V Glasgowe na konferencii COP 26 sa niekoľko veľkých krajín a výrobcov automobilov dohodlo na stanovení nového cieľa. Tým je, aby sa do roku 2040 predávali len plne elektrické automobily s nulovými emisiami.
COP 26 je konferencia Organizácie spojených národov o zmene klímy. Po prvý raz sa na rokovaniach o klimatických zmenách stretli svetoví lídri pred 30 rokmi. Tohoročná konferencia sa začala 1. novembra v Glasgowe, kde sa streto 197 zmluvných strán.
Viete, že…
na konferencii COP 26 skúmajú zmluvné strany, do akej miery sa im darí plniť záväzky v rámci cieľa Parížskej dohody udržať globálne otepľovanie výrazne pod úrovňou 2 °C v porovnaní s predindustriálnou úrovňou a snažiť sa obmedziť ho na 1,5 °C?
Počas rokovaní vydalo niekoľko zúčastnených krajín nové vyhlásenie, ktoré sa týka prechodu na elektromobily. Výsledkom je záväzok, že do roku 2040 prejdú na celosvetové predaje vozidiel výlučne s nulovými emisiami.
Tu je zoznam krajín, ktoré sa pripojili k deklarácii. Slovensko by ste v ňom hľadali zbytočne. Opäť sa tak potvrdzuje, že sa o životné prostredie zaujímame najmä slovami. Nabudúce by to chcelo aj činy. V ich vyhlásení sa píše:
„Ako predstavitelia vlád, podnikov a iných organizácií s vplyvom na budúcnosť automobilového priemyslu a cestnej dopravy sa zaväzujeme k urýchleniu prechodu na vozidlá s nulovými emisiami, aby sme dosiahli ciele Parížskej dohody. Spoločne budeme pracovať na tom, aby všetky predaje nových áut a dodávok mali celosvetovo nulové emisie do roku 2040 a najneskôr do roku 2035 na popredných trhoch.“
Tu je ten sľúbený zoznam: Azerbajdžan, Cyprus, Čile, Dánsko, Dominikánska republika, El Salvador, Fínsko, Ghana, Chorvátsko, Island, Írsko, Izrael, Kambodža, Kanada, Kapverdy, Keňa, Litva, Luxembursko, Mexiko, Maroko, Holandsko, Nový Zéland, Nórsko, Paraguaj, Poľsko, Rakúsko, Rwanda, Slovinsko, Švédsko, Turecko, Uruguaj, Veľká Británia.
K deklarácii sa nepripojila ani USA, no niekoľko štátov, vrátane Kalifornie, New Yorku a Washingtonu, áno. Okrem štátov podporilo tieto ciele niekoľko automobiliek, napríklad Ford, GM, Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover či Volvo.
Dodávame, že aj keď ide o na prvý pohľad ambiciózny cieľ, neprináša zásadné zmeny a urýchlenie prechodu na elektromobily. Väčšina automobilových koncernov už zverejnila svoje individuálne plány na postupný prechod od spaľovacích pohonov na elektrické, resp. s nulovými emisiami. Pozrieť si ich môžete napríklad v našom prehľade Kedy a ktorá automobilka končí so spaľovákmi?