Výhody
- dychberúci dizajn
- technológie, ktorými Peugeot udáva trendy
- perfektne vyladený hybridný pohon
Nevýhody
- rozporuplná ergonómia
- výkonnejšie nabíjanie a kábel za príplatok
Je neuveriteľné sledovať, akým prerodom prešiel Peugeot za posledné roky. S novým logom prišiel nový, odvážnejší a v dobrom drzejší dizajn, pod kapotu sa zas dostalo celé spektrum nových elektrifikovaných motorizácií a do interiéru zas také technológie, pri ktorých nadšenci ako sme my, jasajú nadšením. Po týždni s novinkou Peugeot 308 SW HYBRID sa vôbec nečudujem, že táto nová generácia pozbierala po celom svete (vrátane Slovenska) toľko ocenení.
Nová 308-čka si nás získala už pri svojej minuloročnej premiére v Cannes a v redakcii sme sa už nevedeli dočkať, kedy si ju vyskúšame aj slovenských podmienkach. Keďže mám pre modely kombi osobne istú slabosť, na testovanie verzie SW (Station Wagon) som sa tešil špeciálne, o to viac z dôvodu, že sme si ju mali možnosť vyskúšať v zaujímavej verzii HYBRID.
Peugeot pod názvom HYBRID v tomto prípade myslí plug-in hybridnú verziu, ktorá disponuje batériou s kapacitou 12,4 kWh, ktorá má podľa papierových parametrov a metodiky WLTP vystačiť na prejdene zhruba 60 kilometrov v čisto elektrickom režime. V takom prípade auto poháňa elektromotor s výkonom 81 kW, resp. 110 koní.
Peugeot túto elektrickú sústavu ponúka v tandeme s dvojicou benzínových motorov 1,6 PureTech, v oboch prípadoch spárovaných s 8-stupňovou automatickou prevodovkou e-EAT8. V základe tento motor ponúka výkon 110 kW, resp. 150 koní. Vyššia verzia, ktorú sme mali na test k dispozícii my, ponúka výkon 132 kW (180 koní), resp. dokopy 165 kW (225 koní).
Peugeot už budúci rok prinesie na trh aj elektrický variant 308-čky, čo však neznamená, že tá plug-in hybridná prestane dávať mnohým vodičom zmysel. Ak ako ja denne najazdíte nanajvýš pár desiatok kilometrov, no z času na čas si potrebujete vybehnúť aj mimo mesto na dlhšie trasy, práve táto verzia bude pre vás ako stvorená.
Papierový dojazd 60 km v čisto elektrickom režime sa mi nepodarilo dosiahnuť ani raz, no tých reálnych 40, ktorých mi aj pri dynamickejšej jazde po týždňovom testovaní ukázal s plnou batériou palubný počítač, mi počas pracovného dňa bohate vystačil na to, aby som svoj rutinný okruh dokázal absolvovať bez spálenia čo i len kvapky benzínu.
Musím však podotknúť, že batériu som mal možnosť každý deň nabíjať v práci, kde máme k dispozícii vlastný Wallbox od ZSE Drive. Ak máte doma v garáži iba klasickú 200V zásuvku, nabíjanie bude trvať celú noc, zhruba 7 hodín. Pri posilnenej zásuvke sa dá táto doba skrátiť na 3 hodiny a 50 minút, no pokiaľ už do elektrifikácie idete naplno, oplatí sa zainvestovať do Wallboxu a posilnenej 7,4 kW palubnej nabíjačky. V takom prípade vám nabíjanie potrvá cca 2 hodiny.
Hybridný pohon sa v tomto prípade hlási skôr k elektromobilite, čo znamená, že pokiaľ má Peugeot 308 SW v batérii čo i len kúsok energie, za každú cenu ju využije na roztočenie kolies. Ak si teda aj auto prepnete z režimu Electric do režimu Hybrid, spaľovací motor začujete iba v krajnom prípade, kedy už auto naozaj nemá na výber. Čo ma však prekvapilo najviac je, že keď sa aj tento spaľovák ozve, ledva ho počuť. Ak nebudete tlačiť na pílu, ani si neuvedomíte, že auto preplo z jedného pohonu na druhý. Paráda.
