Myšlienku „potrubnej pošty na steroidoch“ na prepravu takmer rýchlosťou zvuku oživil Elon Musk zhruba pred desaťročím, ale jej realizáciu ponechal „neviditeľnej ruke trhu“. Nadšene sa jej chopilo viacero firiem, no výsledky realizácie systému hyperloop zatiaľ najviac pripomínajú marketingovú prezentáciu na lákanie investorov.
Teraz sa k hyperloopu vracia prostredníctvom spoločnosti Boring Company aj Elon Musk. Superrýchly dopravný systém „piateho druhu“ chce testovať už tento rok.
Pripomeňme si, že ide o dopravný systém, kde cestujúci sedia v kabíne, pohybujúcej sa takmer rýchlosťou zvuku (okolo 1000 km/h) v potrubí, prípadne v tuneli s odčerpaným vzduchom, aby sa znížil aerodynamický odpor. Podľa pôvodnej Muskovej predstavy by sa mali kabíny vznášať na vzduchovom vankúši, väčšina firiem, ktoré hyperloop vyvíjajú a testujú, vrátane Virgin Hyperloop a Hyperloop Transportation Technologies, však ráta s magnetickou levitáciou. Tá sa používa aj pri rýchlovlakoch maglev.
Niektoré firmy už majú testovacie trate, prípadne aj prototypy dopravných kabín. Ale reálna prevádzka je zatiaľ fikciou, hoci pred pár rokmi nadšenci technológie dúfali, že začiatkom 20-tych rokov už bude hyperloop fungovať. Uskutočnenie myšlienky brzdí viacero technických aj bezpečnostných problémov. Elon Musk však hyperloopu verí a najnovšie na Twitteri oznámil, že jeho spoločnosť Boring Company sa pokúsi vyvinúť vlastný „fungujúci“ hyperloop.
In the coming years, Boring Co will attempt to build a working Hyperloop.
From a known physics standpoint, this is the fastest possible way of getting from one city center to another for distances less than ~2000 miles. Starship is faster for longer journeys.
— Elon Musk (@elonmusk) April 24, 2022
The Boring Company Musk založil pôvodne na rýchle a efektívne razenie dopravných tunelov s menším prierezom v podzemí veľkomiest, v ktorých by cestujúcich prepravovali špeciálne kabíny a osobné autá by jazdili na prepravných podvozkoch (skateboardoch). Oboje, samozrejme, s elektro pohonom.
Ani Boring Company nemá za pár rokov existencie na konte príliš veľa reálnych referencií, ale určite nejde o startup založený na vypúšťaní „marketingovej hmly“. V prevádzke je už skutočný podzemný okruh „Vegas Loop“ pod výstaviskom v Las Vegas, kde cestujúcich prepravujú elektromobily Tesla v polo-autonómnom režime. Po dokončení celomestského systému „Vegas Loop“ by mala prepravná kapacita dosiahnuť až 55 000 pasažierov za hodinu.
The Boring Company má na svojich stránkach heslo: „Dnes Loop, zajtra Hyperloop“ a uvádza, že hyperloop je ultra-vysokorýchlostný systém verejnej dopravy, v ktorom pasažieri cestujú v autonómnych elektrických moduloch rýchlosťou 600 a viac míľ za hodinu (cca 1000 km/h). Cesta hyperloopom z (Washingtonu) DC do New Yorku by trvala menej ako 30 minút a cesta z DC do Baltimoru menej ako 8 minút. Dnes to trvá autom štyri, respektíve jednu hodinu.
Hoci sa Elon Musk pôvodne nemienil venovať príprave dopravného systému hyperloop, dlhodobo podporoval tých, ktorí takéto ambície majú.
SpaceX napríklad vytvorila v roku 2015 testovaciu dráhu so zmenšenou verziou potrubia s dĺžkou asi 1,6 kilometra v kalifornskom Hawthorne. Konalo sa tu niekoľko ročníkov súťaže prevažne študentských tímov, ktoré vyvinuli vozítka na dopravu v tomto tubuse. Ich forma, aj rýchlosť však bola veľmi vzdialená pôvodnej predstave o hyperloope.
Testovaciu trať o dĺžke 500 metrov v Las Vegas prevádzkuje aj Virgin Hyperloop, ktorá na nej v roku 2020 uskutočnila prvý test s dvoma pasažiermi v kabíne.
Spoločnosť Hyperloop TT má vo francúzskom Toulouse testovaciu trať s dĺžkou 320 metrov, pričom v tomto prípade ide o prvú trať pre hyperloop v reálnej veškosti s priemerom 4 metre. Aj keď obe tieto spoločnosti nadviazali spoluprácu s investormi a plánujú budovať komerčné trate, ich realizácia je stále neistá.
https://www.youtube.com/watch?v=xKvbSboQ5_g
Vstup The Boring Company do budovania dopravného systému hyperloop je trochu prekvapením. Je to tunelárska firma a Musk pri predstavení konceptu hyperloop argumentoval aj tým, že doprava v nadzemnom potrubí bude lacnejšia a výhodnejšia, ako budovanie pozemnej, a tým viac podzemnej infraštruktúry.
Preprava autonómnymi elektromobilmi maximálnou rýchlosťou do 200 km/h v tuneloch je síce zaujímavá pre mestské aglomerácie, ale pri medzimestskej doprave by neprinášala podstatné výhody. Ak má konkurovať rýchlej železničnej, či dokonca leteckej doprave, musí to byť skutočný hyperloop. Podľa Muska ide z fyzikálneho hľadiska o najrýchlejší možný spôsob medzimestskej prepravy približne do 3000 km. A to je dôvod, ktorý motivuje The Boring Company, aby začala intenzívne pracovať na systéme hyperloop.
Na transkontinentálne lety by chcel chcel Elon Musk v budúcnosti využívať skratku „cez vesmír“. Pasažierov by prepravovala spoločnosť SpaceX v kozmických lodiach Starship po balistickej dráhe.