Reklama

Námorná doprava pre veľké reťazce je obrovskou škvrnou na životnom prostredí

Zdroj | shipitzero.org
Juraj Procházka
Zdroj | shipitzero.org
Zdroj | shipitzero.org

Online nakupovanie mení šíre more na extrémne znečistenú dopravnú trasu. Počas pandemických obmedzení, kedy ľudia v oveľa väčšej miere preferujú e-shopy, to platí zvlášť. Podľa správy, ktorú vydali Stand.earth a Pacific Environment sa približne 90 % svetového obchodu prepravuje po mori. Táto lodná doprava môže predstavovať až 3 % celkových emisií skleníkových plynov na svete. To by znamenalo, že medzinárodná lodná doprava by sa rovnala šiestemu najväčšiemu znečisťovateľovi, ak by to bola krajina.

Pozrite si

Namiesto vodíka metanol. Námorný gigant Maersk ide na uhlíkovú neutralitu inak

Leví podiel na tomto znečisťovaní majú veľké obchodné reťazce, respektíve ich prepravcovia. Námorná doprava pre Amazon, Walmart, Target a IKEA predstavovala v rokoch 2018 až 2020 približne 20 miliónov ton emisií oxidu uhličitého, z ktorých väčšina pochádzala z tovaru prepravovaného medzi Čínou a západným pobrežím USA. Počas pandémie tieto spoločnosti zaznamenali rekordné zisky, ale tie sú „ušpinené“ vysokými environmentálnymi nákladmi.

Zdroj | shipitzero.org

Medzi prepravcami dominuje francúzska kontajnerová prepravná spoločnosť CMA CGM ako najväčší znečisťovateľ, s podielom 33 % emisií spojených s dopravou pre uvedené spoločnosti. CMA CGM má zvlášť úzku spoluprácu s Walmartom, tu jej lode vyprodukovali v roku 2020 68 % emisií z námornej dopravy Walmartu.

Na rozdiel od iných priemyselných odvetví, ktoré vyvinuli isté úsilie na zníženie emisií, námorná doprava akoby nebola v zornom poli záujmu, keďže nebola zahrnutá do úsilia v rámci parížskych dohôd z roku 2016.

Zdroj | shipitzero.org

Lodní dopravcovia pritom tiež používajú neefektívne praktiky, keď posielajú naprieč oceánmi aj lode plné prázdnych kontajnerov. Pripomína to šialené „lety duchov“, keď počas pandémie letecké spoločnosti lietali na niektorých linkách bez pasažierov.

Znečistenie ovzdušia nákladnými loďami mnohých ľudí príliš nevzrušuje, keďže sa odohráva väčšinou na šírom mori. Ale vo veľkých prístavoch sa znečistenie oxidmi síry, uhlíka a pevnými časticami koncentruje a zhoršuje kvalitu života obyvateľov v okolí.

Zdroj | IBTimes UK

Podľa správy z roku 2020, ktorú zverejnil Air Quality Life Index, bola zlá kvalita ovzdušia považovaná za „najväčšie riziko pre ľudské zdravie“ na celom svete. Priemerný človek bol vystavený takmer trojnásobne vyšším koncentráciám znečistenia časticami, ako je podľa Svetovej zdravotníckej organizácie bezpečné. To prispieva k skráteniu priemernej dĺžky ľudského života o dva roky.

Pozrite si

Vodíková superjachta AQUA – hračka pre ekologických milionárov

Autori správy z Stand.earth apelujú, aby sa námorná doprava transformovala na využívanie lodí s nulovými emisiami. To by bolo síce ideálne, ale v tomto prípade vedie cesta len cez vodíkový pohon.

Batérie sa uplatnia len v lokálnej lodnej doprave na krátkych trasách a budovať kontajnerové lode s jadrovým pohonom asi neprichádza do úvahy. Menším zlom ako nafta, či mazut by bol pohon prostredníctvom metanolu, ktorý skúša Maersk. Ale vodík môže byť v tomto prípade perspektívnou, aj keď momentálne cenovo nepriechodnou alternatívou.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.