Keď vtáčka chytajú, pekne mu spievajú. Presne toto som si včera večer pomyslel, keď som zachytil prvé správy o tom, že Apple zvyšuje ceny svojich služieb. Pozrel som sa na aktuálnu cenu Apple TV+ a stále svietila suma 4,99 eur/mesiac. Super, zrejme to platí len pre trh v USA, utešoval som sa v duchu.
Kým sa mi sťahovali aktualizácie nových systémov, a tých bolo akože aj dosť (iOS, macOS, iPadOS, watchOS, tvOS…), nedalo mi to a ešte raz som čekol ceny. Wau, Apple TV+ už bolo za 6,99 eur!
Takže aj ty, Apple? Doteraz nás gigant hýčkal rozmarom nízkych cien za služby a my, používatelia, sme si naivne mysleli, že je to odmena za drahé produkty. Ako zvyčajne, mysleli sme si o druhých to najlepšie a dopadlo to ako vždy.
služba | stará cena | nová cena |
Apple Music | 5,99 | 6,49 |
Apple TV+ | 4,99 | 6,99 |
Apple One Individuálny plán | 10,95 | 12,95 |
Apple One Rodinný plán | 14,95 | 16,95 |
V tabuľke vidíte, že najviac zdražela služba Apple TV+, kde si Apple natoľko verí, že za ňu pýta o 2 euríčka viac. No, uvidíme o koľko miliónov dostanú umelci väčšie odmeny vďaka zvýšeniu cien, ale Slovenskí diváci im určite nové vily nepostavia. Väčšie odmeny pre umelcov sú vraj totiž hlavným dôvodom, prečo išli ceny nahor. V tabuľke chýba iCloud. Nie je to chyba, táto služba (zatiaľ) nezdražela.
Čo vtedy, ak máte zaplatené ročné predplatné? Môžete si gratulovať, v tomto prípade ste ušetrili, pôvodná cena platí až do konca predplateného obdobia, potom už budete platiť viac. Za Apple Music to bude 69 eur, pôvodne to bolo 59 eur.
Apple nie je jediný, kto zdražuje. S novou cenovkou prišlo minulý týždeň YouTube. Rodinný plán YouTube Premium stál v USA 17,99 dolárov, predplatitelia si teraz musia pripraviť až 22,99 dolárov. Pôvodní odberatelia YouTube Family Red, ktorí platili 14,99 dolárov mesačne, pocítia zvýšenie ceny na 22,99 dolárov až v apríli 2023.
Uvidíme kto ďalší nabehne na vlnu zdražovania. Zatiaľ zvýšili ceny spoločnosti, ktoré majú obrovské zisky. Dôvodom zdražovania určite nie sú ani zvýšené ceny energií. Streamovacie služby v podstate len presúvajú „tovar“ od výrobcu (producenta) k spotrebiteľovi (predplatiteľovi), vyššie náklady na výrobu a dopravu určite nemajú.