Škoda, ktorá pred viac ako 30 rokmi započala svoju novú éru v spolupráci s koncernom Volkswagen po úspešnom uvedení elektrického SUV Škoda Enyaq iV prichádza s jeho ďalšou karosárskou verziou v podaní Enyaq Coupé RS iV. Tento model síce nie je elektrickou prvotinou z Mladej Boleslavi, ide však o tak dôležitý model, že pravdepodobne Škoda Enyaq iV zmení budúcnosť smerovania automobilky Škoda.
Na rozdiel od konkurenčných značiek Škoda Enyaq iV v oboch karosárskych verziách nie je len prerábkou klasického spaľovacieho modelu, ide o úplne nový model, ktorý takpovediac vznikol na zelenej lúke a využíva modulárnu elektrickú platformu koncernu Volkswagen. Medzi sesterské modely, ktoré stoja na rovnakej platforme patrí Volkswagen ID.4 alebo Audi Q4 e-tron.
Výhody
- Vynikajúce jazdné vlastnosti
- Prémiovo pôsobiaci interiér
- Prehľadný infotainment
Nevýhody
- Dojazd
Škoda Enyaq Coupé RS iV, ktorú testujeme je športovejším súrodencom základného modelu Enyaq a počnúc B-stĺpikom sa mení celé stvárnenie karosérie, ktoré je pri kúpe verzii športovejšie, aerodynamickejšie. Enyaq Coupé je na rozdiel od klasického Enyaqu dlhší a vyšší, batožinový priestor je v športovej verzii menší o 15 litrov. Zadná splývajúca časť Enyaqu Coupé prepožičiava vozidlu dynamickejších vzhľad a zároveň lepšiu aerodynamiku, čoho výsledkom je najlepší súčiniteľ odporu vzduchu v rámci triedy 0,234, ktorý je porovnateľný napríklad s konkurenčnou Tesla Model Y.
Škoda Enyaq Coupé iV je na slovenskom trhu ponúkaná len v jednom stupni výbavy RS, ktorým automobilka označuje svoje vrcholné športové verzie Rallye Sport. Ide o prvý elektromobil z dielne automobilky Škoda, ktorý je označený prívlastkom RS. Pohon tohto elektromobilu zabezpečujú dva elektromotory, ktoré vozidlu udeľujú maximálny výkon 220 kW a v podstate aktuálne ide o papierovo najvýkonnejšiu Škodovku na trhu.
Exteriér
Vplyvom zvažujúcej sa strechy aj napriek tomu, že ide o SUV pôsobí Škoda Enyaq Coupé ako plnohodnotné štvordverové kúpe. Prednej časti vozidla dominuje športový nárazník, ktorý je doplnený čiernymi lesklými prvkami tvorenými predným difúzorom a mriežkami v tvare písmena E. Predná maska je už v základe vybavená efektným LED osvetlením, ktoré opticky v noci prepája predné svetlomety.
Typické prvky v lesklej čiernej farbe, zdôrazňujú dynamiku a dodávajú silný emocionálny náboj. V tejto farbe sú vyhotovené aj kryty vonkajších spätných zrkadiel, lemovanie bočných okien, zadný difúzor s integrovaným odrazovým svetlom. Spomenuté čierne prvky dopĺňajú tónované okná SunSet, rovnako ako zadné nápisy v čiernej farbe.
Kým pri klasickej karosárskej verzii pôsobilo stvárnenie zadnej časti dizajnovo stroho, verzia Coupé sa výrobcovi dokonale vydarila a môžeme povedať, že ide o jeden z najkrajších zadkov SUV kupé. Zadnú časť veľmi pekne dotvárajú koncové svetlá doplnené o čierne nápisy výrobcu a modelu. Športovú charizmu vozidla zvýrazňujú disky kolies s krytmi Aero, ktoré zlepšujú aerodynamiku vozidla. Odpor vzduchu pomáha eliminovať aj znížený športový podvozok vozidla.
