3D môže byť trošku náročné na pamäť, preto určite oceníte mapu, ktorá sa prehľadne podelí o miesta, kde ste už boli (farebne značené) a zatiaľ nenavštívené (sivé). Pocit z postupu je v tejto hre úžasný a prepojenie na výbavu hrdinky výborne zvládnuté. Tallon IV je planéta, ktorá vás láka na prieskum – zelené planiny, piesočné časti pripomínajúce Afriku, horúce momenty s lávou a aj snežné záveje či gejzíry. Rozmanité prostredia sa starajú, aby ste sa nestačili nudiť a pamätali si postup. Áno, treba sa sústrediť, ale veľa vecí aj vytušíte, stačí sledovať prostredie.
Hra vás motivuje, aby ste scanovali žlté i červené body, za ktoré vás pustí ďalej alebo zvyšuje percento prieskumu. No zároveň pozorný hráč vidí, že ak je niekde malý priestor, nedostane sa tam vo veľkej podobe hrdinky Samus, ale musí sa transformovať na guľu – avšak kým nemá túto schopnosť, tá cesta ostáva zarúbaná. Len čo ju získa, vytuší, že kam má okamžite utekať. A to sa pridajú aj explozívne črty, ktoré si opäť pýtajú iné miesta. Samus Aran získa širokú paletu možností: aj dvojskoky, fungovanie pod vodou – a dizajnéri jej dávajú miesta na patričné využitie.
Iní hráči si užijú skôr vylepšovanie zbraní. Po laseri prídu rakety, no aj patričný limit na náboje. Tak hľadáte rozšírenia na tajných miestach (rovnako aj pre ukazovateľ zdravia). Ale nielen tie, budú aj bomby, ďalšie zbrane a ich alternatívne módy. Zbrane sú nemenej dôležité, niektoré dvere otvoríte len jednou z nich.
Ale slúžia samozrejme aj na boj. Čakajú vás nepriatelia rôznych veľkostí – niektorí vyjdú z prostredia (huby), iní pripomínajú náš hmyz či škodcov (kvázinetopiere či iné druhy útočiace v rojoch). Sú tu rýchle typy na zemi, aj dotieravé vo vzduchu. Nechýbajú im robotické črty a postupne nájdete aj väčšie veľkosti a podľa prostredia aj ich slabiny.
Samostatnou výzvou sú menší i väčší bossovia. Bum! Vyrútia sa nečakane, veľký ukazovateľ zdravia na displeji a pred vami dilema ako ich zraziť na kolená. Niektorých vymáknete ľahšie – iní majú pred sebou rôzne bariéry alebo znemožňujú strieľať neustále. Dobrým nápadom bol chrlič ohňa, ktorý po vás páli na dvoch výškach, takže sa treba vhodne uhýbať. A nad ním červené tlačidlo, do ktorého strieľate a raz za čas sa stočí nahor, páli oheň na hniezdo, z ktorého letia drsné osy. Zopakujte útok a presnú trefu pár ráz, hniezdo zhorí a vyhrali ste. Dobrých nápadov tu nie je málo.
Skrátka, Metroid Prime Remastered je výborná ukážka, čo potrebuje 20-ročná hra. Mať v sebe fantastickú hrateľnosť, ktorá vás aj po toľkom čase baví. A k tomu kvalitnú modernú grafiku i dobré ovládanie, aby ste si ju mohli užívať aj dnes. A to spĺňa do bodky. Krásny dôkaz, že Nintendo kúsky neupadnú časom – skóre pod 90% rozhodne nedostane.
PLUSY: napínavý štart, pocit objavovania i postupu, kopa vlastností, výborný dizajn sveta a lokalít, napínavé súboje s bossmi, dobré zbrane
MÍNUSY: v neskorších fázach veľa chodenia naspäť, čo zdržuje
Metroid Prime Remastered vyšiel digitálne 8. februára na Nintendo Switch. Od 3. marca 2023 je v predaji aj krabicová verzia za 40 eur.
Tales of Symphonia Remastered
Tales of Symphonia k nám prichádza každých desať rokov. Najprv vyšiel originál, v roku 2013 kolekcia s pokračovaním na PS3 a teraz nová šanca. Remastered 2023 sľubuje najmä lepšiu grafiku a zlepšili sa aj drobotiny v ovládaní. No už od prvých minút vycítite, že sa veľmi neposunuli dejové animácie, ktoré najmä pri 4K zariadeniach ukážu nižšie rozlíšenie. A podobné pocity pokračujú aj pri scénach priamo v engine hry – sú trošku ostrejšie, no nízke pixely zakryť nedokážu. Svetová mapa je tradične zjednodušená a tam sa už žiadne dodatočné efekty čakať nedajú.
