Reklama

Sodíkovo-iónové batérie Natron Energy – bez lítia, bezpečnejšie a večné

Zdroj | Natron Energy
Juraj Procházka
Zdroj | Natron Energy
Zdroj | Natron Energy

Li-ion batérie sú už dlhé roky „zlatým štandardom“ na ukladanie energie v najrôznejších zariadeniach a stále sa zdokonaľujú. Majú však limity v podobe nie práve lacných materiálov, ako je lítium a kobalt a občas, aj problémy s bezpečnosťou. Výskumníci po celom svete hľadajú alternatívy, ktoré by aspoň v niektorých aspektoch Li-ion batérie prekonali a mohli ich nahradiť. Žiaľ, väčšina týchto technológií nie je zrelá na masovú výrobu a tento typ senzácií už začína byť únavný. To ale nie je prípad Natron Energy, ktorá chystá masovú výrobu sodíkovo-iónových batériových článkov s ultra dlhou životnosťou.

Pozrite si

Samsung nasadí stohovateľné batérie z elektromobilov aj v smartfónoch

Sodíkovo-iónové (Na-ion ) batérie Natron majú enormnú životnosť – až 50 000 nabíjacích/vybíjacích cyklov, čo je rádovo 25x viac ako u lítium-iónových batérií. Okrem toho sa vyznačujú vysokou bezpečnosťou, pretože sú extrémne tepelne stabilné  a schopnosťou super rýchleho nabíjania. Z 0 na 99 % sa nabijú už za osem minút. Nechceli by ste elektromobil s takouto batériou? Asi áno, ale kvôli nižšej energetickej hustote by to nebol najlepší nápad, ako si vysvetlíme nižšie.

Dobrou správou je, že Natron Energy v spolupráci so spoločnosťou Clarios pripravuje na budúci rok spustenie sériovej výroby v závode v americkom Michigane.

Zdroj | Natron Energy

Lítium sa vďaka dopytu po Li-ion batériám poháňanom výrobou elektromobilov a budovaním záložných zdrojov pre rozvodné siete, ťažko skúšané dopadmi Green Deal-u, stáva strategickou surovinou. Podstatnú väčšinu svetového dodávateľského reťazca od ťažby, po spracovanie lítia navyše kontroluje Čína, čo môže byť v určitých situáciách problém. Nehovoriac o tom, že dopyt už prevyšuje ponuku.

Modrá je dobrá (aj pre batérie)

Alternatívy voči Li-ion batériám začínajú byť čoraz žiadanejšie a Na-ion batérie ich môžu úspešne nahradiť v aplikáciách, kde ich výkonové charakteristiky dávajú zmysel. Čínsky CATL už vlani uviedol na trh sodíkovo-iónovú batériu určenú pre elektromobily, ale ich gravimetrická energetická hustota bola len 160 Wh/kg. Špičkové komerčné Li-ion batérie pritom už dnes prekonávajú hranicu 300 Wh/kg. Také používa vo svojich článkoch 4680 napríklad aj Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=jlSNjdyON4o

Pri polovičnej energetickej hustote by bola potrebná v elektrickom vozidle približne dvojnásobne ťažšia batéria na dosiahnutie rovnakej kapacity, čo nepriaznivo ovplyvňuje dojazd, aj jazdné vlastnosti EV. CATL síce mieri k méte Na-ion batérií s energetickou hustotou 200 Wh/kg, ale minimálne v osobných EV sa na Li-ion klasiku „nechytajú“. To isté platí pre smartfóny a podobne.

Je však mnoho oblastí, kde sú Na-ion batérie dobrou voľbou – ich použitie v energetických úložiskách v kombinácii so solárnymi a veternými elektrárňami, alebo v záložných zdrojoch v domácnostiach, či v dátových centrách prináša oproti Li-ion technológii veľké výhody.

Zdroj | Natron Energy

Natron použil vo svojich batériách technológiu, založenú na inej chémii ako CATL. Elektródy a bunky batérií používajú ako kľúčový materiál známy modrý pigment pruskú (alebo tiež berlínsku, či parížsku) modrú. Chemicky ide o hexakyanoželeznatan železitý (Fe4[Fe(CN)6]3).

Podľa Natronu má ich batéria energetickú hustotu na úrovni medzi olovenými a Li-Ion batériami. Extrémna životnosť, tepelná stabilita, zaručujúca vysokú bezpečnosť a schopnosť superrýchleho nabíjania robia z Na-ion batérií Natron Energy zaujímavú voľbu pre záložné zdroje.

Zdroj | Natron Energy

Cieľovým portfóliom sú hlavne batériové systémy montované do racku, vhodné na použitie vo veľkých dátových centrách, nabíjacích staniciach pre elektromobily a na ďalšie priemyselné aplikácie.

Pozrite si

Rehabilitácia zinku? Gelion tvrdí, že jeho gélové batérie porazia lítium-iónové

Natron Energy vytvorila partnerstvo so spoločnosťou Clarios International s cieľom uviesť tieto sodíkovo-iónové batérie do sériovej výroby od roku 2023 v závode Clarios Meadowbrook v Michigane. Dnes sa tu vyrábajú Li-ion batérie, ale Natros tvrdí, že jej Na-ion batéria môže byť vyrábaná na rovnakých linkách. Takto sa podarí spustiť sériovú výrobu skôr, ako keby firma stavalo novú fabriku na zelenej lúke.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.