Reklama

Audi Q4 e-tron 40 - prémiový elektromobil s vysokým dojazdom

audi Q4 e-tron test recenzia
Tomáš Kuník
audi Q4 e-tron test recenzia
90 %
Audi Q4 prichádza aj na slovenský trh s už overenými technológiami. Ako prvé Audi je postavené na koncernovej elektrickej platforme MEB, čiže je priamym príbuzným Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq iV. Ponúka preto podobne zaujímavý elektrický dojazd, rýchle nabíjanie a prémiové spracovanie.

Výhody

  • efektívna jazda
  • dobrý elektrický dojazd
  • prémiový komfort Audi
  • navigácia vie plánovať zastávky na nabíjanie
  • rýchle nabíjanie výkonom 125 kW
  • pribalená nabíjačka dokáže nahradiť Wallbox

Nevýhody

  • čierne lesklé prvky v interiéri sa ľahko poškriabu
  • niektoré doplnky výbavy mohli byť už v základe

Koncern Volkswagen sa netají veľkým dôrazom na elektrifikáciu svojich modelov. Nedávno predstavená stratégia je toho dôkazom. Podiel predaných plne elektrických alebo elektrifikovaných vozidiel chcú postupne zvyšovať a navyše každý rok chcú dostať na trh nový elektromobil.

Zatiaľ sa elektromobily dostávajú medzi ľudí a aj na slovenské cesty najmä cez prémiovú triedu. Práve tá totiž dokáže najlepšie zaplatiť vývoj a zároveň obhájiť vyššiu cenu týchto modelov. Za každým dobrým elektromobilom treba hľadať veľmi dobré technológie a v tomto prípade elektrickú platformu. Najnovšie aj Audi sa rozhodlo siahnuť po koncernovej platforme MEB. Možno sa to nezdá, ale určite ide o veľký krok.

Audi už viac ako dva roky ponúka SUV elektromobil Audi e-tron, ktorý minulý rok doplnili o verziu e-tron Sportback a tento rok aj o športový sedan e-tron GT. Platformu MEB však začali využívať až pri modeli Q4 e-tron. Automobilka sa k novému prírastku postavila zodpovedne, no bez podstatných zásahov do už existujúcej technológie. Väčšinu si požičali z už spomínaných sesterských modelov a pridali prémiové spracovanie s tvárou Audi. Výsledok? Vynikajúci elektromobil, ktorý bude u Audi rozhodne predajným hitom.

Pozrite si

Audi e-tron Sportback – Keď elektriku, tak štýlovú prémiu!

Q4 e-tron sme dostali na test s označením 40, čo znamená, že ide o základnú, ale stále výkonnú verziu v kombinácii s najväčšou ponúkanou 77 kWh batériou. Elektrický motor je umiestnený vzadu, čiže ide o poctivú zadokolku s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Jazdná dynamika je aj vďaka týmto parametrom veľmi slušná, no iba ak by sme ju porovnávali s klasickými vozidlami so spaľovacím motorom. Medzi elektromobilmi je to ale o niečo „lenivejšie“ auto, čo vidieť aj na čase zrýchlenia. Z 0 na 100 km/h to Audi zvládne za 8,5 sekundy.

Siahnuť však môžete aj po verzii s nižšou kapacitou batérie a výkonom. Audi ponúka Q4 e-tron 35, ktorý je vybavený batériou s využiteľnou kapacitou 52 kWh a výkonom 125 kW pri zachovaní rovnakého krútiaceho momentu. Samozrejme, menej kilowattov sa prejaví aj na slabšom zrýchlení, aj keď iba mierne. Táto verzia to z 0 na 100 km/h zvládne za rovných 9 sekúnd. Ak by ste naopak chceli vyšší výkon, vybrať si môžete verziu s pohonom všetkých štyroch kolies s označením 50 quattro, ktorá ponúka až 220 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 6,2 sekundy. To už je úplne iná káva.

Výrobca pri nami testovanej verzii s väčšou batériou udáva WLTP dojazd od 475 do 520 kilometrov v kombinovanom cykle. Verzia s menšou batériou by mala prejsť podľa totožného cyklu od 313 do 341 kilometrov. Citeľne nižší dojazd medzi jednotlivými verziami jednoducho svedčí o tom, že práve verzia s nižšou kapacitou batérie nebude pre väčšinu ľudí zaujímavá. Je ale dobré, že je tu aj táto možnosť. S Audi Q4 e-tron 40 som jazdil prevažne v kombinovaných cykloch, teda mesto, diaľnica a okresné cesty.

Nakoľko Audi sľubuje vysokú efektivitu a k tomu adekvátne vysoký dojazd, pred testom som očakával veľmi dobré čísla spotreby. Moje očakávania Audi dokázalo potvrdiť a v niektorých momentoch dokonca aj prekonať. Pri spotrebe samozrejme treba brať do úvahy rozmery a hmotnosť vozidla, ktorá prekračuje 2 tony.

