Moderné automobily už nie sú len o digitálnych displejoch, ale aj o prepojení s mobilným telefónom. Vaše prenosné zariadenia si môžete spojiť s infotainmentom novších áut, no stále obľúbenejšie sú aplikácie pre vzdialený prístup. Takúto možnosť ponúka aj Mercedes-Benz s aplikáciou Mercedes me, na ktorú sme sa pozreli bližšie v kombinácii s elektromobilom EQV.
Technologický svet sa veľmi rýchlym tempom posúva vpred a to čo bolo moderné pred pol rokom už dnes môže byť dávno prekonané. Inovácie sa už dlhé roky dotýkajú áut aj po softvérovej stránke. Nové vozidlá, ktoré vychádzajú z liniek fabrík, sú takmer počítače na kolesách. Veď čipová kríza len zvýrazňuje, že doba analógová je v autách dávno minulosťou.
Doslova sú prepletené káblami a elektronikou, ktorá sa stará o mnoho vecí. V prvom rade o korektné správanie všetkých systémov určených pre jazdu, no zároveň je tu aj viacero bezpečnostných prvkov. Samozrejme, nemôžu chýbať informačné systémy pre vodiča a napokon aj stále viac žiadané funkcie určené pre zábavu a komfort. Všetky funkcie auta sa štandardne dajú ovládať a nastavovať cez infotainment, avšak oveľa pohodlnejšie je pripraviť si napríklad plánovanú trasu alebo zabezpečiť tepelných komfort ešte z domu alebo z práce.
Práve takéto možnosti prinášajú mobilné aplikácie pre vzdialený prístup do vášho auta. My sme sa tentokrát bližšie pozreli na mobilnú aplikáciu Mercedes me, ktorá je určená pre vozidlá značky Mercedes-Benz. V našom prípade sme aplikáciu testovali v spojení s plne elektrickou luxusnou dodávkou Mercedes-Benz EQV.
Pripojenie k vášmu autu na diaľku si vyžaduje istý postup, ktorý má každá automobilka odlišný. Napríklad, pri vozidlách ŠKODA je potrebné mať pri sebe všetky kľúče, s vozidlami Renault prebieha overovanie cez unikátny kód, ktorý sa pošle priamo do infotainmentu. Bohužiaľ, s aplikáciou Mercedes me som párovanie vozidla otestovať nemohol, nakoľko prístup nám udelil priamo Mercedes-Benz na obmedzený čas.
Kompetentným stačilo zaslať iba e-mail, pod ktorým mám vytvorený vlastný účet v službe Mercedes me, a prístup som dostal obratom. Hneď po otvorení aplikácie som tak mal plný prístup k všetkým funkciám a vozidlu ako takému. Čo by som na úvod určite rád vyzdvihol je celkový dizajn aplikácie a jej intuitívnosť. Celé spektrum možností máte doslova pod palcom a veľmi jednoducho sa v nich orientuje.
Grafika je moderná a s decentnou eleganciou presne tak, ako by ste očakávali od prémiových áut Mercedes-Benz. Hlavná obrazovka zobrazuje všetky podstatné informácie a zároveň sa môžete rovno prekliknúť na kľúčové nastavenia. Ak by ste náhodou nevedeli, do ktorého Mercedesu si to vlastne chcete sadnúť, na vrchu obrazovky sa zobrazuje kompletný popis auta spolu s EČV. Síce to vyzerá ako zbytočné zaberanie miesta, pre flotilové firmy to môže byť dôležitá informácia.
Hneď vedľa EČV sú ďalšie dôležité informácie – znak, či je auto zamknuté alebo odomknuté a či je zatiahnutá parkovacia brzda. Následne, nižšie, už svietia konkrétne funkcie. Teda uzamknutie alebo odomknutie vozidla, aktuálny status auta, objednanie servisu, diaľkové zapnutie klimatizácie alebo nastavenia spojené s nabíjaním. V dolnej časti obrazovky je 3D model vozidla a pod ním sú vypísané ďalšie kľúčové informácie. Napríklad počet najazdených kilometrov či aktuálny dojazd.
Ak si nie ste istí, či ste zatvorili všetky dvere alebo okná na aute, presne na to slúži Status vozidla. Tu nájdete informácie, či a koľko dverí je na aute otvorených, pričom tieto údaje sú aj vizualizované. Takže presne viete, kto za sebou dobre nezavrel. Zaujímavosťou je, že okná je možné zatvárať a otvárať priamo cez mobil, pričom to isté platí aj pre strešné okno, ak ho dané vozidlo má. V rámci kolónky servis sa nachádzajú informácie o nastavených intervaloch a aj najbližšie autorizované servisy.
Vyhrievanie alebo chladenie interiéru pred samotnou jazdou patrí medzi najobľúbenejšie funkcie. Nielen teda v mojom osobnom rebríčku, ale aj väčšiny majiteľov elektromobilov. Samozrejme, takáto možnosť je k dispozícii aj pri niektorých vozidlách so spaľovacím motorom, no rozhodne to nie je také jednoduché a rozšírené. Priamo v aplikácii je možné okamžite aktivovať klimatizáciu, no zároveň aj nastaviť niektoré jej parametre. Zvoliť si môžete požadovanú teplotu a aj čas odjazdu. Na základe toho systém pripraví tepelný komfort na požadovaný presný čas.
Veľmi dobre spracovaná je tiež sekcia nabíjania. Tu sa rovnako nachádza dobre graficky zladený dizajn, ktorý je navyše funkčný a dopĺňajú ho aj ďalšie detaily. Napríklad, informáciu o otvorenej klapke nabíjania by som tu nečakal, no aplikácia vám ju ponúka. V rámci nabíjania je tiež možné naplánovať klimatizáciu. Samozrejme, podstatné sú tu samotné informácie o nabíjaní a batérii. Aplikácia zobrazuje aktuálny stav batérie v percentách, zostávajúci dojazd a zároveň tiež odhaduje maximálny pri plnom nabití. Uvedený je tiež výkon nabíjania a čas, kedy sa nabíjanie ukončí.
Asi najväčším prekvapením je pre mňa funkcia plánovania trasy. Podobne ako vo vozidle, aj tu si viete pripraviť vašu cestu. Aplikácia komunikuje so servermi a dokáže plánovať trasu na základe aktuálnej situácie na ceste a aj momentálne dostupných nabíjacích staniciach. Aj nabíjačky sú totiž neustále online, takže systém presne vie, koľko konektorov je v súčasnosti dostupných a aký je ich výkon. Vám preto stačí zadať iba cieľovú destináciu a aplikácia sama preráta, kde a či vôbec sa budete musieť zastaviť kvôli nabíjaniu.
V prípade, že je to potrebné, rozpíšu sa konkrétne miesta s cennými podrobnosťami. Systém vie odhadnúť, s koľkými percentami prídete k nabíjačke, do koľkých percent budete musieť nabíjať a ako dlho to bude trvať. Keď ide o nabíjačku v programe Mercedes me Charge, priamo v aplikácii vidíte aj cenu za kWh. Ak si za túto službu platíte, nabíjanie môžete spustiť priamo z aplikácie mobilu. Proces nabíjania síce rýchlejšie aktivujete s fyzickou kartou, ale aj napriek tomu ide o vítanú možnosť.