Reklama

CaDA Master Italian Supercar - Poskladali sme superšport, ktorý jazdí a svieti

Roman Calík

Možno poznáte známu stavebnicu, ktorá tvorí unikátne licencované modely superšportov v mierke 1:8. Teraz sme však vyskúšali poskladať taliansku ikonu z kociek čínskeho výrobcu CaDA, ktorá jazdí, radí prevody a ešte k tomu aj svieti.

Ste zvedaví, aký je model dizajnéra Bruna Jensona, ktorý si viete kúpiť aj zo Slovenska? Prečítajte si naše dojmy zo skladania.

Ak nás pravidelne čítate, viete že máme radi stavebnice najznámejšieho rodinného dánskeho výrobcu hračiek a špeciálne superšporty v mierke 1:8. Boli sme tak v redakcii zvedaví, aký je superšport výrobcu Double E, ktorý sa snaží so značkou CaDA osloviť komunity zberateľov stavebníc na celom svete už od roka 2016.

Obsah pokračuje pod reklamou

Model CaDA Italian Supercar zo série Master Series s číselným označením C61042W (motorizovaná verzia), alebo C61043W (verzia bez motorizácie) je možné objednať aj zo Slovenska. Ako vidíte v názve stavebnice, napriek tomu, že je model zjavne inšpirovaný talianskym výrobcom superšportov, žiadne jeho logo tu nenájdete. Nejde teda o licencovaný set.

Za návrhom stavebnice pritom stojí dizajnér Bruno Jenson, ktorého podpis nájdete tak na balení ako aj v návode stavebnice. Ja som mal možnosť skladať práve motorizovanú verziu modelu, a tak na balení nechýba znázornené ani diaľkové ovládanie.

Stavebnica je označená vekom 14+ pričom má 3 187 dielikov. Balenie prezrádza farbu modelu a nechá ho vyniknúť aj vďaka parciálnemu lakovaniu. Ak si myslíte, že ste takéto podobné balenie stavebnice už niekde videli, nemýlite sa.

Je to tak, štýl kompletného balenia je podobný s balením Lamborghini Sián, ktoré skrášľuje našu redakciu už nejaký ten piatok. O tom, že to vyzerá exkluzívne netreba polemizovať, z otvárania modelu budete mať aj v tomto prípade zážitok. Nechýba i roztriedenie jednotlivých dielikov do viacerých krabíc, ktorých tvar je inšpirovaný samotným modelom.

Aspoň viem, čo ma čaká a teším sa, že nemusím naraz na stôl vysypať viac ako 3 000 dielikov a hľadať v nich tie správne. Krabíc je celkovo 6, návodov zase 5. Nechýba ani aršík s nálepkami.

Ak sa tešíte, že skladanie bude ľahké, trochu vás sklamem. Pozrite sa na fotografii nižšie na roztriedenie dielikov v jednotlivých krabičkách. Musíte kombinovať, na čo nie som zvyknutý. Ale dá sa to zvládnuť. Ktorú časť sáčkov z krabice s označením 06 však máte použiť musíte naozaj tipovať.

Mimochodom sáčky sú označené taktiež veľmi podobne, čierne písmo s bielou obrubou. Úprimne, chcelo by to viac chuť odlíšiť sa, aj keď možno prieskumy ukázali, že toto je najlepšie riešenie pre tých, čo radi skladajú tento typ stavebnice.

Obsah pokračuje pod reklamou

Trochu sa aj zasmejete, najmä ak sa pozriete na slovenský preklad k obsahu jednotlivých sáčkov. Slovo „batožina“ v opise obsahu sáčkov ma úplne dostala. Úprimne ale priznám, že náš jazyk som tu nečakal, nechýba dokonca ani čeština. Asi v CaDA vedia, kde je množstvo fanúšikov stavebníc.

Začínam skladať a úvod je ťažký! Vysvetlím prečo. Totiž celý návod je kreslený podľa dielikov dánskeho výrobcu, no v skutočnosti máte dieliky (mimochodom s označením CaDA) trochu odlišné. Sem tam je tam nejaká ryha naviac, inak tvarovaná časť hrán alebo prvkov, ktoré do seba skladáte. Dokonca sa miestami líšia aj farby v porovnaní s návodom. Kompatibilita je síce zaručená, no niekedy vás môže niektorý dielik v návode pomýliť. Ja som si na to zvykol až po niekoľkých minútach skladania. Však posúďte sami a všimnite si rozdiely na fotografiách nižšie návod vs. skutočnost.

V zásade, ale treba uznať, že kvalita dielikov stavebnice CaDA Master Italian Supercar je skôr prekvapením v dobrom slova zmysle. Už vopred prezradím, že sa mi počas skladania nič nezlomilo, nič nechýbalo (naopak zostalo množstvo dielikov naviac – a to aj po dôkladnej kontrole, či som niečo niekde nezabudol vložiť) a až na jediný dielik, ktorý po poskladaní nedržal na svojom mieste, všetko bolo funkčné. Tým dielikom bol pin pre plynový pedál modelu, ktorý má takú vôľu, že jednoducho na svojom mieste nedrží.

