- #Autá
- 3 min.
- 22.9.2022
Systém automatického brzdenia v testoch pohorel, najčastejším nehodám nezabránil
Bezpečnosť áut sa len za posledné dve dekády nepochybne posunula vpred. Okrem prepracovaných kolíznych zón, lepších bŕzd či prídavných airbagov sa pod to z veľkej časti podpísal aj príchod pokročilých predkolíznych systémov.
Ako to však ukázal najnovší praktický test Americkej automobilovej asociácie (AAA), aj tieto systémy majú svoje medzery. Zabrániť totiž zjavne dokážu iba istým typom nehôd.
Americká federácia sa rozhodla podrobiť testu systém automatického núdzového brzdenia známeho pod skratkou AEB. Systém postavený na prednej kamere a dodatočných senzoroch má v prípade detekcie objektu zabrzdiť vozidlo a zabrániť tak zrážke, alebo aspoň minimalizovať prípadné škody a zranenia.
V Spojených štátoch je tento systém povinne montovaný do každého nového vozidla od tohto septembra s vidinou prevencie 28 000 nehôd a 12 000 zranení do roku 2025. V Európskej únii je systém AEB povinne montovaný do vozidiel od začiatku tohto roka, pričom ročne má podľa ETSC zabrániť zhruba 4 000 úmrtiam na cestách.
Do testu AAA boli zahrnuté štyri vozidlá rôznych značiek, konkrétne Chevrolet Equinox LT (2022), Ford Explorer XLT (2022), Honda CR-V Touring (2022) a Toyota RAV4 LE (2022).
Systém AEB zabudovaný aj do týchto vozidiel sa za posledné dve desaťročia osvedčil najmä pri zabránení bežných nárazov do zadnej časti vozidla vpredu. Cieľom testu AAA však bolo zistiť, ako si tento systém poradí s dvomi častejšími a smrteľnejšími nehodami – náraz do vozidla z boku a náraz pri odbočovaní doľava pred protiidúcimi vozidlami. Tieto dva typy nehôd sa v rokoch 2016-2020 podpísali pod takmer 40 % smrteľných nehôd v Spojených štátoch.
Keďže systém AEB nie je stavaný na monitorovanie celého okolia vozidla alebo iba toho, čo sa nachádza priamo pred ním, bolo zrejme už vopred jasné, že výsledky tohto testu nebudú veľmi pozitívne. Zrejme nikto však nečakal, že systém vo všetkých štyroch vozidlách zlyhá v absolútne všetkých nárazových testoch. Inými slovami, AEB nezabránil ani jednej simulovanej nehode, vozidlo ani v jednom prípade nespomalil a dokonca ani na poslednú chvíľu na možný náraz nevaroval vodiča.
Chyba podľa riaditeľa pre automobilové inžinierstvo a vzťahy v priemysle AAA nie je v samotnom systéme AEB, ale v štandardoch, podľa ktorých bol tento systém vyvinutý. „Automatické núdzové brzdenie dobre zvláda obmedzenú úlohu, na ktorú bolo navrhnuté.“, uviedol Greg Brannon. Problémom však je, že štandardy regulátorov sa za tie roky nikam neposunuli.
Jeho tvrdenie potvrdzujú aj súbežné testy AEB, v ktorých si mal tentokrát systém poradiť s prevenciou spomínaného nárazu zozadu. Pri rýchlosti cca 50 km/h dokázal systém zabrániť 17 z 20 nárazom. V ostatných troch prípadoch systém zredukoval náraz až o 86 %. Pri rýchlosti zhruba 65 km/h AEB zabránil iba 6 z 20 nárazov, no vo zvyšných aspoň znížil rýchlosť nárazu až o 62 %.
V Európskej únii je okrem systému AEB od mája 2022 do vozidiel povinne inštalovaný napr. aj inteligentný adaptívny tempomat, senzor únavy a nepozornosti vodiča či asistent aktívneho držania v jazdnom pruhu.