Mnohí bohatí ľudia sa radi prezentujú ako „ekologicky priateľskí“, ale zároveň by sa neradi vzdali luxusného životného štandardu. Ich jachty však väčšinou príliš šetrné k životnému prostrediu nie sú, snáď s výnimkou plachetníc. Pri námorných jachtách si elektropohon nevystačí s batériami kvôli ich nízkej energetickej hustote a tak sa objavujú riešenia čerpajúce elektrinu z vodíka, alebo zo slnka. Zaujímavú solárnu jachtu Zen50 predstavila maltská spoločnosť Zero Emission Nautic Ltd (ZEN Yachts).
Iste, vodík je pri lodnej doprave oveľa zaujímavejšou voľbou ako pri osobných automobiloch. Na rozdiel od batérií dokáže zaistiť veľký akčný rádius a dostatok energie aj na pohon všetkých palubných spotrebičov. Napríklad dve vodíkové nádrže jachty AQUA od spoločnosti Sinot umiestnené v strede lode uskladnia 2 x 28 ton kvapalného vodíka, udržovaného pri teplote -253 °C.
Keď sme o tomto technologickom unikáte písali v roku 2019, ešte sme netušili, že AQUA má „zakotviť“ v portfóliu Billa Gatesa, ktorý si ju údajne objednal za 600 miliónov EUR. Sinot však informáciu poprel. Vo februári 2020, keď nepravdivú informáciu zdieľali mnohé svetové médiá, existoval len dvojmetrový model jachty.
Vodíkový pohon vyzerá zaujímavo, ale aj pri lodiach, tak ako pri autách, naráža (okrem iného) na nedostatok čerpacích staníc. Naproti tomu námorné jachty so solárnym pohonom môžu byť – pri triezvych rozmeroch – príťažlivým riešením . Podľa ZEN Yachts existuje veľa solárnych katamaranov vybavených generátormi, ktoré z nich v podstate robia hybridné diesel-solárne plavidlá.
Nová Zen50 však má byť skutočným solárnym plavidlom a zaujímavá je hybridným pohonom iného typu. Na posilnenie pohonu bude, ako prvá, vybavená aj krídlovou plachtou, ktorá lodi pomôže zvýšiť rýchlosť a dosah.
Budúci čas je aj v tomto prípade namieste, pretože výrobca Zen50 ešte nepostavil. Ale loď je už objednaná a hotová má byť v roku 2023. Luxusná jachta s dĺžkou 15,7 m navrhnutá uznávaným námorným architektom Julienom Mélotom bude skonštruovaná z kompozitov s uhlíkovým vláknom a inšpirovaná výkonnými katamaranmi pre minimálny odpor vzduchu.
Energiu zaistí fotovoltaická strecha s výkonom 16 kW a batériové úložisko s kapacitou 160 kWh na pohon dvoch elektromotorov s výkonom 2×40 kW. Okrem toho bude mať 10 kWh záložnú batériu na napájanie navigácie a komunikačných systémov, ktorá zároveň pomáha pri prevádzke krídlovej plachty.
Pri motorickom pohone dosiahne jachta maximálnu rýchlosť 10 uzlov (18,5 km/h), ale s polotuhou plachtou Oceanwings OWS 3.2 sa zvýši maximálna rýchlosť na 14 uzlov (26 km/h). Zen Yachts ráta s dojazdom viac ako 180 námorných míľ (~ 330 km) za 24 hodín, ale nie pri maximálnej rýchlosti. Nepretržitá cestovná rýchlosť pri pohone na elektrinu je uvádzaná ako 4,5 – 5 uzlov a 6 – 10 uzlov pri kombinovanom pohone so slnkom, aj krídlovou plachtou.
Zen50 pojme až 12 pasažierov v štyroch dvojlôžkových kajutách s vlastnou kúpeľňou, spolu s jednou poschodovou dvojlôžkovou a jednou jednolôžkovou kajutou, pričom výrobca ponúka širokú škálu variability usporiadania interiéru. Na palube bude k dispozícii internetové a telekomunikačné pripojenie vďaka satelitnej sieti Starlink od SpaceX.
V tlačovom vyhlásení Zen Yachts svoj projekt ekologickej námornej dopravy charakterizovala sympatickým vyjadrením: „Naši zákazníci sú si vedomí, že sa budú plaviť na výkonnom katamaráne s nulovými emisiami; nehľadajú plávajúci hotel, ale chcú si užiť zážitky a znovu sa spojiť so živlami“.
Zen50 je ponúkaný v konfiguráciách Racer, Cruiser a Explorer a možno ho mať s krídlovou plachtou alebo bez nej. Ceny začínajú na úrovni 1,6 milióna USD.