Tak poďme na skladanie, kde si opäť pomáham plastovými kuchynskými nádobami. Potrebujem ich však množstvo. Totiž, všetky piny vysypávam naraz – pre celý model. Nie sú roztriedené pre jednotlivé sekcie skladania, ako som zvyknutý. Je to takto náročnejšie na priestor, ktorý potrebujete počas celého skladania, jednoducho je ich na takto veľký model priveľa.

Som zvedavý, kedy skončím, ide mi to totiž extrémne pomaly. A ako poznám tento typ modelov, v úvode treba dávať obrovský pozor, lebo ak zle zložíte funkčné prvky, nebude sa vám chcieť model rozoberať a opravovať. V prvej hodine však už pripájam aj prvý motor a sáčky s označením „1“ končím po 1 hodine a 35 minútach. Zatiaľ mám poskladanú prednú nápravu s natáčaním (preto aj motorček). Musím priznať, že dizajnér úplne nevychytal predné nasávanie vyriešené dielikmi používanými zväčša na „oplotenie“. Ťažko sa umiestňujú na miesto a po poskladaní a hraní sa s modelom sa vám môžu uvoľniť.

Zisťujem, že návody nekorešpondujú s krabičkami. Sáčky z 2 krabice začínam skladať a umiestňovať podľa 53. strany prvého návodu. Som však asi zbytočný pedant, vám to možno prekážať nebude. Za 55 minút poskladám aj zadnú nápravu a pripájam ďalšie motorčeky, slúžiace na pohon zadných kolies.

Už sa tu rieši aj rozdelenie pohonu na jednotlivé nápravy a skladám aj funkčný 8-valcový motor. Tentokrát bude naozaj „funkčný“, to ako sa jednotlivé piesty vo svojich komorách hýbu vidíte po spojazdnení motora a ovládaní na diaľku. Pekné, že sa na to myslelo.

Obsah pokračuje pod reklamou

Začínam si zvykať a v skladaní som sa našiel. Baví ma najmä myšlienka na reálnu funkčnosť modelu. Užívam si aj skladanie 4-stupňovej prevodovky, ktorá by mala reálne meniť rýchlosť jazdy modelu. Tak na toto som fakt zvedavý!

Veľmi efektne na mňa pôsobí stredový tunel, ktorý mi pripomína skutočný model auta. Sú v ňom ukryté tiahla pre prevodovku aj iné prvky.

Skladám už takmer 4 hodiny. Až teraz prepájam prednú aj zadnú časť modelu. Celý podvozok je veľmi pekne vyskladaný, zhora efektne prekrytovaný. Prepájam už aj jednotlivé káble motorizácie medzi sebou. Spájajú sa v časti za pravými prednými dverami. Dobré miesto. Odtiaľto však bude treba predlžovacím káblom prepojiť motorčeky s batériovým boxom, ktorý je ukrytý v prednej kapote.

Teraz som nadšený. Osádzam box s batériami. Takto som to vždy chcel! Žiadne AA batérie, ale krásne kompletný battery box so vstavanou batériou a nabíjaním pomocou USB kábla. Škoda, že ide o verziu s microUSB nabíjaním, ale i tak je to skvelá správa. Treba pochváliť aj prehľadne farebne označené časti pre pripojenie konektorov.

Naopak mimoriadne ťažké je prepojenie jednotlivých funkčných blokov, návod je v tomto prípade dosť neprehľadný, musíte vsadiť na intuíciu a dúfať, že všetko „zapadne“ tam, kde má. Mám za sebou plných 5 hodín skladania a vidím reálnu dĺžku modelu. Ak často neskladáte autá v mierke 1:8, vždy vás tá veľkosť prekvapí. Je to obrovský kus stavebnice. V tomto prípade model meria na dĺžku až 52 centimetrov.

Ďalším milým prekvapením je aj podsvietenie. Pri skladaní rovno inštalujete sústavu na osvetlenie predných aj zadných svetiel. Tie tiež viete ovládať pomocou diaľkového ovládania. Škoda len, že tie zadné svietia veľmi slabo, chcelo by to silnejšie LED-ky.

Čo sa vám bude páčiť je prístrojová doska a volant, pod ktorým nájdete páčky na ovládanie prevodovky. Fakt! Ako v skutočnosti a prezradím, že po tom ako meníte na diaľkovom ovládaní prevody, hýbu sa aj tieto páčky pod volantom. Všetko to skúšam, kým začnem kapotovať, potom by sa mi už model rozoberať nechcelo. Vyzerá, že všetko funguje, našťastie. Páčky pod volantom sú skutočným dôrazom na detail (ešte k tomu funkčný) a podobných je tu viac. Všimnite si aj „rádio“ v stedovej konzole či efektnú červenú lištu pred spolujazdcom.

