Reklama

Elektrická loď s monštruóznou 7,5 MWh batériou má za sebou prvý výlet

Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang
Juraj Procházka
Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang
Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang

Elektromobilita preniká do všetkých odvetví dopravy, ale veľké lietadlá a lode nepatria medzi ideálnych kandidátov na tento typ pohonu. Pokusy s využitím batérií aj v týchto aplikáciách však pokračujú, čo dokazuje najväčšia elektrická loď postavená v Číne.

 „Najväčšia výletná elektrická loď na svete“ s bizarným názvom Yangtze River Three Gorges 1 (Tri rokliny rieky Jang-c‘-ťiang 1) absolvovala svoju prvú plavbu z domovského prístavu v Yichang, v provincii Hubei v strednej Číne.

Pozrite si

Namiesto vodíka metanol. Námorný gigant Maersk ide na uhlíkovú neutralitu inak

Loď neprodukuje žiadne emisie, pretože je poháňaná elektrinou z obrovskej batérie s kapacitou 7 500 kWh  (7,5 MWh). To je ekvivalent kapacity batérií minimálne stovky „lepších“ elektromobilov.

Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang

Yangtze River Three Gorges 1 je určená na vyhliadkové jazdy po rieke Jang-c‘-ťiang, na ktoré odvezie až 1300 pasažierov.

Loď vyvinuli China Yangtze Power, dcérska spoločnosť China Three Gorges Corp, a Hubei Three Gorges Tourism Group za 150 miliónov jüanov (21,49 miliónov eúr). Výrobcovia deklarujú túto výletnú elektrickú loď ako prvú, ktorá dosiahla „skutočne nulové emisie“. A majú pravdu, pretože energiu nabíja pomocou elektriny generovanej hydroelektrárňou pri priehrade Tri rokliny v jej domovskom prístave. Tri rokliny je s inštalovaným výkonom 32 × 700 MW (spolu 22,4 GW) najvýkonnejšou hydroelektrárňou na svete.

Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang

Žurnál People’s Daily Online uviedol niektoré špecifikácie elektrického plavidla s nulovými emisiami. Loď meria 100 metrov na dĺžku a 16,3 metra na šírku a môže ubytovať 1 300 cestujúcich, ktorí chcú vidieť pamiatky pozdĺž rieky. Len nesmú byť príliš ďaleko od domovského prístavu Yichang.

Hoci je elektrická loď vybavená pravdepodobne najväčšou batériou použitou v elektrickom vozidle na svete, narážame na problém, ktorý nepraje batériovej elektromobilite v ťažkých dopravných zariadeniach – na energetickú hustotu batérií. Tá je v prepočte na hmotnosť mnohonásobne nižšia v porovnaní s uhľovodíkovými palivami, aj s vodíkom.

Ani takáto obrovská batéria preto nedokáže zabezpečiť pre veľké plavidlo plavbu na dlhé vzdialenosti. Aktuálny dosah lode je približne 100 km na jedno nabitie. To postačuje na vyhliadkové plavby po rieke, ale určite nestačí na to, aby konkurovala dovolenkovým výletným lodiam, ktoré brázdia exotické zámorské destinácie. Pri svojej prevádzke by mala elektrická loď ušetriť 1 660 ton emisií ročne.

Zaujímavé by bolo vedieť aj to, aký čas potrebuje loď na nabitie svojej „mega“ batérie a aké parametre má nabíjačka. Ak sa napríklad elektromobil s batériou 75 kWh dokáže na rýchlonabíjačke s výkonom 350 kW nabiť povedzme za 20 minút, nabitie 100x väčšej batérie by pri takomto výkone trvalo viac ako deň. Nabíjačka s niekoľkonásobne vyšším výkonom je preto pre takúto batériu nevyhnutnosťou.

Pozrite si

Elektrická jachta Zen50 – hybrid poháňaný slnkom, aj vetrom

Lei Mingshan, predseda China Three Gorges Corp, uviedol, že elektrická výletná loď je míľnikom v podpore ekologickej dopravy, ochrany rieky Jang-c‘-ťiang a predzvesťou nízkouhlíkovej budúcnosti v námornom cestovaní.

Zdroj | China News Service/Zhou Xingliang

Veľké námorné lode, najmä tie nákladné, vrátane kontainerových lodí a tankerov, sú obrovským zdrojom emisií skleníkových plynov a oxidov síry, preto je hľadanie ciest k čistejším pohonom dôležité. Aj príklad čínskej výletnej lode Yangtze River Three Gorges 1 však ukazuje, že batérie tento problém nevyriešia. Teraz, ani v blízkej budúcnosti.

Riešením by bol prechod na vodíkový pohon (vyrábajúci elektrinu v palivových článkoch), „menším zlom“ môže byť spaľovanie metanolu v klasických motoroch, ktoré chce využívať Maersk. Cez malé jadrové reaktory, aké sa používajú v jadrových ponorkách a ľadoborcoch, zrejme cesta do komerčných vôd nevedie.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.