- #Virtuálna a rozšírená realita
- 8 min.
- 28.1.2023
Dioptrické okuliare za pár eur namiesto stoviek? Skúsili sme online optiku s AR
Objednávať si elektroniku cez internet pre väčšinu ľudí nie je problém a kto dobre pozná svoje veľkosti a strihy, prípadne mu neprekáža posielanie nevyhovujúceho tovaru späť, bez problémov si už z e-shopu objedná aj oblečenie či topánky. Trúfli by ste si však objednať online dioptrické okuliare?
Tento artikel väčšina ľudí starostlivo vyberá skôr v miestnej optike, čomu samozrejme navyše musí predchádzať odborné vyšetrenie zraku. Navyše, aj dioptrické okuliare sú čiastočne módnym doplnkom a tak v nich človek musí vyzerať dobre. Ich objednávanie je teda rozhodne „taboo“… alebo nie?
Osobne dioptrické okuliare potrebujem len kvôli komfortu na šoférovanie, prípadne sledovanie filmov na veľkom plátne. Keď som si teda svojou nešikovnosťou dávnejšie rozbil pomerne drahé okuliare aj s rámom, kúpu nových som neustále odkladal, samozrejme kvôli cene. Medzičasom som však zistil, že nové má nemusia stáť 100-300 eur, ale pokojne aj 30.
Online nákup, osobné vyšetrenie
V diskusiách na internete som sa čoraz častejšie začal stretávať s online optikou Zenni, ktorá posiela okuliare do celého sveta vrátane Slovenska. Pri prvom pohľade na jej ponuku vás môže premknúť pocit, že ide o podvod. Mne však predstava, že by som mal nové okuliare doslova za „pár“ eur namiesto stoviek, stála za tento risk.
Tušil som, že sa môj zrak od posledného merania mierne zhoršil a tak som sa ešte pred prvou online objednávkou najprv objednal na osobné vyšetrenie v neďalekej optike. Zenni je síce pokročilý e-shop, no zrak vám samozrejme zatiaľ zmerať nedokáže. Moje podozrenie sa potvrdilo a tak som do ruky na počkanie dostal predpis aj s ďalšími údajmi, ktoré budete k vašej prvej online objednávke potrebovať.
Výber dioptrických okuliarov totiž nestojí a nepadá iba na číslach samotných dioptrií, ale napr. vzdualenosti zorníc a prípadne aj špeciálnej úprave dioptrií podľa tzv. cylindra. Tieto údaje vám možno pri vyšetrení ani poriadne nevysvetlia, no našťastie, pri objednávke okuliarov im ani rozumieť nemusíte. Stačí, ak údaje z predpisu správne prepíšete do vášho osobného profilu, resp. objednávky.
Výber okuliarov pomocou AR
Ponuka v online optikách môže byť pomerne veľká, no nie každý rám musí vyhovovať vášmu predpisu. V prípade Zenni si tak napr. môžete pri prezeraní rámov aktivovať filter, ktorý vezme do úvahy váš predpis. Ideálne teda je, ak si v danej online optike najprv vytvoríte účet, do ktorého si predpis uložíte, aby ste ho nemuseli opätovne zadávať po každom otvorení stránky.
Špecifikom nami testovaného internetového obchodu je, že v jeho ponuke rámov nájdete aj zaujímavú funkciu Virtual Try-On. V praxi ide o pomerne jednoduchý vizuálny filter na báze rozšírenej reality, ktorý vám dokáže na vašu fotografiu prilepiť ľubovoľný rám z ponuky.
Proces takéhoto virtuálneho skúšania okuliarov je jednoduchý a chvíľami miestami komický. Aby totiž veľkosť virtuálnych okuliarov korešpondovala s realitou, na čelo si v procese kalibrácie budete musieť priložiť akúkoľvek plastovú kartu, či už platobnú kartu alebo klubovú kartu z niektorého obchodného reťazca. Iba takto totiž dokáže Zenni zistiť, aká veľká je v skutočnosti vaša tvár.