V režime Hybrid sa mi viaceré kratšie mestské a prímestské trasy podarilo ukončiť so spotrebou 0,1 l/100 km. Ak som sa z nich však aj vracal s vybitou batériou, spotreba sa na okresných cestách pohybovala stále na parádnej úrovni 5,5 l/100 km. Nad hranicu šiestich litrov sa dostanete iba na diaľnici, po ktorých sa s týmto modelom ide mimochodom mimoriadne komfortne.
Finálnu kombinovanú spotrebu som si osobne pokazil až cez víkend, kedy som porušil zlaté pravidlo jazdenia s plug-in hybridom a nenašiel som si čas, aby som batériu nechal nabiť doplna. Kým cez pracovný týždeň sa moja priemerka zastavila na hranici 1,2 l/100 km, po víkende to už bolo 4,1 l/100 km, čo je však stále perfektný údaj. Peugeot má skrátka svoj hybridný pohon zmáknutý.
Svoje jazdné vlastnosti Peugeot 308 SW prezrádza už aj svojim vonkajším dizajnom, ktorý je priestorovo výrazný a opticky priam prisatý k vozovke. Hoci je to teda rodinný kombík, na ceste drží nádherne a v kombinácii s mierne športovo ladeným volantom sa v ňom naozaj nebudete báť oprieť do zákrut, aj napriek nie úplne ľahkej batérii uloženej pod batožinovým priestorom vzadu.
Kábel potrebný pre nabíjanie vozidla z bežnej zásuvky je súčasťou výbavy, ten potrebný pre pripojenie auta k nabíjacím stojanom, ktoré nemajú implementovaný kábel, si budete musieť prikúpiť. Musím však pochváliť Peugeot v tom, že plug-in hybridná verzia tohto modelu ponúka rovnaký objem batožinového priestoru, ako tá klasická. Batéria a všetky ostatné komponenty sú uložené až pod podlahou.
Práve tvar volantu a s ním súvisiaci palubný počítač zvaný i-Cockpit 3D, sú tou najkontroverznejšou témou pri nových generáciách vozidiel Peugeot. Aby ste mali na tento palubný počítač dobrý výhľad, volant je mierne skosený a oproti normám o niečo menší. To sa síce pozitívne podpisuje pod dynamiku riadenia, no ich pozícia aj napriek možnosti úpravy výšky a vzdialenosti volantu, ako aj polohy sedadla, nemusí vyhovovať každému.
Osobne som si po pár dňoch dokázal nájsť polohu, v ktorej som videl na celý palubný displej, no nešlo práve o polohu, akú by som si rád nastavil. Autu som sa musel skrátka trochu prispôsobiť. Poznám však ľudí, ktorým tento interiér sadne ako uliaty a s výhľadom na i-Cockpit 3D nemajú žiaden problém. To je však už pri novej generácii vozidiel tejto značky obohraná pesnička. Skrátka, ak môžete, posed v aute si minimálne v showroome dôkladne vyskúšajte.
Po stránke riešenia interiéru mi prekážala ešte jedna zásadná vec, ktorá sa týka dverí. Ide o drobnosť, no madlo predných dverí je umiestnené príliš vpredu, takže pri otváraní dverí nemáte nad dverami tak dobrú kontrolu, aby ste dokázali s citom ustrážiť, či dverami nebuchnete do auta či steny vedľa vás. Zamrzela ma ale aj absencia podsvietenia kľučky. Pri parkovaní v tmavej (podzemnej) garáži budete mať kľučku problém naslepo nahmatať.
