- #Slovensko
- 3 min.
- 12.4.2022
Holografický chatbot s ľudskou podobou je realitou. Využíva ho slovenská banka
Technológia z rúk šikovných Slovákov za tou svetovou nezaostáva, a tak sa môžeme pýšiť Vesnou – prvou digitálnou bankárkou, ktorá pomáha vybavovať požiadavky klientov a klientok pobočky Slovenskej sporiteľne v bratislavskom centre Nivy.
Sympatická hnedovláska vám poradí, ako otvoriť účet, čo robiť pri strate karty či zabudnutom PIN kóde a s ochotou vám odpovie napríklad aj na otázku „Ako sa máš?“. Vesna má na rozdiel od iných četbotov a voicebotov vizuálnu podobu, čo je unikátom aj vo svetovom formáte. Jej zjav dotvára špeciálna holografická technológia, ktorá Vesnu pretvára do 3D, čo umocňuje zážitok a dotvára ilúziu reálnej konverzácie so živým človekom.
Séria mikrofónov a reproduktorov dokáže rozpoznať hlasový povel klienta a okamžite naň reagovať. Výzor a správanie Vesny sú výsledkom práce odborníkov z oblasti neuromarketingu, psychológie a dizajnu. Súčasťou bol rozsiahly prieskum na tisíckach Slovákov a Sloveniek, ktorí sa vyjadrili, ako by mala ideálna digitálna bankárka vyzerať a ako by sa mala k zákazníkom správať. Na celom vývoji, ktorý trval takmer rok, sa podieľali slovenské firmy Nettle, Optio a Studio 727.
V nultej fáze projektu boli predmetom analýz fyziologické modality ako napríklad pohlavie, farba pokožky, veľkosť očí či dokonca umiestnenie obočia. „Vesna vďaka svojej fyzickej podobe pôsobí na ľudí dôveryhodnejšie a zanecháva výrazne lepší zážitok ako obyčajný četbot,” hovorí Andrej Greguš, spoluzakladateľ inovatívnej spoločnosti Nettle, ktorá zastrešovala dodávku systémového riešenia.
Vesna beží na zobrazovacej jednotke HYPERVSN pozostávajúcej zo štyroch vrtulí s LED diódami, ktoré rotujú až 800 otáčkami za minútu. Vývojári sa museli zaoberať otázkami ako odraz svetla či frekvencia pohybu. Samostatnou kapitolou bola však voľba hlasu, u ktorého sa rozhodovalo medzi strojovo generovanou verziou alebo tým dabovaným. Nakoľko strojovo generovanému hlasu chýba intonácia, jasnou voľbou sa stal práve ten dabovaný, pri ktorom je dôležitá kontinuálna spolupráca s umelou inteligenciou.
Vesna svojou formou odkazuje na metaverzum, ktoré je považované za budúcnosť internetu v prepájaní reálneho a digitálneho sveta. Nastavuje pritom trendy budúcnosti digitalizácie bankovníctva a otvára dvere ďalším možnostiam práce a aplikácie chatbotov v sektore služieb, poskytovania informácií a klientskeho zážitku.