Výhody
- pútavý dizajn
- priestranný interiér a batožinový priestor
- slušná spotreba
Nevýhody
- ergonómia ovládania vozidla
- nepredvídateľné správanie hybridného pohonu
Nie, nemáte déjà vu. Novinke Renault Arkana sme sa už v našej redakcii venovali, najprv v klasickej verzii TCIe 140 EDC a neskôr v podobe krátkych testovacích jázd aj vo verzii E-TECH 145. Teraz ale nadišiel čas pozrieť sa na druhú spomínanú verziu detailnejšie, s hybridnou Arkanou sme už tentokrát mali možnosť stráviť plnohodnotný testovací týždeň. Ako dopadol?
Hneď na úvod musím skonštatovať, že Arkana je neuveriteľný pútač pozornosti. No nie je veľa áut, za ktorými by sa ľudia otáčali tak často, ako práve za touto novinkou. Pozitívne boli aj prvé reakcie okolia. Arkana sa skrátka ľudom páči a popravde je to z veľkej časti vďaka tomu, že sa tvarmi a rozmermi podobá na luxusné SUV konkurenčných značiek, čo nie je vôbec na škodu.
Veľkorysé rozmery, aj čo sa týka svetlej výšky, sa napokon podpísali aj pod komfort jazdy a priestor pre posádku. Arkana je aj napriek svojmu francúzskemu DNA skvele pripravená na slovenské cesty a ich neduhy. Posádku navyše poteší prémiovými materiálmi, USB portmi vpredu i vzadu a batožinovým priestorom s objemom až 480 litrov.
To podstatné pre nás sa ale samozrejme odohráva pod kapotou. Tam v prípade nami testovanej verzie E-TECH 145 nájdeme 1,6-litrový benzínový 4-valec doplnený o elektromotor s celkovým výkonom 105 kW a krútiacim momentom 148+205 Nm. Energiu má hybridná Arkana uloženú v 1,2 kWh batérii, ktorá je umiestnená v batožinovom priestore.
Keďže nejde o plug-in hybrid, batériu nemusíte a vlastne ani nemôžete nabíjať. Podľa slov automobilky však nie je vylúčené, že sa časom do predaja nedostane aj PHEV verzia tohto modelu. Po technickej stránke je na to Arkana pripravená, prekážkou je pre Renault iba nevyhnutné zvýšenie hmotnosti.
Táto pohonná zostava sa stará o 100 % štartov v elektrickom režime, v ktorom má podľa oficiálnych štatistík Arkana vydržať v meste až v 80 % prípadov. Oficiálne čísla o spotrebe hovoria o rozpätí 4,9-5,1 l/100 km. Aj keď sa nám počas letných testovacích jázd podarilo s Arkanou jazdiť so spotrebou 4,3 l/100 km, počas testovacieho týždňa sa už spotreba po jazdách s pestrejším spektrom povrchov, rýchlostí a situácií vyšplhala na 5,3 l/100 km.
Zaujímavé je, že Arkana túto spotrebu dosiahla aj napriek tomu, že v našom prípade určite 80 % času nešla v plne elektrickom režime. Naopak, spaľovák sa počas našich jázd hlásil k slovu prekvapivo často, možno až príliš často. V niektorých hybridoch si prechod medzi pohonmi ani nevšimnete. Arkana ale vytáča svoj benzínový 4-valec do prekvapivo vysokých otáčok, takže sa jeho prebudenie po automatickom vypnutí režimu „EV“ skrátka nedá ignorovať.
Celý hybridný pohon bol pre mňa počas testovacieho týždňa záhadou. Na rozdiel od iných hybridov som pri nej nedokázal odhadnúť, kedy bude Arkana elektromobilom a kedy pôjdeme na benzín. Manuálne zapnutie režimu elektrickej jazdy príliš nepomáhalo, Arkana skôr či neskôr tento režim automaticky vypla a aktivovala spaľovací motor. Jediným riešením bolo zapnutie jazdného režimu Eco, v ktorom sa spaľovací motor trošku upokojil. Tým sa ale trošku strácalo čaro inak príjemne svižného SUV na každú príležitosť.
Slabinou Arkany v mojich očiach bola aj jej nesúrodá ergonómia za volantom, na ktorú som si musel po dlhšej pauze od áut značky Renault ťažko zvykať. Na jednej strane je tu skvelá, kompletne tlačidlami ovládaná klimatizácia s prekvapivo intuitívnym štýlom nastavení, na druhej dotykové ovládanie hlasitosti, ktorého alternatívou je veľká páčka za volantom, kde nájdete aj koliesko na ovládanie multimédií. Prečo toto ovládanie nie je na volante?
Keď už spomínam dotykové ovládanie, v interiéri Arkany sa nedá prehliadnuť vertikálny infotainment systém s uhlopriečkou 9,3“, ktorý sa rozhodne vymyká štandardom. Okrem tvaru veľkú časť konkurencie prekonáva jemnosťou, prehľadnou grafikou a rýchlymi reakciami. V jeho prostredí sa rozhodne nestratíte a problémom nebude ani jeho bezpečné ovládanie počas jazdy.
Stredový infotainment systém vám poslúži aj pri nastavovaní rôznych aspektov auta, od ambientného podsvietenia až po asistenčné systémy, ktoré sú pri modeli Arkana jeho silnou stránkou. Auto si dokáže kontrolovať bezpečnú vzdialenosť, núdzovo brzdiť, sledovať dopravné značky, kontrolovať mŕtvy uhol a ustrážiť si aj jazdný pruh – všetko takmer stopercentne spoľahlivo.
Počas testovacieho týždňa som s obľubou prenechával na inteligentných asistentov a senzory aj automatické parkovanie do úzkych miest v Bratislave. Arkana sa nenechala rozhodiť ani miestami, do ktorých by som osobne nešiel. Plyn a brzda je samozrejme na vás, volantom si ale asistent parkovania potočí sám. Drobným mínusom parkovania s Arkanou (či už manuálneho alebo automatického) je v porovnaní s konkurenciou nižšia kvalita zadnej kamery.
V základnej výbave Zen začína hybridná Arkana E-TECH 145 na cene 25 800 €, čo je v porovnaní so základnou mild-hybridnou verziou TCe 140 EDC rozdiel iba 1 500 €. Nami testovaná verzia vo výbave R.S. Line začína na cene 31 200 €, čo je opäť iba o „kúsok“ viac, ako vás v rovnakej výbave vyjdu verzie TCe 140 EDC a 160 EDC. Hybridný pohon už konečne nie je investíciou, ale prostou voľbou.
Renault Arkana E-TECH 145 je skvelým kandidátom na prvý hybrid do mnohých rodín. Nie je bez chýb, no svojim dizajnom, komfortom, obrovským priestorom a slušnou spotrebou svoje nedostatky vynahradzuje a týmito aspektmi si napokon získa nielen hlavu rodiny, ale aj zvyšok spokojnej posádky.