- #E-mobilita
- 2 min.
- 10.2.2023
Veľký nórsky test odhalil, aký reálny dojazd ponúkajú elektromobily počas zimy
V Nórsku sa každoročne konajú rozsiahle testy dojazdu a účinnosti elektromobilov v chladnom zimnom období, ktoré má najvýraznejší vplyv na dojazd. Tohtoročný test bol doteraz najrozsiahlejší s 29 rôznymi modelmi elektromobilov.
Najlepší výsledok dosiahol modernizovaný Model S od kalifornského výrobcu Tesla Motors. Model S sa na európske trhy vrátil po dvojročnej odmlke, kedy s modernizáciou modelového radu sa výrazne zlepšila efektivita pohonu.
Testy sa uskutočnili na trase medzi Oslom a Hjerkinn, pričom teploty počas meraní sa pohybovali v rozpätí – 5 °C a -10 °C. Tesla Model S dosiahla dojazd 530 km, čo je len o 16,4 % menej ako deklaruje výrobca. Podľa meracieho cyklu WLTP Tesla Model S dosahuje dojazd 634 km.
Väčšina testovaných elektromobilov dosahovala dojazd menší o 20 – 30 % ako deklaruje samotný výrobca. Najbližším konkurentom, ktorý sa dokázal k výsledku Tesly priblížiť je Mercedes EQE 300, jeho reálny dojazd bol však o 33 % nižší ako uvádza Mercedes. Kompletnú tabuľku s výsledkami nájdete na nórskom portáli Motor.no.
Z hľadiska maximálneho dosiahnutého dojazdu je na druhom mieste opäť produkt amerického výrobcu Tesla, konkrétne Model X Plaid, ktorý zvládol absolvovať 444 km na jedno nabitie, čo je len o 18,23 % menej ako uvádza výrobca. Zo zvyšku sveta sa podarilo k výsledkom Tesly priblížiť len BMW, ktoré s modelom i7 xDrive60 a i4 eDrive40 dosiahli dojazd 424, respektíve 434 kilometrov.
Veľmi dobré výsledky v testoch dosiahol aj kórejský model Kia EV6 GT, ktorý síce dosiahol dojazd len 349 km, ale je to len o 17,49 % menej ako uvádza výrobca. Najhorší výsledok v uvedenom teste dosiahla Toyota BZ4X s predným pohonom, ktorá miesto deklarovaných 503 kilometrov zvládla absolvovať len 323 kilometrov, čo je o 35,79 % menej ako uvádza výrobca. Nedarilo sa ani Škode Enyaq Coupe RS, ktorej dojazd bol nižší o 33,73 %.