Síce sa nachádzame v strede leta, práve počas testovacích dní bola celkom ideálna teplota. Pohybovala sa okolo 23 až 26 stupňov, takže klimatizácia nemusela ísť naplno. Prvé kilometre som absolvoval jazdou po Bratislave cez obchvat a následne aj v užšom centre. Keď som si auto preberal, na displeji svietil dojazd 514 kilometrov! Dojazd cez 500 kilometrov sme pri elektromobile v redakcii nevideli už dlho.

Spočiatku sa spotreba držala nad 20 kWh / 100 km, no postupne klesala nižšie a po takmer 20 kilometroch sa dostala na 18,9 kWh / 100 km. V centre Bratislavy som si spotrebu vynuloval a vydal som sa smerom do Trnavy po diaľnici. Išlo teda o kombináciu mestskej pomalej jazdy, obchvatu a diaľničnej rýchlosti do 120 km/h.

Po absolvovaní 53 kilometrov mi v Trnave svietila spotreba 19,5 kWh / 100 km. S takouto spotrebou by bol dojazd Audi Q4 e-tron presne 395 kilometrov. Inak povedané, ak by som tento úsek absolvoval denne, napríklad ako cestu do práce, batériu by mi stačilo nabíjať každý tretí deň.

Predsa len išlo prevažne o diaľničný úsek a z tohto dôvodu som sa rozhodol absolvovať aj niekoľko testov spotreby po okresných a mestských cestách v okolí Trnavy. Pri prvom teste som išiel do Hlohovca a späť, prešiel som necelých 50 kilometrov a spotreba sa zastavila na čísle 16,4 kWh / 100 km.

Pri druhom teste som zvolil okresné cesty a okolité obce. Prešiel som 23,5 kilometra s fantastickou spotrebou 15,4 kWh / 100 km. Pri týchto číslach by sa reálny dojazd Audi Q4 e-tron 40 pohyboval od 470 do 500 kilometrov na jedno nabitie, a to sa už zhoduje s oficiálnymi údajmi od výrobcu. 

Keď príde rad na nabíjanie, najideálnejšie riešenie ja vlastný wallbox na parkovisku alebo v garáži rodinného domu. V takomto prípade vás nabíjanie nebude vôbec zaťažovať. Každý deň môžete odchádzať z domu s dostatočne nabitou batériou za iba minimálne náklady. Nami testované Audi Q4 e-tron bolo vybavené trojfázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW.

Vďaka tomu aj celkom vybitú batériu viete nabiť pomocou wallboxu za približne 7 hodín, teda cez noc. Skvelou správou je, že Audi k vozidlu dodáva kábel pre domáce nabíjanie, ktorý čiastočne dokáže nahradiť aj spomínaný wallbox.

Ide o špeciálnu nabíjačku s vymeniteľnými konektormi. Vďaka tomu môžete auto nabíjať z bežnej domácej zásuvky nízkym výkonom, no taktiež z priemyselnej trojfázovej zásuvky výkonom až 11 kW. Nevýhodou takejto nabíjačky je, že nedokáže prispôsobovať nabíjací výkon podľa dostupnej kapacity na odbernom mieste.

To síce dokážu len drahšie typy wallboxov, no tu takáto možnosť celkom chýba. Pri nabíjaní si preto musíte dávať pozor, aby ste si náhodou nevyhodili istič. Audi Q4 e-tron je možné nabiť aj na rýchlonabíjacích staniciach. Vozidlo podporuje maximálny výkon 125 kW, vďaka čomu sa dokáže nabiť z 10 na 80 percent za približne 30 minút.

Audi Q4 e-tron je samozrejme nabité aj technológiami. Ich počet sa samozrejme líši od výbavy, no inžinieri si pripravili naozaj zaujímavé funkcie. Dizajn vozidla, či už exteriéru alebo interiéru, upozorňuje na práve tieto moderné prvky. Pri pohľade zvonku si nie je možné nevšimnúť špeciálne LED Matrix svetlá, ktoré nie sú len skvelým funkčným nástrojom, ale aj dizajnovým doplnkom. Sami si totiž môžete nastaviť dizajn svetiel z dostupných predvolených možností. Na fakt, že ide o elektromobil, upozorňuje veľká zaslepená predná maska a zároveň aj aerodynamické disky kolies.

Tie však nie sú nutnosťou, ale iba možnosťou v rámci výbavy. Viac kryté disky kolies zlepšujú aerodynamiku, znižujú spotrebu a mierne zvyšujú dojazd. Ak si na to ale nepotrpíte, pokojne môžete siahnuť po robustných 20 alebo 21 palcových diskoch bez krytia. Prvý elektrickej platformy a technológií sa prenášajú do interiéru vo viacerých formách.

Kľúčovou je priestrannosť, ktorá je vďaka plochej podlahe naozaj nadštandardná a ocenia to hlavne pasažieri vzadu. Viac priestoru sa prenáša aj do kufra, ktorý má objem 520 litrov. Po zložení zadných sedačiek stúpne až na 1 490 litrov.

