Waymo, spoločnosť patriaca pod giganta Alphabet (materská spoločnosť Google či YouTube), po mesiacoch testov v uliciach San Francisca otvára možnosť využívať jej autonómne taxíky aj pre bežných používateľov. Tí ale musia spĺňať podmienku byť „Trusted Tester“.
Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:
Čo však znamená Trusted Tester nie je celkom jasné. Do verejného testovania sa pravdepodobne môže zapojiť ktokoľvek, kto má o službu záujem. Nie je známe ani to, či za jazdy Waymo účtuje poplatky. Aj v tomto prípade je pravdepodobné, že nie, no od používateľov vyžaduje spätnú väzbu v aplikácii.
Aktuálne Waymo využíva elektrické modely Jaguar I-Pace, ktoré sú vybavené desiatkami senzorov, kamier a výkonným počítačom, ktorý v reálnom čase vyhodnocuje premávku v meste.
Waymo pritom využíva ViDAR (video detection and ranging) – „monitorovací systém založený na kamerovom snímaní. Ide o technológiu na meranie rýchlosti a získavanie ďalších informácií o vzdialenom vozidle pomocou pokročilých stereoskopických zobrazovacích techník. Systém sa naučí rozoznávať 3D geometriu z obrazových sekvencií zachytených kamerami na vozidle s využitím paralaxy, čiže odchýľky polohy spôsobenej pohybom. ViDAR môže na základe niekoľkých snímok a údajov z LiDARu predpovedať budúce pohľady kamery a údaje o hĺbke priestoru,“ písal pred rokom kolega.
Waymo a Jaguar pritom už pred rokmi oznámili, že majú chuť vybudovať flotilu autonómnych taxíkov. Ani v roku 2018 ale nebolo známe, kedy a kde bude flotila 20 000 autonómnych vozidiel jazdiť.
Používateľom stačí mobil s aplikáciou Waymo, cez ktorú si objednajú jazdu. Služba aktuálne nesie názov Waymo One.
Zásadným rozdielom od plne funkčnej prevádzky plne autonómnych taxíkov je ale fakt, že za volantom bude vo vozidle stále ešte človek, vodič, ktorý v prípade kolíznej situácie zasiahne do riadenia. Takých situácií by malo byť nula, no aj Uber dokazuje, že stať sa môže čokoľvek.
Každopádne, kým sa dočkáme kompletne plne autonómnych taxíkov to ešte nejaký ten mesiac či rok potrvá, no dnes je už isté, že budúcnosť je tu. Hoci Google projekt Waymo rieši už viac ako 12 rokov, svoje ovocie prinesie už čoskoro a Google (Alphabet) bude mať ďalší priestor na zvyšovanie ziskov. Najväčším prínosom totiž nie je len presnosť robotických vozidiel, ale aj nulové náklady na vodičov, ktorí v taxislužbách tvoria najväčší výdaj.