Reklama

Technologický pohľad na Gran Turismo 7 – jasný dôvod na kúpu PS5 konzoly?

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation
90 %
Je Gran Turismo 7 zatiaľ najlepšou ukážkou PS5 technológií?

V detailnej recenzii Tomáša ste sa mohli dočítať o plných zážitkoch z Gran Turismo 7. Tento článok sa bližšie pozrie na technologickú stránku PS5 verzie najnovšej časti fenomenálnej série, ktorá oslavuje 25. výročie. Jej podtitul The Real Driving Simulator nabáda, že autori sa snažia o najväčšiu mieru realistického pretekania, o čo sa snažia už od prvých častí. Chodia po reálnych svetových okruhoch, cvakajú si tisícky záberov, aby sa do hry dostali najvernejšie zobrazenia ikonických miest, áut či samotnej jazdy.

Gran Turismo 7 vyšlo paralelne na PS4 i PS5, takže môžeme porovnať dve verzie, kde PS5 jednoznačne ukáže ako technológie pokročili a prečo má táto verzia navrch aj oproti stále zdatnej konzole PS4 Pro.

Zdroj | PlayStation

GRAFIKA: na PS5 dva módy na výber

Pri štarte hry vás hra sama požiada, aby ste si zvolili preferencie, pričom máte na výber dve možnosti priorít: kvalitu obrazu, kde si volíte najmä ray tracing a iné grafické devízy alebo vyšší framerate, kde získate lepšiu pocit z rýchlosti. V oboch prípadoch hra nerobí kompromisy pri rozlíšení a ide rovno v 4K.

Osobne som zvolil režim Performance kvôli vyššiemu frame rate, pretekárske hry sú ideálne pre viac fps. Na pár pretekov som zvolil aj režim s ray-tracing, kde je vyššia kvalita obrazu, ale padáte na 30 fps. Ani to nie je márna voľba, no ray-tracing nie je aplikovaný všade. V pretekoch ho takmer nemáte – dočkáte sa ho akurát v opakovaných záznamoch, v showroome a ideálne počas efektov počasia, najmä dažďa. Ray-tracing si totiž dáva záležať najmä pri plochách s odleskom a tie sú často využívané priamo v showroome, kde si pozeráte svoje autíčko zo všetkých možných uhlov alebo práve po daždi, kedy je časť efektov vidieť na aute a iná zase na vozovke či trati. Ray-tracing je však famózny pri inom aspekte – v rámci odleskov znamenite využíva aj okolie, t.j. iné autá, povahu okolia alebo aj vaše odrazy.

Takže áno, ak sa chcete viac kochať autami v showroome a užiť si nádherné záznamy, odporúčam ray-tracing zapnúť. Ale na prvé dni a maximálne zápolenie, zbieranie áut či vyhrávanie dávam prednosť Performance.

Zdroj | PlayStation

GRAFIKA: rozlíšenie

Ešte jeden postreh k rozlíšeniu jednotlivých verzií. PS5 verzia ide v natívnom 4K v oboch módoch, takže tu niet čo riešiť. Na trhu je aj PS4 verzia, ktorá sa ukazuje byť zdatná, i keď ťahá za kratší koniec – základná PS4 ide v 1080p, klasické FullHD rozlíšenie, kde drží framerate v rámci možností. Na 9-ročný hardvér je to aj tak úctyhodný výkon. To PS4 Pro je kompromis pre ľudí s FullHD i 4K TV – dopočítané 1800p rozlíšenie sa drží so cťou. Hru som testoval paralelne aj na PS4 Pro a tu radím ostať pri 1080p a dúfať vo vyšší frame rate.

GRAFIKA: showroom a opakovaný záznam

Zatiaľ čo samotné pretekanie je maximálne verné a ak si podobne ako ja užívate pohľad z kokpitu, budete tu ako prikovaní a sledovať dianie na trati. Iná stránka grafiky sa ukáže počas opakovaných záznamov, ktoré sú skutočne famózne, vynikajúco prestrihané a vtedy si začnete užívať aj ďalšie možnosti grafiky. Okrem toho spomínaného ray tracingu sa tu ukazuje, ako Polyphony Digital výrazne zamakalo na grafike prostredí i áut. Prehrávanie vašich pretekov alebo tréningov ukáže skutočne parádne nuansy vrátane fyziky auta – špeciálne som sa sledoval pri trénovaní brzdnej dráhy, kedy a ako začalo auto spomaľovať, ako zastalo a na akom mieste.

Na druhej strane je tu nádherne spracovaný showroom. Gran Turismo 7 od svojho intra netají, že prezentuje lásku ku autám a pokiaľ ju zdieľate, máte sa na čo tešiť. Je tu viac ako 400 modelov z rôznych desaťročí a vo svojej garáži si môžete prehliadať získané kúsky, kochať sa získanými autíčkami, ku ktorým sa dostanete cez víťazstvá v pretekoch alebo za peniažky.

Zdroj | PlayStation

SSD disk a veľmi rýchle načítavanie dát

Najväčšia devíza PS5, ktorú pocítite v každej hre (a dupľom pri porovnávaní so staršou PS4 verziou) je rýchle načítavanie dát. Na tomto mieste treba podotknúť, že Gran Turismo 7 je samo o sebe relatívne veľká hra a na PS5 i PS4 zaberá cez 100 GB dát. PS5 verzia načítava trate rýchlo, za 2 až 4 sekundy, iné časti obrazoviek sa načítajú aj za menej ako dve sekundy. Na autíčka v showroome sa takmer vôbec nečaká.