Trochu si opäť zahreším pri hľadaní dielikov, čo ma veľmi zdržuje. Opäť som natrafil na situáciu, kedy neviem, ktoré sáčky z boxu mám otvoriť a ktoré nie. To preskladanie do rôznych krabíc nie je dobré riešenie, zdržuje ma to výrazne.

Do toho prídem na to, že návod má iné čísla nálepiek, ako sú v skutočnosti nálepky označené. Našťastie je ich málo, takže viem sa zorientovať, čo kde patrí. Nálepka rádia je však úplne graficky iná, ako vidím v návode. No stále sa podobá na rádio. Sedadlá ma opäť upokoja, vyzerajú veľmi dobre. Pri ich skladaní som si celkom oddýchol.

Obsah pokračuje pod reklamou

Začínam kapotovať. Vzadu ukladám výfuky, nechýbajú farby talianskej vlajky a silueta modelu na nálepke. Detaily sú neskutočne prepracované, nenapadlo by ma použiť dieliky na miestach, ako ich použil dizajnér. Model je plastický a už teraz sa teším na finálny výsledok. Oceňujem aj vernosť farieb jednotlivých dielikov, tí čo skladali Sián vedia, o čom hovorím.

A ide sa na dvere. Tu naopak vnútorné „čalúnenie“ pôsobí jednoducho, no keď zistíte, že tu máte reálne funkčné otváranie a zatváranie dverí s kľučkami, opäť sa potešíte. Stačí kľučku vyklopiť a viete dvere otvoriť, po jej zaklopení pri zatvorených dverách sú dvere napevno zavreté. Opäť skvelý detail.

Kapotáž je však celkom náročná. Miestami dlho rozmýšľam ako mám dieliky spojiť, ako mám jednotlivé časti pripojiť k modelu. O to viac vás poteší, keď na to prídete. A máme tu ďalší netradičný detail na superšport v mierke 1:8, spätné vnútorné zrkadlo.

Ide sa do finále. Schválne, koľko ste tipovali, že mi bude trvať skladanie tohto modelu? Osádzam strieborné disky a model CaDA Italian Supercar je hotový. „Wow, brutálne to je“ – prvé, čo mi vypadne z úst po doskladaní. Tento model vyzerá dobre z akéhokoľvek uhla. Je tu množstvo detailov, množstvo častí, ktoré ako celok výborne ladia. Môj čas: 12 hodín a 55 minút!

Nečakám, zapínam. Ide. Fakt, toto je prvý model 1:8, ktorý nebude len na poličke, ale budú ho chcieť do rúk všetky deti na návšteve. A asi nielen deti, však sa naň pozrite.

Diaľkovým ovládaním viete model ovládať smerom dopredu, dozadu a nechýba natáčanie predných kolies. Samozrejme sa otáča aj volant. Ľavými bočnými tlačidlami viete rozsvietiť svetlá, vždy predné a zadné naraz. A čo prevody? Tie meníte zase pravými bočnými tlačidlami na diaľkovom ovládaní.

Tu som buď niečo urobil zle, alebo…ale dva prevody zo štyroch sú nepoužiteľné. Jednoducho počujete hrkot ozubených plastových koliesok a auto sa nehýbe. Zvyšné dva idú dobre, vidieť aj rozdiel v rýchlosti. Na hranie sa s autom to úplne postačí, rozdiely medzi jednotlivými prevodmi sú totiž i tak veľmi malé. Ako CaDA Master Italian Supercar jazdí si môžete pozrieť aj na našom Instagrame vďaka Reels.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pýtate sa, koľko to stojí? Nie je to lacná hračka aj keď pochádza od čínskeho výrobcu. Cena je však na súčasnú dobu pomerne priaznivá. Nemotorizovaná verzia modelu s presným označením CaDA Bricks Master Series Italian Supercar Set C61043W stojí v oficiálnom obchode výrobcu 179,99 dolárov.

Ak si chcete dopriať nami testovanú verziu s motorizáciou, oficiálna cena modelu s označením CaDA Bricks Master Series Italian Supercar Set C61042W stojí bežne 299,99 dolárov. Teraz je však model v akcii za 226,99 dolárov, a tak ak vás stavebnica zaujala, rozhodne odporúčame kúpu práve motorizovanej verzie. Navyše ak použijete pri nákupe kód CADA5%MASTER, získate na celý nákup na stránke CaDA zľavu 5%.

V motorizovanej verzii aj po poskladaní dostanete bonus navyše v hrateľnosti, kedy si s modelom môžete zajazdiť. Bude vás to baviť. Pozor len na difúzory zadného nárazníka, tie zvyknú počas jazdy či pri prenose modelu odpadávať. Pozrite si aj našu galériu hotového modelu.

TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.