Ak ste doteraz telefonovali z mobilu na palube dopravného lietadla, okrem porušenia predpisov ste mohli vyvolať aj hysterické reakcie spolucestujúcich, aj posádky. Odkedy pred rokmi prišli experti s tvrdením, že komunikácia mobilných telefónov môže teoreticky ohroziť fungovanie palubných systémov, výrobcovia zaviedli ako jednu z ich funkcií takzvaný letový režim. V ňom sa odpoja všetky vysokofrekvenčné rádiokomunikačné obvody (mobilné siete, Bluetooth, aj Wi-Fi). Novú vlnu hystérie vyvolal nástup sietí 5G, o ktorých odporcovia tvrdili, že môžu spôsobiť dokonca poruchy výškomerov a havárie lietadiel.
Paradoxne však niektoré letecké spoločnosti ponúkajú (za poplatok) počas letu vlastné Wi-Fi pripojenie s konektivitou cez satelit, takže tvrdenia o rizikových mobiloch zjavne nie sú celkom v poriadku.
Zrejme na to prichádzajú aj politici a regulátori, ktorí pred časom „internetovú prohibíciu“ v lietadlách presadili, hoci neskôr obmedzenia čiastočne uvoľnili. Prvé povolenie na požívanie mobilov v sieti 2G prišlo ešte v roku 2008 a aktualizácia v roku 2013 povolila v lietadlách aj technológie 3G a 4G. Do pravidiel však majú čo povedať aj letecké spoločnosti, ktoré väčšinou pri štarte a pristávaní letový režim, alebo vypnutie mobilov vyžadujú.
Európska komisia teraz prispôsobila právne predpisy o mobilnej komunikácii reálnej situácii, vďaka čomu budú 5G siete dostupné aj v lietadlách.
Letecké spoločnosti budú môcť v rámci EÚ inštalovať v lietadlách technológiu 5G, ktorá umožní cestujúcim pomocou smartfónov, tabletov a notebookov surfovať po internete podobne ako na zemi, informoval denník The Brussels Times.
„Pokiaľ ide o vysokorýchlostné a vysokokapacitné pripojenie, nebo už nie je limitom. 5G umožní inovatívne služby pre ľudí a príležitosti na rast pre európske spoločnosti,“ povedal komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton.
Pokrytie 5G bude možné vďaka inštalácii takzvaných „pikobuniek“ v lietadlách. Podobný hardvér sa používa na pokrytie vnútri veľkých budov. Prostredníctvom tejto sieťovej stanice sa môžu telefonické hovory, textové správy a dátová prevádzka posielať cez satelitnú sieť do mobilnej siete na zemi. Takáto konektivita je dostupná cez geostacionárne satelity, ale svoj kus koláča si chce odhryznúť aj SpaceX so svojou sieťou Starlink.
Optimizmus trochu schladí skutočnosť, že mobilná komunikácia cez pikobunky v lietadlách bude prebiehať cez roaming s príslušným operátorom, pričom na palubách sa rozhodne neuplatňujú pravidlá euro-roamingu. Hovory, dáta, aj SMS tak budú spoplatňované samostatnou tarifou, ktorá nebude nízka.
V ďalšom rozhodnutí chce EK sprístupniť frekvencie 5 GHz pre Wi-Fi v autách, autobusoch a iných dopravných prostriedkoch. Členské štáty EÚ majú lehotu na sprístupnenie 5 GHz pásiem pre cestnú dopravu do 30. júna 2023. Termín sa týka regulátorov, takže automobilky túto technológiu zrejme tak skoro zavádzať nebudú.