V tomto smere prýšti z remastru drobné sklamanie hneď na začiatku – skrátka cítiť, že hráte starinu. No na to, že vyšla pred dvomi dekádami to nie je také márne, lebo má viaceré triumfy, ktorými vás drží v strehu. Hlavným je dejová línia, kde sa hrdina Llyod vydá so svojou spolužiačkou Colette (ktorú od začiatku označujú za Vyvolenú) na púť svetom. Colette má obnoviť poriadok vo svete, ktorý stráca manu a sužujú ho vojny, hlad či nenávisť. Znie to povedome, ale výborný scenár sa nebojí okrem záchrany sveta riešiť aj temné motívy a klásť pred hrdinov morálne otázky. Ako sa zachovajú v kľúčových momentoch? Nejde iba o to nájsť zloducha a poraziť ho, tento svet s mytológiou pýta čosi viac.
Hre náramne pomáha výborná skladba postáv. Lloyd nie je od prvých chvíľ najväčší inteligent v partii, ale je to chlap na správnom mieste a rieši situácie za pochodu. Colette má svoje poslanie, nie je to iba kráska v problémoch. Kratos (zhoda mien s God of War náhodná) je na pohľad žoldnier, ale rysujú sa u neho silné mentorské črty. Genis je trošku babrák, ale má srdce na správnom mieste a môže byť Llyodov najlepší kamoš a to nie je málo. Interakcia a dialógy sú skvelé, ukazujú prečo hry spred dvoch dekád v RPG fungujú lepšie ako súčasné – scenár postavy rešpektuje, ale nešetrí.
Inak je Tales of Symphonia klasická RPG. Má tri formy – svetová mapa je škaredá a môže poslúžiť na tréning. Je to archaická súčasť JRPG, ale ak potrebujete grindovať na vyšší level, poslúži. Druhá časť sú pekné lokality miest, dediniek či častí sveta, kde putujete po kľukatých cestičkách, vediete dialógy, navštívite obchody a posúvate sa vpred v deji či vedľajších úlohách. Tretia je súbojová časť, do ktorej sa dostanete načítaním novej obrazovky.
Súboje sa odohrajú na vlastnej ploche. Naľavo sú hrdinovia vo štvorici, vpravo banda nepriateľov. Boje prebehnú v reálnom čase, váš zverenec šermuje či zosiela mágiu na oponentov. Kľúčová je selekcia, na koho útočíte – každý z partie je vhodný na niekoho iného. Vy ovládate iba jednu postavu, o ostatné sa postará AI, no môžete jej zadať príkazy. Cieľom je nájsť správne údery a reťaziť ich, lebo potom sa nabije ukazovateľ Unison útoku s mocným efektom. Do toho miešate ikonické útoky série Arts, používate rôzne predmety a snažíte sa zvládať kombá nepriateľov.
Funguje to relatívne dobre, ale tempo je predsa len pomalšie oproti súčasným hrám. Že si môžete hru pauzovať a dávať príkazy je fajn, ale údery sa opozerajú. Preto hra mení hrateľné postavy a keď hráte za Genisa či Kratosa, má iný taktický náboj. A potom sú tu celkom nároční bossovia a iné slušné výzvy.
Hoci hru kritizujeme na viacerých miestach, treba uznať, že má jeden z najlepších príbehov a motivácií hrať v celej sérii – a to sa nezmenilo ani po 20 rokoch. Lepšie opáčit tento titul ako mnohé nedotiahnuté moderné hry či indie pokusy, ktoré sa len chcú podobať hrám z 90. rokov či začiatku tohto milénia. Jedine pokročilý vek a archaické ťahy typu náhodné súboje či ukladanie raz za dlhší čas (alebo sa vrátite o kus hry späť) vás môžu zdržiavať od vychutnávania hry. A tá grafika… škoda tých animácií i celkovo nižšieho rozlíšenia – od remastra sa čaká viac. Na taký kúsok sa dajú presvedčiť skôr pamätníci ako noví hráči.
PLUSY: dobrý dej, vhodne vybraná partia postáv, rozmanitý boj, fajne tuhí bossovia
MÍNUSY: slabé rozlíšenia animácií, pomalé tempo, archaické prvky
Tales of Symphonia Remastered vyšiel 17. februára 2023 na PS4, Switch a Xbox One.