- #TECHBOX
- 3 min.
- 5.2.2023
Titul najekologickejšieho auta roka 2022 má nečakaného nositeľa, trhol rekord
Na fakt, že tituly najbezpečnejšieho osobného vozidla naprieč rôznymi triedami rok po roku zbiera pravidelne Tesla, sme si už zvykli. A keďže ide o poniera v oblasti elektromobility, bolo by logické, že kraľovať bude aj v rebríčku najekologickejších áut roka.
Výsledky testovania Green NCAP však prinášajú prekvapenie. Bestseller Tesla Model 3 či zaujímavú novinku Cupra Born predbehol malý mestský elektromobil, ktorý si viac než dojazdom či komfortom získava priazeň u zákazníkov najmä svojou ľudovou cenou – Dacia Spring.
Program hodnotenia ekológie vozidiel Green NCAP má za cieľ zvýšiť medzi spotrebiteľmi povedomie o dopade osobných áut na životné prostredie. Súčasťou jeho testov je tak primárne meranie emisií, ktoré sa prenáša do hodnotenia v podobe tzv. Indexu čistého vzduchu, ako aj Indexu skleníkových plynov. Test sa však venuje aj energetickej účinnosti, ktorá sa napokon podpísala pod nečakaného víťaza za rok 2022.
Dacia Spring, podobne ako ostatné elektromobily, dosiahla maximálne možné hodnotenie v rámci Indexu čistého vzduchu. Na konto si však pripísala aj doposiaľ najlepšie hodnotenie Indexu skleníkových plynov a rekord trhla aj v hodnotení energetickej účinnosti, kde získala 9,8 bodu.
Čisto elektrický pohon sa v kombinácii s nízkou hmotnosťou vozidla (1 045 kg) podpísal pod zisk maximálneho možného počtu bodov v troch zo štyroch testov Green NCAP. Podľa meraní dokáže Spring poskytnúť až 89 % energie odoberanej z elektrickej siete na výstupnej strane batérie, čo naznačuje efektívny proces nabíjania a vybíjania elektromobilu.
Dacia Spring tak absolvovala testy s celkovým hodnotením 9,9 boda, čím o chĺp predbehla elektromobil Tesla Model 3 s hodnotením 9,8 boda. O dve desatiny horšie hodnotenie získali elektromobily NIO eT7, Renault Megane E-Tech a Cupra Born, no medzi tých najlepších z najlepších Green NCAP radí aj Audi Q4 e-Tron či Hyundai IONIQ 5, ktorý pre porovnanie s Daciou získal v rámci Indexu energetickej účinnosti „len“ 9,1 boda.
Green NCAP samozrejme nemá v merítku len elektromobily a tak je pre vytvorenie perspektívy o bodovacom systéme zaujímavé pozrieť sa aj na to, ako v testoch obstáli vozidlá so spaľovacím či hybridným pohonom. Pri zoradení si rebríčka podľa Indexu čistého ovzdučia tak na chvoste nájdeme model DS 4 s benzínovým motorom Puretech 225, automatickou prevodovkou a predným náhonom, ktorý získal len 3,2 boda.
V hodnotení energetickej účinnosti za rok 2022 jednoznačne najviac pohorel Genesis GV70, ktorý si s 2,5-litrovým benzínovým motorom, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies na konto pripísal len 0,7 boda. Ešte horšie dopadol v rámci Indexu skleníkových plynov, kde je taktiež najhoršie hodnoteným vozidlom za minulý rok s rovným hodnotením 0,0 boda.