Slúchadlá slúžia na telefonovanie a počúvanie hudby, či iných zvukových formátov. Alebo nie? Podľa analytikov môžeme v nových AirPods čoskoro očakávať príchod funkcií, ktoré sme doteraz mohli vidieť len v smarthodinkách. O čo ide?
Nová štúdia z Machine Learning Institute Apple naznačuje, že v blízkej dobe môžeme očakávať nový smer, ktorým sa uberie využitie tohto šikovného gadgetu.
AirPods sú totiž schopné sledovať frekvenciu dychu používateľa monitorovaním zvuku jeho dychu s mikrofónmi zabudovanými v slúchadlách. Ide o inováciu, ktorá má obrovský potenciál v oblasti nositeľných zdravotníckych produktov. Sledovanie chorôb a stavov, ktoré ovplyvňujú zdravie dýchacích ciest totiž zvyčajne vyžaduje návštevu lekára, AirPods, resp. AirPods Pro ponúknu možnosť sledovať dýchanie jednotlivcov na diaľku.
Štúdia uvádza, že sa zbierali údaje od 21 osôb s použitím mikrofónových slúchadiel pred, počas a po namáhavom cvičení. „Dýchacia frekvencia bola ručne anotovaná počítaním počuteľne vnímaných vdýchnutí a výdychov“, uvádza štúdia. Na prekrytie rôznych zvukových podmienok pri dýchaní svojich subjektov sa použila pamäťová sieť.
Vedci tiež simulovali hluk a testovali, či sú dýchacie frekvencie detegovateľné v rôznych interiéroch a exteriéroch. Výskumníci prišli k záveru, že zvuk môže byť životaschopným signálom na pasívne odhadovanie dychovej frekvencie v hlučnejších prostrediach.
Nejde pritom o prvý prípad, kedy boli výrobky Apple skúmané z hľadiska ich možného použitia pri sledovaní zdravia dýchacích ciest. Apple Watch aktualizované na watchOS 7 môžu tiež sledovať dýchanie používateľa (ako voliteľná súčasť sekcie metrík spánku). V tomto prípade sa počet nádychov, ktoré osoba urobí, meria vstavaným akcelerometrom hodiniek. Nemá teda nič spoločné so zvukovým vstupom.
Ďalšia štúdia (Nature Biomedical Engineering) zistila, že údaje smarthodiniek o frekvencii dýchania dokázali odhaliť nákazu koronavírusom a že „63 % prípadov COVID-19 bolo možné zistiť pred spozorovaním symptómov“.
Samozrejme, nové spôsoby využitia nositeľných zariadení hľadajú aj iné spoločnosti, nielen Apple. No zdá sa, že práve táto značka je v ich možnom reálnom využití najďalej.