Samostatnou kapitolou sú predné matrixové svetlomety doplnené o efektné LED podsvietenie prednej masky s prvkami kryštáľov. Svetlomety veľmi presne prostredníctvom vstavaných segmentoch presvetľujú vozovku a nespôsobujú oslňovanie oproti idúcich vodičov. Predné svetlomety sú doplnené o funkciu osvetlenia za každého počasia, ktorá nahrádza predné hmlovky. Tento režim je určený na zlepšenie osvetlenia povrchu vozovky pri zlej viditeľnosti.
Priestor
Škoda Enyaq Coupé RS iV so svojou dĺžkou 4653 milimetrov, šírkou 1879 milimetrov a výškou 1609 mm patrí medzi relatívne rozmerovo veľké vozidlá. Rázvor osí kolies dosahuje presne 2768 mm. V porovnaní so základnou karosárskou verziou je rozdiel v priestore nad hlavou zadných cestujúcich vplyvom zvažujúcej sa strechy vozidla.
Výrobca sa s týmto priestorovým nedostatkom popasoval svojsky a prevedenie RS je vždy štandardne vybavené sklenenou strechou. Takéto riešenie umožňuje pohodlný posed na zadných sedadlách aj osobám s výškou 185 centimetrov. Problémom môže byť letné obdobie, strešné okno nie je vybavené tieniacou roletou.
Na predných sedadlách sa bezproblémovo usadia aj vyšší cestujúci, menším obmedzením na strane vodiča je stredový panel, ktorý mierne vystupuje do priestoru pravého kolena a kvôli tvrdším plastom môže občas pôsobiť nepríjemne. Predné sedadlá majú športový charakter, sú tvorené jednodielnymi operadlami s integrovanou opierkou hlavy, ktorá ponúka oporu hlavy aj vyšším postavám. Predné sedadlá sa nastavujú elektricky vrátane bedrovej opierky.
Posed na zadných sedadlách je mierne vzpriamený, sedáky sú však veľmi dobre umiestnené a ponúkajú oporu aj pre stehná vyšších pasažierov. Operadlá zadných sedadiel sú delené, stredná časť ponúka lakťovú opierku, ktorú po otvorení je možné využiť na prevoz dlhších predmetov ako sú napríklad lyže.
Batožinový priestor v základe ponúka objem 570 litrov, avšak po naplnení batožinového priestoru až po strechu verzia Coupé ťahá za kratší koniec a vplyvom zvažujúcej sa zadnej strechy ponúka menší priestor ako základná karosárska varianta. Bočné steny batožinového priestoru sú vybavené praktickými háčikmi slúžiacimi na zavesenie tašky s nákupom.
Interiér
Pracovisku vodiča dominuje multifunkčný športový volant čalúnený čiernou perforovanou kožou, ktorý je ozdobený znakom RS a kontrastným prešívaním. Volant dokáže detekovať dotyk vodiča a poskytuje interaktívne rozhranie k systému Travel Assist, ktorý spája funkcie viacerých asistenčných bezpečnostných systémov. Štandardne je vybavený́ vyhrievaním a páčkami, pomocou ktorých je možné ovládať rekuperáciu energie.
Škoda Enyaq iV Coupé RS je vybavená športovými prednými sedadlami, ktoré ponúkajú maximálne pohodlie aj počas dynamickej jazdy. Nezameniteľným dizajnovým prvkom interiéru je logo RS vyšité na operadlách sedadiel. Predné sedadlá na prvý pohľad pôsobia vyslovene športovo, ponúkajú však dostatočnú oporu a komfort aj pri dlhších jazdách.
Veľkú pochvalu si Škoda zaslúži za použité materiály v kabíne vozidla. Vhodnou kombináciou materiálov pôsobí interiér luxusnejšie a hodnotnejšie ako napríklad v sesterskom Audi Q4 e-tron. Celkový dojem kazia len nevkusné madlá dverí, ktoré v kombinácii s ovládačmi okien, ktoré sú použité vo Fabii pôsobia na danú cenovú kategóriu lacno.
