Toyotu Yaris má väčšina z nás zafixovanú ako ten malý, šikovný, tak trochu „ženský“ hatchback do mesta. S rastúcim trendom obľúbených SUV-čiek sa skupina kompaktných SUV značky Toyota rozrástla o nového člena, mestský crossover, ktorý som si vyskúšala dokonca vo verzii s hybridným pohonom: Toyota Yaris Cross Hybrid.
Testovaný model bol v najvyššej a mimoriadne bohatej výbave Premiere Edition s 1.5 litrovým motorom Hybrid Dynamic Force so 116 koňmi a pohonom kolies 4×2. K dispozícii je aj pohon 4×4, čo je na auto tejto kategórie nezvyčajné, ale veľmi vítané. Oproti klasickej, novej Toyote Yaris s podobnými parametrami a podobnou výbavou si za verziu Cross priplatíte približne 5-tisíc €. Stojí to za to? Čo môže ponúknuť mladej – alebo aj staršej – mamičke?
Vyšší podvozok
Či už SUV, alebo mini-SUV-čka sú obľúbené právom – máte k dispozícii oveľa väčší priestor, ale hlavne vyšší podvozok. My, ženy s malými deťmi a boľavými chrbtami veľmi oceňujeme, keď môžeme pohodlne a elegantne vystúpiť z vyššieho auta, nehovoriac o ľahšom ukladaní detí do auta. Lepší výhľad tiež nie je na zahodenie. Zároveň však stále ostáva výhoda, že oproti rozmerným SUV-čkam má mamička výhodu, že na dieťa sediace vzadu lepšie dočiahne.
Schválne, tipnite si, aká je svetlá výška modelu Yaris Cross? Prezradím vám, že je to až 17 centimetrov. To je dosť na to, aby ste dokázali parkovať aj na vyšších obrubníkoch. Výhodu to má však aj v prípade, že zídete z cesty, jednoducho s týmto autom zvládnete aj ľahší terén.
Jednoduché parkovanie
Oproti klasickému Yaris-u je Yariss Cross dlhší o 24 cm, napriek tomu je to stále auto, s ktorým v pohode a bez stresu zaparkujete v preplnenom meste alebo shopping centre, prípadne v svojej menšej garáži. Je to kompakt, ktorý vám síce poskytne výhody SUV, no stále sa všade zmestí. Výhodou je aj parkovacia kamera a nechýba ani technológia, ktorá vás upozorní na premávku za vami. Ak vyparkovávate z miesta cúvaním, nielen na displeji, ale aj akusticky vás Toyota upozorní na chodcov či autá a ak nereagujete, dokonca zabrzdí – aby nenastala kolízia! Priznám sa, že mi tento asistenčný systém bude v mojom aute chýbať, zvyknete si rýchlo.
Výborná spotreba
Jazdenie na Toyote Yaris Cross Hybrid bola moja prvá skúsenosť s „hybridom“. Je zaujímavé sledovať, kedy vozidlo využíva spaľovací motor a kedy elektrinu, samozrejme, môžete to vidieť aj znázornené na displeji. To však nie je to hlavné. V časoch, kedy sa nám z rastúcich cien (nielen) paliva krúti hlava, môže byť spotreba veľmi dôležitým parametrom pri výbere auta.
S týmto automobilom som najazdila takmer 1 000 km, z toho približne 70% boli diaľnice (tak to jednoducho vyšlo), zvyšok mesto a cesta 1. triedy. Spotreba za tento týždeň bola 5,5 l/100km, čo nemám ani na mojom aute, ktoré jazdí na naftu. Výrobca udáva spotrebu 4,4 l – 5,0 l/100 km a verím, že by som sa k nej priblížila viac, keby som jazdila skôr po meste, čo väčšinou aj robím.
Samozrejme, keďže ide o hybrid, poteší dobrý pocit z nižších emisií. Podľa výrobcu sa jedná o približne 100-116 g/km (v porovnaní s benzínovým modelom je to približne o 30 g menej). Za taký malý – a milý – bonus považujem to, že sa vám po každej jazde zobrazí krátke zhrnutie, ako úsporne ste jazdili (napríklad pri rozbehu alebo pri brzdení), takže postupne sa môžete pohrať a jazdu natrénovať tak, aby ste boli šampiónom v efektívnej jazde.
A aby toho nebolo málo, ocenila som aj Head-Up displej, vďaka ktorému nemusíte spustiť oči z cesty ani pri pohľade na aktuálnu rýchlosť, nastavenie asistenčných systémov či pri sledovaní spotreby.
Bezpečnostné prvky
Inteligentný adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, predkolízny bezpečnostný systém s rozpoznávaním chodcov a cyklistov, automatické prepínanie diaľkových svetiel – to všetko má Toyota Yaris Cross už aj v tej najzákladnejšej štandardnej výbave! V testovanej verzii už bol aj spomínaný head-up displej, ale aj praktický monitor mŕtveho uhla. Nebudem menovať všetky ostatné bezpečnostné prvky, na ktoré sme už v nových automobiloch zvyknutí, ale je tu niečo, čo mne osobne v mojom aute chýba. Uvedomila som si to, až po tomto teste.
