Reklama

Volvo chce pre robotické autá magnetické cesty

Juraj Procházka

Autonómne automobily, ktoré dokážu brázdiť cesty bez vodiča, sú témou všetkých kľúčových automobiliek. Dokonalý monitoring a navigácia je v tomto prípade nevyhnutnosťou, pričom rozhodujúcu úlohu hrá GPS. Príjem GPS signálu však môže byť problematický medzi vysokými budovami, na zasnežených cestách s nahrnutým snehom na krajnici a úplne chýba v tuneloch. S originálnym riešením prichádza automobilka Volvo.

Tip: INTELLIGENT DRIVE vie jazdiť aj bez vodiča

Švédska automobilka vyvíja odlišnú koncepciu riadenia autonómnej dopravy. Jej  základom sú cesty posiate permanentnými magnetmi, vďaka ktorým sa automobil dokáže na ceste autonómne orientovať. Volvo chce do roku 2017 v uliciach Göteborgu nasadiť sto robotických áut bez vodiča. Súčasťou skúšobného projektu má byť 50 kilometrov mestských a prímestských ciest mesta Göteborg.

volvo-self-drive

Zatiaľ v rámci testov vytvorilo Volvo s skúšobnom stredisku Hällered testovaciu cestu o dĺžke 100 metrov so zabudovanými magnetmi. Feromagnetické valčeky s priemerom 40 mm sú inštalované v hĺbke 2 cm pod povrchom cesty. Ich magnetické pole snímajú senzory v podvozku vozidla a vďaka špeciálnemu usporiadaniu magnetov dokáže palubný počítač určiť polohu vozidla.

„Magnety vytvárajú neviditeľnú „železnicu“, ktorá pomáha určiť polohu automobilu s odchýľkou ​​menej ako 10 cm“,  hovorí Jonas Ekmark , riaditeľ oddelenia preventívnej bezpečnosti Volvo Car Group. „Naše skúsenosti hovoria, že feritové magnety sú efektívne, spoľahlivé a lacné riešenie“, hovorí Ekmark. Skutočnú efektivitu uvedenej koncepcie majú potvrdiť skúšky v reálnej prevádzke.

Popri zjavných výhodách však v koncepcii ciest s feromagnetmi vidíme aj riziko. Auto sa obyčajne pohybuje nielen po naplánovaných trasách, ale často brázdi svet cestou-necestou. Aj keby sa hneď podarilo vytvoriť medzinárodný štandard na feromagnetické cesty, ako by sa dala zabezpečiť v krátkom čase zabezpečiť potrebná úprava infraštruktúry na desiatkach tisíc kilometroch ciest v rozličných krajinách? Na „nemagnetických“ cestách by musel riadenie prevziať vodič, alebo verzia skutočne autonómneho riadenia. Ak by v aute takýto systém bol, načo by potom ale potreboval magnetické riadenie?

Tip: MWC 2014 | Ford poodhalil budúcnosť automobilov

Zdroj a obr.: Volvo

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.