Pri oboch PS4 verziách je cítiť, že majú čo robiť s desiatkami GB dát a pýtajú si patričný čas – desiatky sekúnd. PS4 Pro má málinko navrch, keď sa hýbe medzi 32 až 37 sekundami, zatiaľ čo klasická PS4 verzia atakuje aj hranicu 40 sekúnd a viac. Opäť platí, klasický pevný disk sa zapotí, ale potom už hra fičí naplno.

Zdroj | PlayStation

3×3 ovládanie

Gran Turismo 7 prináša rôzne možnosti ovládania, sami si môžete vybrať, čo vám najviac pasuje. Takú ponuku som ani nečakal – rátal som, že autori sa budú snažiť ponúknuť viaceré ovládacie schémy. Ale tu si môžete nakombinovať 3×3 možnosti.

Jedna vec je ovládanie pohybu volantu – na výber sú klasické šípkové tlačidlá, ľavá páčka alebo pohybový senzor. Len zo zábavy som vyskúšal pohybový senzor, pri ktorom točíte gamepadom ako volantom, že ako táto voľba funguje. A bol som neskutočne prekvapený a rovno som pri tejto možnosti ostal po celý čas hrania. Beriem, že šípky a páčka sú osvedčené metódy, ale točenie vo vzduchu má čosi do seba a nemusíte mať ani gamepad predklonený na polceste k TV. Natáčanie do ľavej či pravej strany si vychutnáte najmä pri ostrejších zákrutách, málokedy sa mi stalo, že by som vyletel z trate kvôli nepozornosti. Tento spôsob ovládania je dosť intuitívny a nie je to iba hračka na vyskúšanie, ale plnohodnotná možnosť.

Druhé nastavovanie sa týka akcelerácie a brzdenia. Pridávať plyn a brzdiť môžete opäť trojako: pravou páčkou, dvomi funkčnými tlačidlami alebo dvomi bočnými tlačidlami L2 a R2. Opäť platí, každý nech si volí, čo mu najviac pasuje – osobne som na DualSense dal prednosť L2+R2 kombinácii na boku gamepadu a v spojení s otáčaním gamepadu je to pre mňa top voľba.

Ale rozhodne chválim, že si pri spustení hry môžete vyskúšať a nakombinovať, čo vám príde po chuti.

Zdroj | PlayStation

DualSense a haptická odozva

Ďalšou z chuťoviek ovládania je haptická odozva, ktorá sa prejavuje najmä pri viacerých momentoch. Často sa ukáže pri pridávaní plynu alebo brzdení, ale nemenej sugestívne sú aj prekážky, resp. chvíle, keď vyletíte z trate a pocítite drsný povrch mimo asfaltu. Skrátka, vždy keď nejdete ideálnu trasu, ale začnú preteky a tie prinesú jemné zrážky, šúchanie o bariéry alebo nebodaj jazdu po mokrej vozovke, DualSense dá o sebe vedieť.

Prekvapivo nie sú vibrácie alebo haptika také drsné a intenzívne – na rozdiel od Motocross pretekov, kde vám vibroval ovládač totálne prenikavo, nonstop a po polhodine sa vám triasli pomaly ruky, tu je odozva vložená citlivo. Jemný šmyk, preraďovanie rýchlostí alebo ľavý ukazovák na brzde (L2) vám potvrdí, čo sa deje. Niet sa preto čudovať, že hra odporúča akceleráciu a brzdy mapovať na tieto tlačidlá, aby haptika vynikla a dodala lepší pocit z jazdy. A takto môžete hrať aj dve-tri hodiny a budete vládať, aj vaše prsty. I keď priznám sa, že po hodinke som už striedal na plyne (R2) ukazovák a prostredný prst.

Osobitá kapitola je počasie, kedy sa začnete častejšie šmýkať, jazdiť cez kaluže alebo počas jedného preteku sa aj počasie zmení. Jazda začne pekne s lúčmi slnka, zrazu sa zamračí a v treťom kole už padajú veľké kvapky dažďa na čelné sklo, grafika okolia sa zotmie a aj DualSense ovládač vám dá pocítiť zmenu.

Zdroj | PlayStation

3D audio či domáce kino

Napokon je tu zvuková stránka. Máte dve možnosti ako si užiť naplno – ak zvolíte slúchadlá, čaká vás výborný zážitok s 3D audiom, ktorý sa oplatí najmä v noci. Vtedy si lepšie užijete odkiaľ idú zvuky z rôznych strán alebo ako ľahko prehučíte dlhším tunelom. Ale aj drobné nuansy si môžete vychutnať – keď sa zrazu rozprší či zrazu prechádzate trávou či štrkom namiesto asfaltu.

No častejšie hrám na domácom kine, ktoré nemenej kvalitne sprostredkuje zážitok z okruhov, vyniknú na ňom starostlivo vytvorené animácie (intro je dlhé, ale citlivo zostrihané), garáži, kaviarne. Hudba je samostatná kapitola, nielen výborne využitá v minihre Music Rally, vďaka bohatému soundtracku patrí k zážitku z jazdy. Zvuk motorov, bŕzd, povrchu či elementov počasia umocňuje zážitok. A do toho sú tu drobné zvukové efekty v menu, keď vám cinkajú peniažky či plechy.

Keď si spojíte skvelú grafiku, rýchle načítavanie dát, možnosti DualSense (ako ovládaču i volantu), zvukovú stránku, je to špičkový PS5 titul. Ak milujete autá a preteky, Gran Turismo 7 vám dopraje špičkové hodiny hrania, japonský zmysel pre detail sa spolu s technológiami výborne dopĺňajú.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.