Súčasťou testovanej výbavy bola totiž aj funkcia „rear seat protection“ – keď zaparkujete a vypnete motor, systém vás upozorní, že niekto ešte možno sedí na zadnom sedadle. Výrobcovia čoraz viac reagujú na prípady „zabudnutých“ detí v aute – konečne! A Toyota to vyriešila na jednotku.
Mimochodom, spomenula som už moderný interiér? Máte tu všetko, čo od auta v súčasnosti možno očakávať, kvalitné materiály či infotainment Toyota Smart Connect s dotykovým displejom o veľkosti 9 palcov. Grafika je prehľadná, no mňa potešilo, že je tu aj bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Konečne som si mohla Google mapy aj s dopravou nechať zobraziť na hlavnom displeji.
Veľkorysý a praktický batožinový priestor
Toyota Yaris Cross Hybrid má pri pohone 4×2 celkovo 397 litrov batožinového priestoru. A to je na takéto auto dosť. Páči sa mi dobre riešené dvojité dno, ktoré je rozdelené v pomere 60:40 a nie len výklopné, ale každú časť je možné vybrať a odložiť bokom, a tak sa tento veľkorysý priestor ešte zväčší.
Plató je tiež neobvyklé, z jemnej elastickej látky – nemusíte ho odopínať a ani nepadá, keď do kufra vložíte vyšší náklad, zároveň však stále chráni veci v kufri pred pohľadmi zvonka. A tu sme pri téme, ktorú riešia mnohé mamičky a budúce mamičky: Aký kočík sa mi zmestí do kufra auta? O tom som sa išla presvedčiť priamo do predajne Kociky.sk a vyskúšala som zopár hlbokých kočíkov, čiže podvozok plus vanička, vmestiť do batožinového priestoru.
Ovplyvnená dojmom „kompaktnejšieho auta“ som začala opatrne – rovnako kompaktnejšími kočíkmi ako Cybex Priam, s ktorým, ako vidíte na fotografiách, nemal kufor Toyoty Yaris Cross najmenší problém.
Podobne obišiel aj kočík BabyStyle Egg2, opäť bezproblémové umiestnenie kočíka do kufra. To plató z látky je naozaj výborné.
A napokon som si povedala, skúsim najväčší, najvyšší a najpohodlnejší kočík, ktorý mi padne do oka, a tým bol Moon Relaxx Edition. Na moje veľké prekvapenie sa do kufra krásne zmestil! Takže, ak raz budete mať Toyotu Yaris Cross Hybrid, nemusíte ísť do obchodu vyberať kočík s tým, aby sa vám do kufra zmestil. Zmestí sa sem totiž akýkoľvek model, aj ten najväčší.
Hoci sa môže zdať, že všetko, čo je pre matku – vodičku dôležité, som už spomenula, predsa len je ešte pár vecí, ktoré nie sú zanedbateľné a zhrnula by som ich prívlastkom „modernosť“. Či už ide o dizajn, ktorý je síce otázkou vkusu, ale skutočne púta pozornosť ostatných vodičov a okoloidúcich (niektorí sa dokonca pristavili a pýtali na tento model), ale aj o technické zázemie automobilu.
Vybitý telefón rieši bezdotyková nabíjacia plocha. Deväť-palcový dotykový vysunutý displej, žiaľ, pôsobí trošku labilne, na druhej strane to vyvažuje navigácia s aktualizovanými online dopravnými informáciami. Musím poznamenať, že som mala problém s prepojením telefónu, trvalo to o niečo dlhšie než pri iných autách, systém ma občas neposlúchal, napríklad mi pri každom vstupe do auta na telefóne z nejakého dôvodu zapol stále tú istú aplikáciu, prípadne pri počúvaní hudby z telefónu skladba síce bola prehrávaná, ale nebolo ju počuť.
Čo však oceňujem, je možnosť stiahnuť si aplikáciu MyT. Môžete cez ňu na diaľku zamknúť auto, prípadne zapnúť výstražné svetlá, keď neviete, kde presne ste zaparkovali (vám sa to ešte nestalo?), ale aj ovládať klimatizáciu. To sú veci na nezaplatenie! Okrem toho vás aplikácia upozorní na potrebu navštíviť servis a nájdete v nej informácie o vašich jazdách.
Auto si kupujeme nie len rozumom, ale aj srdcom. Či vás Toyota Yaris Cross Hybrid pri výbere zaujme, to ukáže až skutočný prvý kontakt a prvá jazda. Určite ju však môžete zaradiť do svojho výberu. Ak chcete štýlové auto, ktoré je menšie, ale zároveň pohodlné, praktické a úsporné – jednoducho rozumné a moderné, možno ste ho práve našli.