Perforovaná koža si svoje miesto našla aj na samotnej prístrojovej doske, ktorej stredná časť je pokrytá týmto materiálom. Hlavnými prvkami sú dva displeje, menší 5,3-palcový pred vodičom zobrazuje najdôležitejšie údaje o jazde, väčší 13-palcový v centrálnej časti slúži na ovládanie infotainmentu.
Kabína disponuje mnohými odkladacími priestormi, ktoré sa nachádzajú v stredovej konzole, v ľavej časti pod volantom a v neposlednom rade v predných dverách, ktoré ponúkajú priestor pre 1,5 litrové fľaše. Škoda nezabudla pridať svoje Simply Clever riešenia, takže nechýba dáždnik vo vodičových dverách, škrabka na ľad vo dverách batožinového priestoru, alebo kapsa na tablet a smartfón v operadle predného sedadla.
Infotainment
Škoda Enyaq v porovnaní so sesterskými modelmi Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-tron ponúka najväčší stredový displej s uhlopriečkou 13 palcov. Po zošliapnutí brzdového pedálu a potvrdení užívateľského konta nás privítala úvodná obrazovka. V spodnej časti sa nachádza fixný panel, ktorý slúži na ovládanie vykurovania a ohrevu predných sedadiel. Vrchná časť obrazovky tvorená dlaždicami, umožňuje majiteľovi vozidla prispôsobovať rozmiestnenie jednotlivých položiek. Prvotné spustenie systému bolo síce zdĺhavé, ale pohyb v samotnom menu a otváranie sekcií bolo dostatočne svižné.
Ergonómia systému je zvládnutá veľmi dobre, štandardné dotykové ovládanie je doplnené o dotykovú lištu pod displejom, pomocou ktorej možno zvýšiť hlasitosť audio aparatúry. Nachádza sa tu aj panel s fyzickými tlačidlami, ktoré umožňujú rýchly prístup k najčastejšie využívaným funkciám. Takto sa možno veľmi ľahko dostať ku klimatizácii, jazdným asistentom alebo jazdným módom. Škoda nepoužíva dotykové tlačidlá na volante ako Volkswagen vo svojej rade ID a na ovládaní je to výrazne poznať. Tlačidlám na volante dominujú dva rolovacie valčeky a klasické tlačidlá.
Testované vozidlo bolo vybavené novou verziou softvéru ME 3, ktorá ponúka mnohé vylepšenia. Zlepšenia sa dočkala položka nabíjania, zmenila sa jej grafika. Modernizáciou prešiel aj 5,3 palcový virtuálny kokpit pred vodičom, ktorý už zobrazuje stav nabitia akumulátora v percentách. Zobrazované údaje ako dojazd, vonkajšia teplota, alebo kapacita akumulátora sú však príliš malé a prehľadnosti by prospelo väčšie písmo.
Bližšie ENYAQ Coupé RS iV spoznáte v našom dávnejšom videu vytvorenom v spolupráci so ŠKODA AUTO Slovensko.
Škoda Enyaq iV Coupé RS disponovalo head-up displejom, ktorý využíva prvky rozšírenej reality. Počas jazdy dokáže na cestu premietať symbol informujúci o stredovej čiare na vozovke, pri navigácii využíva 3D vizualizáciu vzdialenosti do cieľa. V nastavení systému možno meniť vzhľad premietaný na obrazovku.