Pravé technologické vychytávky objavíte až po sadnutí za volant. Síce ide viac-menej o stále ten istý typický Audi volant, pri Q4 e-tron sa inšpirovali inými modelmi na platforme MEB. Teda tak ako Volkswagen ID.3 alebo ID.4 aj Q4 e-tron má dotykové tlačidlá na volante. Tie samozrejme nefungujú len po dotyku, ale dajú sa aj stlačiť.

Ak plánujete kúpu Q4, určite je dobré vyskúšať si, či vám takéto ovládanie sedí, respektíve či si na to dokážete zvyknúť. Dotykové tlačidlá síce fungujú dobre, no aj ja som s nimi spočiatku bojoval. Za volantom je umiestnený veľký displej Audi virtual cockpit, ktorý je zhodný s tým, na čo sme pri Audi zvyknutí.

Pozrite si

Volkswagen ID.4 pozná slovenskú cenu i reálny dojazd

Displej je veľmi dobre čitateľný aj na ostrom slnku. Ponúka iba dva režimy zobrazenia, no aj napriek tomu vám dáva veľký priestor na personalizáciu zobrazených informácií. Jeden rozdiel oproti predchádzajúcim elektromobilom Audi tu však predsa len je. Pre konkrétny stav batérie v percentách už nie je potrebné ísť do menu nabíjania v infotainmente, ale táto informácia sa zobrazuje priamo v kokpite, čo určite hodnotím pozitívne.

Na druhú stranu, infotainment už naozaj neskrýva žiadne zásadné prekvapenia. Ide o klasické MMI s klasickými možnosťami nastavenia a veľmi kvalitnou navigáciou.

Osobne som s navigáciou veľmi spokojný, nakoľko mapy sú naozaj podrobné a auto sa o váš komfort na ceste neustále stará. Posúva vám potrebné informácie o miestach v okolí a zároveň pri plánovaní cesty dokáže počítať prípadné zastávky na nabíjanie.

Mapy pri výpočte trasy dokážu brať do úvahy rôzne parametre, vrátane topológie terénu, vďaka čomu vedia pomerne presne vypočítať, koľko percent v batérii vám zostane v cieli. Ak trasu bez nabíjania nedokážete absolvovať, systém automaticky priradí zastávku na nabíjanie s informáciou, do koľkých percent musíte nabiť a ako dlho to bude trvať.

Čo ma už veľmi nepotešilo bola absencia Android Auto či Apple CarPlay. Prekvapilo ma, že v aute tejto kategórie je takáto funkcia podmienená príplatkovou výbavou. V cenníku som sa síce k tomu nedokázal dopátrať, no vozidlo, ktoré som mal na test, túto funkciu nepodporovalo. Ak by tu však bola, fungovala by nielen cez kábel, ale aj bezdrôtovo.

Mimochodom, v Audi Q4 e-tron dostali priestor výhradne USB-C porty. Zo zaujímavých technologických vychytávok musím určite spomenúť aj asistenčné systémy. Nami testovaná verzia síce bola vybavená celým zoznamom asistentov, no napríklad taká parkovacia kamera tu chýbala.

Audi si pritom na inteligentnom adaptovaní vozidla pre jazdné podmienky dalo záležať. Podobne ako v iných koncernových modeloch, riadiaca jednotka aj tu spolupracuje s navigáciou a čítaním okolitých značiek. Vďaka tomu dokáže auto samé prispôsobiť rýchlosť napríklad pred vjazdom do kruhového objazdu. V nami testovanom modeli chýbal aj ďalší kľúčový prvok, ktorým je head-up displej s rozšírenou realitou.

Ide o naozaj veľmi dobrý doplnok, ktorý vám nielenže ukazuje informácie o aktuálnej rýchlosti a obmedzeniach, no zároveň interaguje s okolím práve cez rozšírenú realitu. Dokáže vás vizuálne upozorniť napríklad pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu, informuje vás, že si od vozidla pred vami drží odstup a zároveň dokáže do priestoru vložiť šípku, ktorá vás navedie na správnu odbočku pri zapnutej navigácii.

Pozrite si

Audi e-tron GT 60 quattro: Elektrická revolúcia v GT-čkách?

Čo ma prekvapilo asi najviac bola absencia jazdných režimov, aj keď nejde o športové auto, ktoré by si vyžadovalo ich lepšiu kontrolu. Po stlačení tlačidla Drive Select sa totiž vôbec nič nedialo a až neskôr som sa dozvedel, že táto funkcia je súčasťou voliteľnej výbavy, takže nami testovaná verzia bola zjavne bez tejto možnosti. 

Audi Q4 e-tron 40 je veľmi dobrý doplnok ponuky koncernových elektromobilov na platforme MEB. Nakoľko ide o prémiovejší model, zaujať môže celkom odlišnú skupinu potenciálnych zákazníkov. Parametre preberá od sesterských modelov, preto ponúka veľmi dobrý elektrický dojazd a aj dostatočne rýchle nabíjanie. Ďalšie technologické doplnky skvele vylepšujú a zároveň aj uľahčujú nielen jazdu, ale aj prechod na elektrický pohon.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.