V kategórií hatchback je dnes naozaj pestrá ponuka modelov. Jedným z jej zástupcov je aj Opel Astra, ktorá sa vyrába už od roku 1991. Avšak len v roku 2017 sa značka Opel/Vauxhall pridala ku koncernu PSA.
Tento krok priniesol okrem iného aj známe „koncernové zdieľanie“. To znamená, že Opel Astra v podstate zdieľa platformu, pohon aj technológie s Peugeotom 308. Preto sa ponúka otázka: Ktorý z nich si vybrať?
Nakoľko som mal možnosť testovať oba modely s nie veľkým rozostupom, napadlo mi porovnať jednotlivý prístup automobiliek k svojim modelom.
Samozrejme ide o viac-menej subjektívny pohľad, nakoľko to čo sa bude páčiť mne, sa nemusí páčiť vám. Budem sa však snažiť opísať jednotlivé aspekty tak, aby vám pomohli v prípadnom rozhodovaní o kúpe.
Začnime dizajnom. Toto je hneď prvá vec, v ktorej sa výrobcovia rozchádzajú. Nejde len o to, že každý model vyzerá inak, nakoľko tak by to aj malo byť.
Pri pohľade na Peugeot 308 vám ako prvé napadnú slová ako elegancia či futurizmus. 308-čka jednoducho hrá na modernú nôtu a nesnaží sa veľmi odkazovať na svoje predošlé modely.
Opel sa naopak rozhodol ísť smerom do minulosti. Opel Astra sa totiž nesnaží byť vyslovene futuristická. Svojimi retro prvkami chce chytiť za srdce úplne inú skupinu ľudí, ktorá si rada pripomenie „staré dobré časy“. Ako príklad uvediem prednú kapotu, ktorej lišta odkazuje na Opel Kaddet A z roku 1962.
Astra je tiež omnoho ostrejšia a hranatejšia ako Peugeot 308. Vidno to na predných a zadných svetlách, bočných lištách či prednej a zadnej maske. Jednoducho pôsobí viac „surovo“. Mne osobne sa páči, že sa automobilky rozhodli ísť úplne iným dizajnovým smerom, nakoľko sa nebijú o toho istého zákazníka. Oba dizajny sú však veľmi podarené a je len na vás, ktorý si vyberiete.
„Tématické spracovanie“ pokračuje aj v interiéri. Peugeot 308 vás do vnútra vtiahne prostredníctvom svojho i-Cockpitu s menším volantom a 3D digitálnym prístrojovým panelom. Nechýba ani hlavný dotykový displej a ovládače i-Toggles, ktoré si môžete prispôsobovať podľa seba. Z reakcie ľudí však vyplýva, že nie všetci chcú mať v aute „kozmickú loď“ a preferujú klasickejšie rozloženie.
Tu prichádza na rad Opel Astra. Tá ponúka digitálny prístrojový panel v klasickom rozložení a jeden hlavný dotykový displej. Jej vnútorné tvarovanie je tiež nemecky konzervatívnejšie. Okrem retro pôsobiaceho volantu a jemného ambientného podsvietenia vás potešia aj veľmi komfortné AGR sedačky.
Oba displeje majú kvalitné rozlíšenie, rýchlu odozvu a intuitívne ovládanie. Oproti 308-čke má Astra navyše veľký a jasný 10″ Head-up displej, ktorý vám okrem rýchlosti ukazuje aj navigáciu či aktuálne hrajúce skladby.
Ovládacie prvky sú intuitívne rozmiestnené, vrátane klimatizácie, ktorú môžete ovládať prostredníctvom klasických a dobre známych prepínačov. Intuitívnosť ovládacích prvkov na volante je na výbornej úrovni a v oboch prípadoch je rozloženie takmer totožné. Na pravo sa nachádza ovládanie multimédií a naľavo ovládanie asistenov a tempomatu, ktoré je za mňa jedno z najlepších vôbec.
