- #Ekológia
- 3 min.
- 27.8.2021
Namiesto vodíka metanol. Námorný gigant Maersk ide na uhlíkovú neutralitu inak
V kontajnerových lodiach sa po mori prepravuje až 90% svetového objemu tovaru, ale lodná doprava generuje podľa údajov Medzinárodnej námornej organizácie (IMO) až 3% globálnych emisií CO2 a patrí tak k najväčším znečisťovateľom životného prostredia. Je to zhruba toľko emisií, ako vyprodukuje spolu Francúzsko a Nemecko.
Dánsky lodný gigant AP Møller – Maersk je od roku 1996 najväčšou svetovou spoločnosťou v oblasti kontajnerovej dopravy a na svojich lodiach prepraví každý piaty kontajner vo svete. Je preto potešiteľné, že chce radikálne obmedziť emisie zo spaľovacích motorov svojich lodí.
Námorná doprava patrí k oblastiam, kde sa batériová elektromobilita nemá šancu presadiť. Schodným riešením môžu byť napríklad palivové články na vodík, Maersk sa však rozhodol pre inú cestu.
Dánsky lodný gigant Maersk si objednal osem nových kontainerových lodí, ktoré budú môcť jazdiť na tradičné palivo, aj na uhlíkovo neutrálny „zelený“ metanol. Lode sa majú plaviť medzi Čínou a Európou a cez Tichý oceán.
Plavidlá, z ktorých každé dokáže prepraviť až 16 000 kontajnerov, vyrobí pre Maersk spoločnosť Hyundai Heavy Industries a dodá ich v roku 2024. Maersk si zároveň zaistil možnosť dodávky ďalších štyroch kontajnerových lodí v roku 2025. Nové plavidlá nahradia staré lode a rozšíria prepravnú kapacitu dopravnej spoločnosti, pričom majú ušetriť približne 1 milión ton emisií ročne.
Kritici tvrdia, že zelený metanol je horší ako zelený vodík, pretože pri jeho výrobe sa CO2 najskôr absorbuje a potom sa pri spaľovaní znova uvoľňuje, takže objem skleníkových plynov sa v podstate nemení (ak nezarátame energetické straty pri výrobe). Maersk uviedol, že zelený metanol pre jeho kontajnerové lode bude pochádzať z „biogénneho“ CO2 z prírodných zdrojov a z obnoviteľnej energie.
Henriette Hallberg Thygesen, generálna riaditeľka pre flotilu a strategické značky spoločnosti Maersk uviedla, že najväčšou výzvou bude zabezpečiť dostatok zeleného metanolu pre plavidlá. Keďže dnes je dopyt po takomto palive nízky, neexistujú ani veľké výrobné kapacity.
Maersk sa v roku 2018 zaviazala dosiahnuť čistú nulu emisií do roku 2050, takže do nových plavidiel investuje nemalé prostriedky. Každá z nových lodí stojí zhruba 175 miliónov dolárov, čo je asi o 10-15% viac ako loď poháňaná tradičným palivom, ako je nafta, alebo mazut.
Vo februári Maersk informovala, že všetky jej nové plavidlá musia byť schopné využívať popri fosílnych aj uhlíkovo neutrálne palivá. K snahe o ekologickejšiu námornú dopravu sa, našťastie, pripájajú aj ďalšie firmy. Napríklad spoločnosť Euronav, prevádzkujúca ropné tankery, si objednala lode, ktoré bude poháňať čpavok alebo skvapalnený zemný plyn. To nie sú príliš „zelené“ palivá, ale aspoň čiastočne znížia emisie CO2 a výrazne emisie SO2.