Vstavaný navigačný systém s príchodom verzie softvéru ME 3 získal nové funkcie. Plánovač trasy umožňuje nabíjanie s viacerými zastávkami a zobrazuje stav pri príchode do cieľa a navrhne optimálnu kapacitu akumulátora pre dojazd k ďalšej zastávke. V nastavení plánovača trasy možno zvoliť požadovanú minimálnu kapacitu a dojazd po príchode do cieľa. Nabíjacie stanice možno filtrovať podľa výkonu nabíjania, alebo poskytovateľa. Otestovali sme presnosť s akou Škoda predpovedá kapacitu akumulátora v cieli a dosť závisí od jazdného štýlu vozidla. Pokiaľ je jazda plynulá, dodržiava sa maximálna rýchlosť jazdy tak je presnosť plánovača relatívne vysoká.
Modernizáciou prešla aplikácia myŠkoda, ktorá umožňuje vzdialenú správu vozidla prostredníctvom smartfónu. Majiteľa vozidla informuje o dojazde, počas nabíjania o výkone nabíjania a polohe zaparkovaného vozidla. Na diaľku možno aktivovať vyhrievanie predných sedadiel ale aj samotné kúrenie.
Technika
Škoda v rámci tohto modelu ponúka vrcholovú techniku, ktorú zastrešuje koncern Volkswagen prostredníctvom svojej platformy MEB. K pohonu vozidlá slúžia dva elektromotory, ten zadný je synchrónny dosahuje maximálny výkon 150 kW a ten predný asynchrónny, ktorý sa aktivuje len v prípade potreby a dosahuje výkon 80 kW. Celkový výkon pohonného systému je 220 kW, dostupný je však len počas 30 sekúnd z dôvodu ochrany akumulátora proti prehriatiu.
Kým predný elektromotor dosahuje krútiaci moment len 160 Nm, ten zadný, ktorý je v činnosti neustále má maximálny krútiaci moment 310 Nm. Celkový krútiaci moment elektrického ústrojenstva je 460 Nm. Elektrickú energiu elektromotorom dodáva akumulátor, ktorý je umiestnený pod podlahou celého vozidla a jeho nominálna celková kapacita je 82 kWh. Využiteľná kapacita akumulátora je 77 kWh, mnohí majitelia modelu Enyaq namerali výrazne nižšiu kapacitu v rozmedzí 70 – 73 kWh.
Pre platformu MEB je typické použitie bubnových bŕzd na zadnej náprave, čo je síce špecifické, keďže pohotovostná hmotnosť tohto elektromobilu je viac ako 2 200 kg ale v kombinácii s veľmi účinnou rekuperáciou ide o dostatočne výkonný brzdový systém. V najvyššom stupni rekuperácie B sme dosahovali maximálne hodnoty rekuperácie 80 kWh. Výkon rekuperácie je možné ovládať páčkami pod volantom. Tak ako pri iných sesterských modeloch MEB platformy v prednej časti pod kapotou sa nenašlo miesto pre uskladnenie batožiny.
Jazda
Rallye Sport, skratka ktorú Škoda používa vo svojich športových modeloch už viac ako 50 rokov je synonymom zážitku z jazdy. Aký bude z hľadiska jazdných vlastností a podvozku prvý elektrický model Škoda s prívlastkom RS? Ak čakáte extrémne výkonný športový elektromobil s tvrdým podvozkom, tak v tomto prípade nepochodíte. Škoda Enyaq iV Coupé RS síce dosahuje maximálny výkon 220 kW, ale hmotnosť viac ako 2200 kg urobí svoje a ide skôr o komfortný elektromobil so športovými ambíciami.
Naladenie podvozka napriek tomu, že Škoda je štandardne obutá do 20 palcových diskov kolies ktoré na prednej náprave obúvajú pneumatiky o šírke 235 mm a na zadnej šírky 255 mm je hlavne kompromisom medzi komfortným a športovým naladením. Športový podvozok RS si dokáže veľmi dobre poradiť aj s nekvalitným povrchom. Neexistuje takmer žiadna nerovnosť, ktorá by dokázala výraznejšie rozladiť podvozok Enyaqa iV Coupé RS. Prejazd priečnych alebo pozdĺžnych nerovnosti sa prenáša výrazne tlmene do kabíny vozidla.