Na Astre sa mi však nepáčila veľká prítomosť lesklých plastov. Od tlačidiel na volante až po obloženie stredovej konzoly. Peugeot 308 má väčšinu z týchto obkladov v matnom prevedení, ktoré možno nepôsobí tak „prémiovo“, no je určite praktickejšie. Jedna vec, ktorú však za mňa nevedel dobre implementovať ani jeden výrobca, je podložka na bezdrôtové nabíjanie.
V Peugeote 308 som nikdy nevedel trafiť smartfón na nabíjaciu podložku tak, aby sa ihneď nabíjal. V Opeli Astra som naopak miesto trafil, no problém bol vo veľkosti podložky. Tá bola totiž príliš veľká a pri akcelerácií sa smartfón jednoducho presunul na jej začiatok a nabíjanie sa vyplo. Na každej križovatke som teda smartfón napravil a pri pohnutí sa opäť prestal nabíjať.
Ak ale zoberiem interiéry ako celky tak oba sú spracovaním, technológiami aj komfortom na vysokej úrovni. Záleží opäť len na tom, ktorý prístup sa vám páči viac. Mnohým ľuďom i-Cockpit jednoducho nevyhovuje a Astra teda pre nich bude jasnou voľbou. Inak je to potom už len o detailoch, na ktorých ale samozrejme záleží najviac.
Pohon je kategória, v ktorej sú váhy vyrovnané úplne. Obe vozidlá totiž môžete mať s benzínovým, naftovým alebo plug-in hybridným pohonom. Chcel by som sa však zamerať skôr na naladenie podvozku, nakoľko ten je z hľadiska komfortu posádky a pocitu z jazdy veľmi dôležitým faktorom.
Začneme opäť francúzom. Jeho podvozok je nastavený na športovejšiu jazdu. Opäť sa totiž prispôsobuje modernej dobe, ktorá ide viac po športovosti ako komforte. Každý totiž chce mať výkonné auto alebo aspoň športovo jazdiace. 308-čka vám poskytne športovejší pocit za volantom aj vďaka menšiemu volantu a kokpitu, ktorý vás opticky viac „oboptne“. Stále si však zachováva aj plavnosť a veľkú dávku komfortu.
Astra sa na to opäť pozerá staršou optikou. Jej podvozok je nastavený komfortnejšie a svojim správaním vám naznačuje, že „sa nie je kam ponáhľať“. Ak ho ale predsa len opriete do zákruty, podrží vás a dovolí vám uskutočniť prejazdy aj vo vyššej rýchlosti. Neviem či je to jeho nastavením alebo absenciou spomínaného „oboptnutia“ ale jednoducho som pri ňom nemal pocit športovosti. To samozrejme nie je chyba. Je to jednoducho len iný prístup.
Ešte predtým ako toto porovnanie ukončím, rád by som podotkol niekoľko vecí. Aj keď oba modely zdieľajú podobnú technológiu Matrix LED svetiel, zdalo sa mi, že Opel svieti o malý kus lepšie. Podobný pocit som mal aj v prípade Opel Corsa/Peugeot 208, takže niečo na tom asi bude.
Zároveň má Opel Astra väčší (422 litrov oproti 412 litrov v 308-čke) a za mňa aj lepšie tvarovaný kufor. Neviem či tam tých 10 litrov robí taký veľký rozdiel, ale na prvý pohľad som mal pocit, že do neho jednoducho zmestím oveľa viac.
K čomu nás to teda privádza? V tomto porovnaní nikto nevyhral ani neprehral. Opel Astra nie je v ničom horšia ako Peugeot 308, je jednoducho iná. Aj napriek tomu, že ich zákazníci hľadajú praktický rodinný hatchback, nie sú na tej istej lodi.
Peugeot 308 je pre tých, ktorí chcú ukázať svoju modernú stránku osobnosti a zároveň hľadajú v jazde istú iskru. Opel Astra naopak odkazuje na staré dobré časy a pozýva vás na dlhé komfortné cesty plné zážitkov. Tým nechcem povedať, že ide o auto pre starých ľudí. Práve naopak. Retro sa totiž vracia do módy, či?