Z odoslaných fotografií dokáže Zenni vyskladať pomerne realistický vizuál toho, ako budú vami vybrané okuliare na vás vyzerať. Funkciu Virtual Try-On však berte skôr iba ako vizuálne vodítko, nemusí byť totiž vždy stopercentne presná. Pri výbere konkrétneho modelu tak dávajte pozor aj na ostatné parametre, ktoré pri rámoch nájdete napísané.
Koľko to reálne stojí, prežijú prepravu a čo vrátenie?
Prečo spomínam ostatné parametre, na ktoré si je potrebné dať pozor? Pretože som sa pri svojej prvej objednávke sám popálil a prehliadol jeden dôležitý údaj – veľkosť. Zenni mi pri virtuálnom skúšaní vybraný rám akosi napasovalo na tvár, no až po doručení okuliarov som si uvedomil, že ide o okuliare veľkosti XS.
Prehliadol som totiž, že funkcia Virtual Try-On má svoje limity a pri objednávaní si treba skontrolovať aj šírku rámu, mostíka či dĺžku ramien atď. Presný postup, ako si tieto parametre čo najlepšie napasovať na svoju hlavu, ponúka Zenni na samostatnej podstránke.
Keďže som si prvé okuliare objednal bez dodatočných príplatkov (za kvalitnejšie či stmavovacie sklá a pod.), tak ma aj s poštovným dokopy vyšli na zhruba 35 eur (z toho cca. 9,95 eur poštovné + 2-3 eurá clo). Skvelá cena, ktorú by mi však kvôli nevyhovujúcim okuliarom bolo aj tak ľúto hodiť za hlavu. Našťastie, Zenni s takýmito prešľapmi počíta.
Aj pri bežnom nákupe z internetového obchodu máte v rámci EÚ nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu do 14 dní. Zenni však ide ešte ďalej a pri prvom nákupe vám umožní okuliare reklamovať aj bez toho, aby ste ich museli posielať späť. Peniaze vám vráti späť vo forme kreditu na ďalší nákup, od vrátenej sumy si budete musieť odpočítať iba poštovné.
Po zaslaní žiadosti o vrátenie peňazí ma Zenni informovalo o úspešnom pripísaní kreditu vo výške 23,95 USD hneď na druhý deň. Tentokrát som si teda s vyššou pozornosťou vybral nový rám, tri dni na to obdržal informáciu, že okuliare sú už vo výrobe a celkovo 12 dní od objednávky už držal v ruke bublinkovú obálku s novými okuliarmi bezpečne uloženými v plastovom puzdre, aj s novou handričkou a šrubovakom na ich prípadné dotiahnutie.
Ísť do toho?
Zenni ma svojou ústretovosťou, cenami, ale aj kvalitou spracovania veľmi príjemne prekvapilo. Oba okuliare, ktoré mám odtiaľ aktuálne doma, majú dokonca ešte pevnejší rám, ako tie dávnejšie (a aktuálne už rozbité) kúpené v kamennej optike na Slovensku.
Stretol som sa však už aj s názormi, že výroba skiel v prípade takýchto internetových obchodov nie je až tak presná, ako je tomu v prípade lokálnej konkurencie a tak sa údajne môže stať, že doručené dioptrie neodpovedajú stopercentne vášmu predpisu.
Ako som spomínal v úvode, osobne som nenosievam okuliare nepretržite a tak som si za pár mesiacov ich využívania nevšimol žiadne problémy s kvalitou ich skiel. Tieto dohady teda nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť a rovnako som o to nežiadal ani žiadneho odborníka. Ak by ste však mali o doručených okuliaroch nejaké pochybnosti, na ich vrátenie na výmenu za 100 % kredit či 50 % pôvodnej sumy zaslanej späť máte 30 dní od ich doručenia k vám.
Osobne som bol celou touto skúsenosťou milo prekvapený a na daný e-shop sa určite obrátim aj v budúcnosti. Uvítal by som však, ak by Zenni zapracovalo na svojej AR technológii a sken tváre vylepšilo natoľko, že už v budúcnosti nebude musieť refundovať nákupy podobne nepozorným ľuďom, ako som ja.
Okuliare na titulnej fotografii článku slúžia len na účely ilustrácie a nezodpovedajú modelu, ktorý si je možné objednať v nami testovanom internetovom obchode.