Tu ale ide naozaj iba o drobné, pretože celkový pocit z interiéru novej 308-čky je viac než vynikajúci, priam luxusný. Nejde len o materiály, ktoré sú špičkové, ale aj o dizajn a technológie, ktoré vás v ňom obklopujú. Spomínaný i-Cockpit 3D už dobre poznáme z iných modelov a okrem subjektívnej ergonómie mu naozaj niet čo vytknúť. Naopak, ponúka skvelú viditeľnosť, rozlíšenie, aj kvalitu obrazu. Mimochodom, keď už hovoríme o luxuse, Peugeot 308 SW ponúka aj funkciu masáže zabudovanú do oboch predných sedadiel. Wow.
To dôležitejšie sa však deje v strede, kde priestoru dominuje nový 10“ infotainment systém s ďalším, rovnako širokým dotykovým displejom umiestneným priamo pod ním. V prvom rade musím povedať, že ide o tie najkvalitnejšie panely, s akými som sa zatiaľ v tejto cenovej kategórii áut stretol. Vidieť, že tento hardvér vyberal niekto, kto miluje technológie.
Čo je však na tejto zostave dvoch displejov skutočne podstatné, je nový systém programovateľných ovládačov zvaný i-toggles. O čo ide? Peugeot využíva spomínaný spodný dotykový displej na to, aby vám na ňom zobrazil ľubovoľné tlačidlá ľubovoľných funkcií vozidla. Po ruke vďaka tomuto riešeniu môžete mať nielen jednotlivé funkčné kategórie (napr. rádio, navigácia, klimatizácia), ale dokonca aj ich jednotlivé funkcie.
Na spodný displej som si tak premiestnil priamo skratku na nastavenie klimatizácie na strane vodiča na 21 stupňov Celzia, ako aj skratku na prepnutie infotainment obrazovky priamo do režimu Apple CarPlay, ktorý mimochodom funguje bezdrôtovo, čo sa vám v kombinácii s bezdrôtovou nabíjačkou bude hodiť.
Toto je riešenie, na ktoré som v autách s dotykovými obrazovkami čakal už roky. Peugeot ako prvý pochopil, že ak chceme mať v aute dotykové obrazovky namiesto fyzických tlačidiel, treba ich využiť naplno a dať používateľom slobodu v tom, čo na nich bude zobrazené. Zvyčajne som zástancom fyzických tlačidiel na úkor dotykových, no na i-toggles po testovaní 308-čky nedám dopustiť.
Celé používateľské prostredie infotainment systému nemá správaním a rozložením funkcií až tak ďaleko od smartfónov a tak veľmi rýchlo pochopíte, kde-čo hľadať. Páči sa mi, že systém reaguje na dotyky rýchlo, no vytknúť sa mu ešte stále dajú zbytočné animácie, ktoré zbytočne spomaľujú prechod medzi rôznymi funkciami vozidla. Je možné, že nimi Peugeot maskuje načítavanie položiek UI, no nemám pocit, že by hardvér 308-čky nemal dostatočný výpočtový výkon na to, aby to šlo aj bez toho.
Negatíva na technologickej výbave tohto auta sa mi hľadajú naozaj ťažko. Vytknúť by som mu po softvérovej stránke mohol snáď iba absenciu zobrazenia výkonu nabíjania v kW, namiesto čoho vám Peugeot ukáže iba odhad zostávajúceho času a rýchlosť nabíjania v kilometroch za hodinu.
V tomto duchu sa nesú celé moje dojmy z tejto novinky. Peugeot 308 SW HYBRID ma neskutočne prekvapil a osobne ho považujem za aktuálny etalón svojej triedy, aj kategórie. Ak vám potenciál plug-in hybridného riešenia zapadá do vašej každodennej rutiny, určite vám odporúčam zvážiť príplatok práve za túto verziu. Treba však uznať, že onen príplatok nie je zanedbateľný. Kým naftová verzia 1,5 BlueHDi 130k sa cenovo podľa výbavy pohybuje v rozpätí 25 790 – 34 290 €, pri plug-in hybridnej verzii je to 33 690 – 44 190 €, koľko stála aj nami testovaná verzia s výbavou GT PACK.