Nakoniec to možno nebudú technické problémy, ale skôr právne a legislatívne obmedzenia, ktoré budú brzdou nástupu automobilov schopných jazdy bez zásahu vodiča. Keďže aj majster tesár schybí, aj najdokonalejší softvér, senzory a najvýkonnejší palubný počítač nedokážu vždy zabrániť kolízii. Otázkou je, kto bude potom zodpovedný za vzniknuté škody a ujmy? Vodič, výrobca auta, či riadiaci systém?
Pikantná situácia pritom nastane, ak sa „ťuknú“ dve robotické autá. Z dopravných policajtov a poistných likvidátorov sa budú musieť stať asi aj IT experti, aby zistili, kto nesie aký podiel viny na kolízii. Bez ohľadu na tento typ otáznikov automobilky, ale napríklad aj spoločnosť Google, intenzívne pracujú na vývoji robotických áut. Tému so záujmom sledujeme aj na našich stránkach, preto nám neušlo, že Volvo začalo vo švédskom Göteborgu testovať slušný autopark zložený zo 100 robotických áut v rámci projektu „Drive Me“.
Neprehliadnite: Volvo chce pre robotické autá magnetické cesty
Volvo svoj systém robotických áut nazýva „Autopilot“ a chce ho postupne naučiť reagovať na rôzne typy dopravných situácií. Postupovať sa má od jednoduchšieho k zložitejšiemu, podobne ako v škole. Z tohto hľadiska sa testovacie „roboautá“ nachádzajú zatiaľ v škôlke, pretože zatiaľ sa k samostatnej jazde dostanú len na kratších úsekoch ciest s malou hustotou premávky a pri nižších rýchlostiach. Testovacia flotila sa v súčasnosti učí na 31 km mestských komunikácií.
Hoci švédsku automobilku vlastnia v súčasnosti Číňania, na inovatívnosti sa to nijako negatívne neprejavilo. Nové Volvo XC 90 (model 2015), ktoré sa má do konca roku stať vlajkovou loďou značky, bude vybavené prvkami autonómneho riadenia – detekciou okraja vozovky a adaptívnym tempomatom.
Volvo chce už čoskoro komercializovať aj prvky plne autonómnej jazdy, aj keď spočiatku len v obmedzenej miere – na diaľniciach, alebo na bežných cestách pri nešpecifikovaných nižších rýchlostiach. Ďalšie sofistikované systémy pre plne autonómnu jazdu majú pribúdať postupne. Isté je, že roboti nenápadne prichádzajú a na prekvapenie autorov sci-fi budú mať častejšie štyri kolesá, ako podobu humanoida.
Tip: Volvo zaparkuje samé – privoláte ho mobilom
Jednou z podmienok však je doladenie spomínanej legislatívy. Uvedenie robotických áut do prevádzky by mal sprevádzať aj prísny proces certifikácie – aj robotický šofér musí predsa absolvovať autoškolu :), hoci v tomto prípade to zrejme „zatiahne“ za celú výrobnú sériu daného modelu.
Zdroj: Hybrid.cz, Volvo