Akumulátor nachádzajúci sa pod podlahou zabezpečuje nízke ťažisko, Enyaqa iV Coupé RS sa pri dynamickejšom prejazde zákrut výraznejšie nenakláňa. Zážitok z jazdy ešte viac umocňuje použitie pohonu 4×4. O prenos hnacej sily sa stará inteligentný elektronický systém zabraňujúci preklzávaniu kolies a zabezpečujúci optimálne využitie trakcie všetkých kolies. Výsledkom je výnimočná dynamika, jazdná stabilita a bezpečnosť.
V praxi sme zmerali aj údaje týkajúce sa zrýchlenia z nuly na 50 km/h a 100 km/h. Výrobca udáva zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 6,5 sekundy. Nám sa na zimných pneumatikách na suchej vozovke podarilo tento údaj výrobcu potvrdiť.
Pri zrýchlení na semaforoch v meste z 0 – 50 km/h sme dosiahli veľmi dobrú hodnotu 2,5 sekundy. Čo sa týka pružného zrýchlenia z rýchlosti 50 na 100 km/h, tak v tomto prípade sme dosiahli hodnotu 3,7 sekundy.
Tieto parametre boli namerané pri akumulátore nabitom na viac ako 80 % a aktivovanom športovom režime. Pri zrýchlení sa Škoda Enyaq iV Coupé RS správa sebaisto, nečakajte však „WOW“ efekt ako napríklad pri elektromobiloch značky Tesla.
Škoda Enyaq iV Coupé RS prichádza s funciou Travel Assist, ktorá ponúka asistovanú jazdu 2.5. Škoda s asistovanou jazdou 2.5 dokáže automaticky zastaviť a rozbehnúť sa, zvládne však samostatne predbehnúť vozidlo alebo sledovať vozidlo pred sebou v dopravnej zápche.
Spotreba a dojazd
Dostávame sa ku kapitole, ktorá je asi jedna z najdôležitejších pri elektromobiloch a tým je spotreba a dojazd. Ako sme v úvode spomínali, tento elektromobil je vybavený akumulátorom o kapacite 82 kWh, z čoho využiteľných je podľa parametrov výrobcu 77 kWh. Nám sa nepodarilo namerať vyššiu využiteľnú kapacitu ako 72 kWh. To je približne o 6,5 % menej ako uvádza výrobca.
Ako sa to prejaví na samotnom dojazde závisí predovšetkým od spôsobu a miesta využívania vozidla. Štandardne Škoda Enyaq iV Coupé RS najvyššiu spotrebu dosahuje pri jazde po diaľnici. Pri maximálnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme v zimnom období so zapnutým kúrením namerali priemernú spotrebu 29 kWh. Dojazd pri zohľadnení využiteľnej kapacity akumulátora je za takýchto podmienok 248 kilometrov.
Zníženie rýchlosti na 110 km/h znamená výraznejší pokles spotreby na hodnotu 22 kWh, čo sa zásadnejšie prejaví aj na samotnom dojazde. Dojazd v tomto prípade poskočil o 80 km a dostaneme sa na výslednú hodnotu 327 km. Škoda Enyaq iV Coupé RS síce dosahuje najlepší súčiniteľ odporu vzduchu v triede, ale väčšia čelná plocha v kombinácii s väčšími kolesami sa negatívne prejavuje na nižšom dojazde pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Najlepšie z hľadiska spotreby a dojazdu sa štandardne cíti Enyaq Coupé v meste a mimo mesta v rýchlostiach do 100 km/h.
