Európsky parlament len pred pár dňami schválil kľúčový legislatívny dokument – Akt o digitálnych službách (DSA).
Na ktorých aktérov sa nová legislatíva vzťahuje?
V prvom rade sú to tzv. sprostredkovateľské služby, ktoré ponúkajú sieťovú infraštruktúru ako napríklad poskytovatelia internetového pripojenia.
Druhou skupinou sú hostingové služby vrátane cloudových a webhostingových služieb a treťou skupinou elektronické trhoviská, obchody s aplikáciami či platformy sociálnych médií.
Štvrtou kategóriou sú veľmi veľké online platformy, pri ktorých hrozí šírenie nezákonného obsahu. Do tejto kategórie patria všetky platformy, ktoré využíva viac ako 10 % zo 450 miliónov spotrebiteľov Európskej únie.
Všetky štyri skupiny aktérov netreba brať ako oddelené nádoby, ale ako vzájomne prepojené kategórie, ktoré majú na seba naviazané jednotlivé pravidlá.
Legislatíva sa týka všetkých aktérov, ktorí pôsobia na európskom trhu aj v prípade, že majú sídlo v zahraničí. Opatrenia sa tak dotknú aj Facebooku, Twitteru či Googlu.
Nastavenie štandardu
Podobne ako pred pár rokmi GDPR nastavil jasné pravidlá v oblasti zdieľania osobných údajov, tak DSA nastaví pravidlá pre online platformy. Facebook čelí posledné roky kritike za vytvorenie priestoru pre šírenie konšpirácií, nenávistných prejavov či za využívanie cielenej politickej reklamy. S touto reguláciou bude možné kontrolovať podobné javy. Cielená politická reklama bude musieť byť jasne označená. Ide o reakciu na incident s Cambridge Analytica. Zároveň bol prijatý zákaz cielenej reklamy pre maloletých.
Zároveň by mal byť obmedzený zber dát týkajúcich sa politického či náboženského presvedčenia či sexuálnej orientácie.
Platformy budú tiež musieť informovať používateľov o odstránení obsahu a používatelia budú mať prístup k mechanizmom riešenia sporov vo svojej krajine. Plusom tiež je, že bude umožnený prístup preverených výskumných pracovníkov k údajom platforiem, aby mohli zisťovať prípadne riziká.
Kedy bude platiť na Slovensku?
Po prijatí Európskym parlamentom nasledujú v rámci legislatívneho procesu ďalšie rokovania. Keďže návrh schváleného zákona ešte nie je finálny, nasledujú vyjednávania so zástupcami európskych inštitúcií. Podľa portálu Euractiv, v súčasnosti je v pláne päť politických trialógov medzi Komisiou, Parlamentom a Radou, konkrétne na 31. januára, 22. februára, 15. marca, 24. – 25. marca a 6. – 8. apríla.
Následne po diskusiách by malo dôjsť k dohode na finálnej podobe zákonu a odhlasovaniu európskymi poslancami. V prípade schválenia bude nasledovať proces implementácie jednotlivými členskými štátmi a internetovými spoločnosťami. Termín, kedy zákon začne byť účinný tak môže byť až v rokoch 2023/2024.