Podiel elektromobilov na našich cestách bude v najbližších rokoch nepochybne rásť a to určite aj napriek tomu, že Slovensko nepodpísalo dohodu o prechode na výhradný predaj vozidiel s nulovými emisiami od roku 2040. Ako sme však na elektromobilitu ako krajina vôbec pripravení?
Mnohé automobilky a krajiny sa v priebehu uplynulých rokov zaviazali k ukončeniu výroby a predaja vozidiel s benzínovými a naftovými motormi. V období rokov 2025 až 2040 by tak malo prísť k ich výmene za vozidlá s alternatívnymi pohonmi, či už na elektrinu alebo vodík.
Značný náskok v nástupe do praxe má práve elektrický pohon, pre ktorý je už vo väčšine európskych krajín vybudovaná aj dostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Nie všetky krajiny si sú v tomto meradle rovné.
Portál Zutobi sa rozhodol pozrieť na to, ako sú jednotlivé európske krajiny pripravené na postupný príchod elektromobilov na cesty. Finálne skóre pre jednotlivé krajiny vypočítal na základe štyroch kľúčov – nákladov na plné nabitie elektromobilu Tesla Model 3 s 50 kWh batériou, percentuálneho podielu elektrických áut na cestách, počtu vyhľadávaní informácií o elektromobiloch na 100 000 obyvateľov a počtu nabíjacích staníc na 1 kilometer.
Nie je snáď žiadnym prekvapením, že najlepšie z tohto rebríčka vyšlo Nórsko, ktoré je v elektromobilite dlhodobým lídrom. Prekvapením však môže byť umiestnenie Spojeného kráľovstva na druhej priečke. Vďačiť za to môže najmä vysokému záujmu jeho obyvateľov o elektromobilitu.
Ak budete v celkovej tabuľke hľadať Slovensko, posunúť sa budete musieť do jej druhej polovice. Slovensko skončilo v rebríčku európskych krajín až na 24. mieste, o priečku nad Poľskom, ktoré mimochodom spomínanú dohodu o prechode na predaj vozidiel s nulovými emisiami podpísalo.
Tabuľka obsahuje viaceré nepresnosti, vrátane štátnej dotácie uvedenej pri Slovensku, ktorú aktuálne nie je možné získať. Nepresnosťou týchto informácií si je pravdepodobne portál Zutobi vedomý, do výpočtu finálneho skóre pre jednotlivé krajiny a európsky priemer ho totiž napokon nezaradil.