V meste sa nám podarilo v zimných podmienkach pri teplotách blízkych nule dosiahnuť spotrebu 17 kWh. Nie je to nízka hodnota, vzhľadom na rozmery a výkon vozidla je to prijateľná spotreba. V meste možno dosiahnuť dojazd 420 kilometrov. Za celý test sa nám podarilo v zimných podmienkach pri jazdách predovšetkým mimo mesta dosiahnuť spotrebu 23,8 kWh, čo vozidlu zabezpečuje dojazd približne 300 km.
Nabíjanie
Koncern Volkswagen vo všetkých svojich elektromobiloch platformy MEB využíva 400 voltovú architektúru. Maximálny výkon nabíjania Škody Enyaq iV Coupé RS po nedávnych aktualizácia softvéru je 135 kW. Videá, ktoré kolujú na sociálnych sieťach ukazujú, že v skutočnosti je výkon nabíjania ešte vyšší. Veľmi časté sú výkony viac ako 150 kW. Aká je realita sme otestovali na ultra rýchlom nabíjacom stojane.
Tepelnému komfortu akumulátora pred samotným nabíjaním pomohla vstavaná navigácia, prostredníctvom ktorej sme ako cieľové miesto zadali nabíjaciu stanicu. Či už jazda ale aj predohrev zabezpečili správnu teplotu akumulátora a tým pádom bolo možné dosiahnuť veľmi dobré výkony nabíjania.
Po začatí nabíjania približne minútu od spustenia nabíjania pri 15 % kapacity akumulátora nabíjací výkon dosahoval 150 kW. Tento výkon si Škoda udržiava približne do 20 %, kedy začína prvý pokles výkonu nabíjania. Pri 30 % je to už len 130 kW. Zvýšenie kapacity akumulátora na 40 % znamená pokles výkonu nabíjania na 115 kW.
Polovičná kapacita akumulátora znamená výkon nabíjania 100 kW. Ďalšími 10 % pri 60 % kapacite akumulátora je to už len 85 kW. Pri 80 % kapacity akumulátora sa výkon drží na hodnote 65 kW. Nabíjanie odporúčame ukončiť približne pri nejakých 85 až 87 % kapacity akumulátora, kedy výkon nabíjanie začína klesať pod 50 kW.
Celkový čas potrebný pre nabitie akumulátora z 10 na 80 % za ideálnych podmienok v zimnom období trvá necelých 36 minút. Výkon nabíjania ponúka slušné parametre, konkurencia ale dokáže nabíjať vyššími výkonmi. Krivka nabíjania je veľmi dobre navrhnutá a Škoda dokáže udržiavať vysoké výkony nabíjania aj pri vyšších SoC.
Výrobca neustále prináša nové aktualizácie a je predpoklad, že výkon nabíjania v budúcnosti ešte porastie. Súčasťou štandardnej výbavy je palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá zabezpečí nabitie z 0 – 100 % za 7,5 hodiny.
Záver
Škody Enyaq iV v oboch svojich karosárskych verziách je najpredávanejším elektromobilom na území Slovenskej a Českej republiky. Túto pozíciu si vozidlo získalo oprávnene. Testované vozidlo predstavuje najvýkonnejší a zároveň najvyšší stupeň výbavy a tomu zodpovedá aj cena. Štartovacia cena vozidla je na úrovni viac ako 62 000 € a ide o najdrahšiu Škodovku.
Škoda Enyaq iV Coupé RS je vyvážený elektromobil disponujúci skvelým podvozkom využívajúcim pohon všetkých kolies s výkonom atakujúcim 300 koní. Priestranná kabína v kombinácii s hodnotnými materiálmi využíva pokročilý infotainment spríjemňujúci pobyt na palube. Nabíjací systém by zniesol vyšší výkon nabíjania, konkurencia s 800 voltovou architektúrou ponúka kratšie nabíjacie časy a lepšie výkony. V zimnom období vozidlo dosahuje vyššie spotreby a s tým súvisí aj nižší dojazd. Výrobca neustále prináša nové aktualizácie a je predpoklad, že v budúcnosti prinesie vylepšenia aj v tejto oblasti.